Fatale 4: Za vším hledej ženu aneb Krvavý rozpad jedné kapely, Ed Brubaker, Sean Phillips: Modlitba za déšť (Fatale 4)
Ed Brubaker a Sean Phillips, to jsou jména, která se ve světě komiksu stala synonymem kvality. Ne nadarmo mají tihle hoši na kontě několik Eisnerových cen, prestižních výročních ocenění, které v branži snesou srovnání s filmovými Oscary. Připsali si je mj. za série Criminal a Zatmívačka. V případě hororem šmrncnutého noiru Fatale sice zůstalo jen u nominace, přesto jde o pozoruhodný projekt. Děj čtvrtého svazku Modlitba za déšť se odehrává převážně v Seattlu 90. let, rodišti grunge rocku.
V odborné literatuře se pro určitý typ hrdinek používá anglické označení „damsel in distress“, tedy dívka či dáma v nesnázích. Jde obvykle o postavu nevinné mladé ženy, kterou statný hrdina bez bázně a hany musí uchránit před veškerým nebezpečenstvím, ať už možnou zkázu představuje sedmihlavý drak, zlý černokněžník či kletba zhrzené sudičky. Koncept bezbranné hrdinky, která čeká na svoji záchranu, je vlastní celé řadě lidových pohádek, objevuje se ale už v antice a přebírá jej taky řada novodobých příběhů napříč médii a žánry.
Také tmavovláska Josephine je ve čtvrtém díle komiksové série Fatale dívkou v nesnázích, jíž je třeba přispěchat na pomoc. Jen je to pomoc, za kterou si její chrabří zachránci nevyslouží princeznino srdce a půl království, ale ještě větší příděl potíží. A Josephine je v tom tentokrát nevinně.
Žena bez minulosti
Těžko říct, zda si to scenárista Ed Brubaker a kreslíř Sean Phillips pečlivě naplánovali, anebo jde jen o souhru náhod, Fatale ale postupně nakukuje do nejrůznějších zákoutí kulturního průmyslu. Rámcový příběh série, který autor rozpracoval už v úvodním svazku Smrt je mi v patách, se opírá o problémy, které způsobí nalezení rukopisu v pozůstalosti jednoho spisovatele, v druhém díle Ďábelská záležitost se zase hrdinka pohybuje v prostředí hollywoodských herců a producentů. Po většinou historických exkurzích třetího svazku Na západ od pekla se ve čtvrtém díle Modlitba za déšť Brubaker opět vrací k soukolí zábavního průmyslu. Konkrétně Josephine vtrhne do života jedné seattleské grunge rockové kapely, která má na kontě jeden podařený hit, v poslední době ale trochu stagnuje. Když ale zpěvák Lance přivede mezi své kámoše neznámou mladou ženu, která trpí výpadkem paměti a neví ani, jak se jmenuje, věci se dají velmi rychle do pohybu.
Ed Brubaker a Sean Phillips v pěti bodech
- Ed Brubaker je americký scenárista a několikanásobný držitel prestižní Eisnerovy ceny, kterou si vysloužil mj. za práci na komiksech Criminal a Zatmívačka.
- Začínal jako scenárista komiksových kriminálek, např. Lowlife či Scene of the Crime.
- Kromě původních sérií píše i superhrdinské komiksy, v minulosti měl na starosti například série Gotham Central (DC), Captain America či Daredevil (Marvel).
- Sean Phillips je britský komiksový ilustrátor, který kromě kriminálek kreslil i pár čísel Hellblazera či Judge Dredda.
- Brubaker a Phillips v průběhu let vytvořili plodnou tvůrčí dvojici. Kromě Fatale společně dali vzniknout minisériím Scene of the Crime, Sleeper, Criminal, Incognito či Zatmívačka. Nedávno bodovali komiksem My Heroes Have Always Been Junkies.
Lance, který s dlouhými, blonďatými vlasy zjevem trochu připomíná Kurta Cobaina, do toho spadne až po uši, bezejmenná dívka však svou bezprostředností okouzlí i zbytek kapely, což je z dlouhodobého hlediska přirozeně neudržitelné. Neboť jak praví jedno přísloví, dva kohouti se na jednom smetišti nesnesou. A tady je těch kohoutů hned několik a kromě toho i jedna pořádně nasupená slepice.
A co vlastně stojí za záhadnou ztrátou paměti půvabné vetřelkyně? Drobné útržky z jejího předchozího života, které jí občas problesknou hlavou, rozhodně nevěstí nic dobrého. A to nemá ani ponětí o tom, že ulicemi Seattlu brázdí trojice mužů ve snaze ji najít. A každý z nich k tomu má jiný důvod.
Niterní dramata, vnější hrozby
Komiksová série Fatale, v níž čtenáři sledují příběh typické femme fatale, jež si omotá kolem prstu takřka každého muže, na kterého pohlédne, se pomalu blíží do cílové rovinky. A činí tak nanejvýš stylově. Modlitba za déšť je totiž zatím asi nejlepším svazkem série. Čtenáři servíruje velmi sevřený hlavní příběh s minimem odboček a současně umně spojuje seattleský děj čtvrtého svazku se současnou rovinou věnující se postavě Nicolase Lashe. Její osudy se sice odehrávají poněkud nenápadně na pozadí série, jednotlivé historické epizody nicméně vsazují do líbivého rámce.
Sympaticky působí, že Modlitba za déšť neudržuje čtenáře v napětí akčněji laděnými sekvencemi, třebaže několik by se jich našlo, ale hlavně důrazem na vnitřní pnutí, které nenadálé zjevení Josephine v životě kapely vyvolá. A nutno dodat, že si s tím bohatě vystačí. Sny některých členů se díky tajemné ženě teď zdají takřka na dosah ruky, zatímco jiné její přítomnost v nitru sžírá a ničí. V rozpadající se vile kapely se tak logicky schyluje ke komornímu dramatu, které Brubaker pečlivě vystavěl od prvotní expozice až po závěrečnou katastrofu.
Souběžně s tímto zdánlivě uzavřeným mikrosvětem hudebníků ukazují Brubaker a Phillips čtenářům, jak se postupně stahuje smyčka kolem nic netušící Josephine. Scénář tím vhodně vyvažuje výše zmíněné, neartikulované vnitřní pnutí obrazem zcela očividného nebezpečí přicházejícího zvenčí.
- Ed Brubaker, Sean Phillips: Modlitba za déšť (Fatale 4)
- BB art, 2020
- Překlad: Richard Klíčník
- Autor obálky: Sean Phillips
- 136 stran, 399 Kč (v e-shopu Fantasye již za 359 Kč)