Chytit krysu při činu, Ed Brubaker, Greg Rucka: Gotham Central 4 – Corrigan
Kdo v minulosti v televizi sledoval seriál Kriminálka Las Vegas či některou z pozdějších mutací, ví, jak zásadní roli může v policejním vyšetřování hrát důkazní materiál z laboratoře forenzního technika. Jenže když je ten forenzní technik krysa, vše se výrazně komplikuje. Poslední svazek kriminální série Gotham Central uzavírá příběh detektivů operujících ve stínu Batmanova pláště.
Paralela s úspěšným televizním seriálem o partě forenzních expertů, která prostřednictvím pečlivé analýzy zajištěných stop pomáhá vyřešit nejrůznější zločiny, se při popisu komiksové série Gotham Central vyloženě nabízí. Pravda, v příbězích scenáristů Eda Brubakera a Grega Rucky sice hrají prim samotní detektivové s odznaky, a ne vědci z policejních laboratoří, v obou sériích ale sledujeme sehrané týmy vyšetřovatelů snažících se rozlousknout okolnosti případu, který jim přistál na stole. To je ostatně pro žánr tzv. police procedural, tedy kriminální žánr popisující průběh policejního vyšetřování, typické, ať už je hlavním vyšetřovatelem chlupatý komisař Rex, kníratý Horst Schimanski z Místa činu či hezoun Patrick Jane z Mentalisty. Práce detektivů z gothamského Oddělení závažných zločinů (MCU) je složitější jen v tom, že na rozdíl od světa Rexe, Schimanskiho a Janea běhají v tom jejich po střechách superhrdinové v pláštích a civilní obyvatelstvo sužují útoky nejrůznějších monster a vyšinutých maniaků v kostýmech.
Ve čtvrtém, závěrečném svazku série je superhrdinských prvků poskrovnu, přesto obálce paradoxně vévodí osamocená postava Batmana, jako by šlo o klasický batmanovský komiks. Jde jen o marketingový tah, anebo má postupné vytrácení se policejních vyšetřovatelů a jejich nahrazení Batmanem i symbolickou rovinu? Jen připomeňme, že první díl Při výkonu služby vyšel s kresbou odhodlaného týmu detektivů, za nímž září do tmy batsignál. Už druhý svazek Šašci a blázni nicméně lákal na šílence Jokera a třetí nazvaný V rajonu šílenství pak velmi příznačně zobrazoval tváře policistů pod Batmanovým pláštěm. Teď už tedy na obálce stojí pouze Batman. A zjevně nevadí, že to trochu protiřečí samotnému obsahu. Na následujících stránkách se totiž Batman a jeho skvadra sotva mihnou v pozadí.
To komiksu přirozeně neubírá na kráse, ba naopak. Na vykreslení Batmanova Gothamu očima civilistů koneckonců série stojí. Celkem čtveřice příběhů sebraných v závěrečném svazku, dva komplexnější a dva doplňující, poodhaluje další temná zákoutí města zločinu a ilustruje zkaženost místních obyvatel: Příroda je jednorázovka s překvapivým rozuzlením, v níž se dvojice zkorumpovaných poldů pokouší setřást ze sebe podezření z usmrcení mladé dívky z ulice. Mrtvý Robin, jediný příspěvek v celém svazku, na němž Rucka spolupracoval s Brubakerem, nabízí umně vystavěný, klasický detektivní příběh mapující vyšetřování smrti chlapce nalezeného v postranní uličce v Robinově kostýmu. Sunday Bloody Sunday je spíše jen drobná vsuvka, při níž čtenář sleduje, jak se události tzv. „infinite crisis“, apokalyptického střetnutí superhrdinů a jejich světů, které roku 2005 protnulo takřka celou produkci nakladatelství DC, promítli do života detektivů Crispuse Allena a Renee Montoyové. A seznam uzavírá titulní Corrigan II, závěrečný pokus detektivů z MCU dostat se na kobylku zkorumpovanému technikovi ze zajišťování stop Jimu Corriganovi.
Ed Brubaker a Greg Rucka v pěti bodech:
- Ed Brubaker je americký scenárista a několikanásobný držitel prestižní Eisnerovy ceny, kterou si vysloužil mj. za práci na komiksech Criminal, Zatmívačka či Captain America.
- Proslavil se zejména jako tvůrce komiksových kriminálek a noirem inspirovaných příběhů, např. Lowlife, Scene of the Crime, Criminal či Zatmívačka. Loni bodoval komiksem My Heroes Have Always Been Junkies z prostředí drogově závislých.
- Vyjma původních sérií píše Brubaker také superhrdinské příběhy. Na starosti měl v minulosti kromě poněkud netradiční série Gotham Central (DC) například také Captaina Americu či Daredevila (Marvel).
- Greg Rucka je zkušený americký komiksový scenárista a romanopisec.
- Rucka pracoval mj. na sériích Action Comics, Detective Comics či Wonder Woman. Pozornost si zaslouží i jeho Eisnerovou cenou vyznamenaná špionážní série Queen & Country.
Třebaže vyšetřování smrti maskovaného Robina je nejdelší a současně nejnápaditější ze zmíněných příběhových linek, neboť přichází mj. s neotřelou postavou zločince, nejpoutavějším příběhem svazku je hořké zúčtování s Jimem Corriganem. Nepřátelství mezi vychytralým Corriganem a členy MCU má samozřejmě svou historii a čtenář, který se v sérii dopracoval až ke čtvrtému svazku, si je vědom, co vše současnému stavu předcházelo a že ani jedna ze stran nejspíš ještě neřekla poslední slovo. Logicky tak netrpělivě čeká na to, zda se celá zápletka dočká nějakého definitivního rozuzlení. A scénář Grega Rucky mu toto přání alespoň zčásti plní.
Ke grafickému provedení se patří zmínit, že z tvůrčího týmu zcela vystoupil původní kreslíř Michael Lark, který definoval výraznou část vizuálu prvních tří svazků. Nahradili jej Steve Lieber (kraťasy Příroda a Sunday Bloody Sunday), Kano a Stefano Gaudiano (Mrtvý Robin a Corrigan II). Jde nicméně o změnu pozvolnou, nenásilnou, neboť Kano a Gaudiano už měli se sérií co do činění. Navíc oba hlavní příběhy svazku jsou kresleny tímtéž stylem, a tak lze krátkodobé vybočení v podobě Lieberových kreseb, zejména jeho dosti odlišné zobrazení detektiva Montoyové, přejít mávnutím ruky.
Vyzdvihnout si při celkovém hodnocení zaslouží zejména Ruckův scénář Corrigana. Nepřekvapí ani tak vývoj zápletky, který je v mnohém předurčen pozicemi, jež jednotlivé postavy v závislosti na svém charakteru a morálním přesvědčení na bitevním poli zaujímají, ale způsob, jakým se Rucka rozhodl zásadní příběh celé série vyprávět. V jednu chvíli si například dovolil vsunout do příběhu pět stránek zcela beze slov, aby čistě pouze obrazem odvyprávěl děj, během nějž jsou slova zbytečná. Na jiném místě zase využívá paralelního způsobu vyprávění, kdy ve dvou panelech umístěných vedle sebe souběžně zobrazuje děj na dvou odlišných místech, čímž vytváří poutavý kontrast mezi tím, čím se v jednu chvíli zabývá jedna postava a čím druhá.
Čtenáře, který měl v ruce některý z předchozích svazků série, čtvrtý Gotham Central nejspíš ničím zásadním z rovnováhy nevyvede, svazek si nicméně udržuje a v některých ohledech snad i překonává vysokou úroveň celé série. Jde tak o více než důstojné uzavření pozoruhodného projektu, který trochu nabourává a současně rozšiřuje tradiční představy o Gothamu a jeho temném rytíři. Ideální čtivo pro ty, které už klasický Batman omrzel, a taky pro ty, kteří holdují krimi a nevadí jim, že je trochu zbarvená superhrdinstvím.
- Ed Brubaker, Greg Rucka: Gotham Central 4 – Corrigan
- BB art, 2020
- Překlad: Richard Klíčník
- Obálka: Josh Middleton
- 224 stran, 499 Kč (v e-shopu Fantasye již za 449 Kč)