Úvod do Honorverse 2, rozbor ságy Davida Webera o Honor Harringtonové
Souboj titánů: srovnání Honorverse kontra Star Trek
Klady a zápory příběhů z Honořina vesmíru lze ozřejmit srovnáním s jiným, zajisté neméně propracovaným literárním prostorem – vesmírem trekovským.
Postavy
Zatímco Star Trek ve svých počátcích těžil z kontrapunktu trojice
hlavních postav, Honor nikdy neměla partnera na srovnatelné úrovni co do
postavení v ději – vedle Honor jsou všechny ostatní postavy postavami
vedlejšími a epizodními. Později se v obou světech objevily jednak
příběhy více prezentující týmovou souhru, druhak příběhy, kde hlavním
hrdinou není „systemizovaný“ hlavní hrdina – ve Star Treku třeba
knihy zaměřující se na půvabnou Uhuru a nejlepší ze všech literárních
Star Treků, jehož hrdinou je Klingon, Honorverse může kontrovat příběhy
Rafa Cardonese, a chceme-li něco z nepřátelského prostředí, tedy
dobrodružství lidového komisaře … V těchto dvou disciplínách se oba
vesmíry jeví celkem srovnatelné.
Na palubě…
Zatímco trekovské příběhy se standardně odehrávají v důvěrně
známém prostředí kosmické lodi Enterprise (a výjimky jako Mirror nebo
Challenger jsou po čertech zřídkavé), Honor střídá působiště obecně a
lodi speciálně se stejnou frekvencí jako kapitán Kirk přítelkyně.
Co však shodně přetrvává na obou stranách, to je vlídná atmosféra na
lodi, která poskytuje členům posádky domov, mnohdy jediný skutečný. Ale
zatímco na palubě Enterprise je prostředí extrémně futuristické a
nápadně komfortní, včetně baru s barmankou, koncertů vážné hudby a
zcela nevázané zábavy v holografické herně, na palubách Honořiných
lodí je prostředí ve srovnání s tím spartánské – jistý komfort ano,
ale hlavně pro kapitánku a pár šarží, dokonalý simulátor ano, ale
výhradně pro pokračovací výcvik posádky a pro zdokonalování bojových
dovedností. Vrcholem společenského vyžití pro mimořádně schopné,
zasloužilé a výše postavené členy posádky jsou večeře v kapitánově
kajutě.
Zatímco kapitáni trekovské Enterprise často zdůrazňují výzkumné poslání svojí lodi, v Honorverse si nikdo na nic nehraje, všechno je vojenské a válečné a podřízené plnění bojového úkolu.
Jak vypadá prostředí mimo loď, zázemí loďstva a „mateřský“
stát? V obou případech o poznání chladněji. Trekovská Spojená Federace
planet je obdařena hbitostí a akceschopností brontosaura, navzdory
donkichotskému úsilí hrstky hyperaktivních a/nebo ultranaivních jedinců
(jako je admirálka Nečajeva), a většina ústrků, které trekovští
hrdinové ze strany UFP zakoušejí, padá na vrub spíše neschopnosti než
aktivnímu nepřátelství, spíše byrokratickému přešlapování než
cíleným intrikám.
Ve srovnání s UFP je bouřlivě se vyvíjející a expandující Hvězdné
království Mantichora akceschopnost sama. Pokud se něco nedaří, zřídka je
za tím neschopnost. Častěji sabotáž a zlý úmysl nepřátel politických,
ideologických i ryze soukromých a osobních. Z toho důvodu také podpora
poskytovaná hrdinům ze strany Království mnohem více osciluje podle toho,
zda jsou momentálně u moci přátelé, nebo nepřátelé.
Spojenci, nepřátelé
V obou vesmírech se vyskytuje cosi jako standardní nepřátelé a standardní
spojenci.
V trekovské původní sérii byli tím „spojencem“ (nemíním rozpitvávat
státoprávní uspořádání UFP) z pohledu pozemšťanů Vulkánci. Mírně
mocnější, stabilní, spolehliví. A mají i svoje mouchy.
V Honorverse jsou takovými spojenci Andermani. Skvělí vojáci,
disciplinovaní, pořádkumilovní, úzkostlivě zdvořilí. Prušácký dril
říznutý pracovitostí čínských kuliů. Nemají špičatá ušiska ani
exotické sexuální libůstky, místo toho mluví občas německy. Na rozdíl
od Vulkánců rozhodně nejsou nezištní, což je činí
pochopitelnějšími.
V trekovském světě bývaly dvě rasy nepřátel – čestní Klingoni a
proradní Romulané. Z Klingonů se stali čestní – byť občas
svéhlaví – spojenci, z Romulanů se stali spojenci téměř neviditelní a
na místa standardních nepřátel nastoupili Borgové a Dominium. Všichni ve
své původní podobě nezničitelní a neporazitelní, takže musejí být
všelijakými umělými fígly změkčováni a zeslabováni, aby příběhy
dávaly – aspoň zdánlivě – smysl. Co se věrohodných nepřátel
týče, ocitnul se Star Trek v pasti a ve vlastnoručně vyhrabané noře.
Pozice Honorverse ve věci nepřátel je příznivější. Existují dva druhy
nepřátel. Nepřátelé nešikovní – piráti a zkorumpované státečky ve
Slezsku, a nepřátelé šikovní – obrovská Lidová republika Haven.
Schopnosti – a tudíž nebezpečnost – obou zůstává na přijatelné
„lidské“ úrovni a nesklouzává do literárně neudržitelných (bohužel
trekovských) poloh.
Mám-li vyslovit srovnávací soud, tedy tento: Honorverse drží stabilněji vysokou úroveň, ale ten úplně nejlepší (literární!) Star Trek je o fous lepší. (Ale to je jen ta jedna jediná kniha.)
Vévodkyně a pilot
Když už jsem v tom srovnávání, proberu i další cyklus military sci-fi,
ve kterém se utkávají flotily kosmických válečných lodí –
Forstchenův „Wing Commander“.
Můj názor na některé aspekty „Wing Commandera“ je jednoznačně
negativní. Je to můj subjektivní postoj a vím, že se liší od názoru
mnoha čtenářů i recenzentů. Forstchenem používaná technika je ze
scifistického pohledu předpotopní a zachází se s ní nesmyslným
způsobem. Forstchen se více zaměřuje na individuální hrdinství – nebo
na individuální utrpení – jednotlivých postav. V Honorverse se řeší
taktické problémy na všech úrovních, i třeba obrana a únik malého
oddílu výsadkářů, i třeba situace jediného křižníku, ale
v Honorverse se mnohem více než u Forstchena řeší koordinace početných
eskader a flotil, probírají se problémy příslušející vrchnímu veliteli
(lodi, eskadry, oblasti).
Ať už je hrdina Honorverse v hierarchii jakkoli vysoko nebo nízko,
v příběhu velí a za vše odpovídá sám (nebo sama), bez použitelného
spojení s nadřízeným.
Naopak hrdina ve světě Wing Commandera je vždy někomu podřízen. Je sám,
když tiskne spoušť laseru nebo tlačítko pro odhoz bomb, ale pak se vrací
na mateřskou loď a zase je jen řaďák nebo šéf středně vysoké úrovně.
Zodpovídá hlavně za sebe, možná za pár podřízených. Vždy mu někdo
kouká přes rameno, vždy mu někdo fouká do jeho polívky. Wing Commander
nestanoví koncepci, nevybírá si úkoly, nevybírá si, co bude dělat, ale
jen splní přidělený úkol.
Srovnání tedy dopadá takto: po stránce literární a military jsou
Honorverse a Wing Commander výrazně odlišné, ale srovnatelně dobré. Po
stránce scifistické je Honorverse neskonale lepší, promyšlenější,
dotaženější. Postavím-li Honorverse a Wing Commandera vedle sebe, to
srovnání věru dopadne stejně, jako když se vedle sebe postaví jejich
hlavní hrdinové: pohádkově bohatá vévodkyně v zářivé večerní
róbě, následována suitou osobních strážců a důstojníků jejího
štábu, a vedle ní ošuntělý pilot, který netuší, z čeho zaplatí
příští splátku hypotéky.
Akce!
Pro ostatní autory příběhů z Honořina vesmíru to neplatí, nebo
aspoň ne tak výrazně, ale u Webera je to zřetelné a pozoruhodné.
Honor Harringtonová je mimořádně schopná bojovnice a velitelka. (Ostatně,
i spřátelené vedlejší postavy jsou – ve svých příslušných oborech
a odbornostech – solidně schopné.)
Holýma rukama, zbraní sečnou i palnou. Na kapitánském můstku křižníku
lehkého či těžkého, bitevní lodi či superdreadnoughtu, ve všech těchto
případech a situacích je obecné a nejčastěji používané schéma
následující: Honor osobně, Honořina loď nebo Honořina eskadra je
silnější než nepřítel, proti kterému právě stojí. Dotyčný
nepřítel, někdy díky přesvědčivým Honořiným maskovacím opatřením,
někdy kvůli vlastní nedostatečné informovanosti či nepřesnému
vyhodnocení dostupných údajů, a často hlavně díky vlastní pošetilosti,
je ale přesvědčen o opaku, o svojí převaze. Mezní, nepříliš častou
situací je, když síly jsou přibližně vyrovnané. V takovém případě je
ale nepřítel skálopevně přesvědčen, že tentokrát má převahu naprosto
zdrcující.
Jednotlivým fázím akce je věnován prostor v neobvyklém poměru: maximum
je věnováno etapě předcházející boji – duelanti se zachmuřeně
pozorují, lodě analyzují volací znaky a identifikační signály
transpondérů svých protějšků, eskadry se k sobě přibližují a
nabírají rychlost. Autor si dává záležet na popisu vzletných
očekávání nepřátelského velitele: Tentokrát tu Harringtonovou zaručeně
dostane! Tentokrát ji rozšlápne! Zadupe do prachu! A tím pomstí všechny
předchozí potupné porážky.
Mezitím Honor a její štáb klidně sedí u svých obrazovek a
holografických projektorů a odškrtávají jednotlivé položky svého plánu.
Do okamžiku, kdy nepřítel zjistí to či ono, deset minut. Do okamžiku, kdy
už se nedokáže vyhnout boji, pět minut. Do vzdálenosti k odpálení střel
dvě minuty. Na dosah paprskových zbraní za minutu.
A pak propukne to pravé peklo.
Podstatný rozdíl
A pak propukne to pravé peklo.
Opravdu? Propukne? Přece všude jinde by propuklo!
V Honorverse propukne nejspíš také. Ale čtenář se o něm dozví minimum.
Někdy dokonce jen ze stručného hlášení lodě, která náhodně
prolétávala v okolí bojiště.
Čtenář příběhů z Honorverse je ušetřen krvavých podrobností.
Nedočte se nic o tom, jak hrdinný kanonýr Jabůrek ládoval svůj kanón
ustřelenýma rukama a odpaloval zubama. Když už se vyskytne zmínka
o individuální statečnosti, tak nikoli tváří v tvář fyzickým
útrapám, ale vůči stresujícím okolnostem. Nikoli Matrosov zakrývající
střílnu vlastní hrudí, ale nenápadná poddůstojnice, která na lodi
z větší části rozstřílené zorganizuje záchranné čety, technik,
který nad rámec svých povinností zajistí tolik potřebné spojení pomocí
zařízení, které podle všech očekávání mělo být beznadějně mimo
provoz, posádka, která z nejrůznějších důvodů zůstává na bojových
stanovištích i poté, co velitel vydal rozkaz, ať se běží zachránit.
Čtenář si naopak dopodrobna vychutná, jak výsledek bitvy změnil taktickou
a strategickou situaci, jak iniciativní velitelé na nejrůznějších
úrovních pohotově zareagovali na změněnou situaci a co vše ze svojí
pohotové reakce dokázali vytěžit.
No a samozřejmě také to, kdo se jak blejsknul a vyznamenal a jak za to byl
pochválen, odměněn, vyznamenán a povýšen, a pro ten správný literární
kontrast a kontrapunkt také to, kdo zaváhal, kdo vyměknul, kdo selhal a kdo
zradil, a jak za to byl pokárán, odstaven či potrestán.
Co s těma kočkama?
Zoologie
V Honorverse se kromě homo sapiens vyskytuje jedna další rasa
inteligentních bytostí – stromové kočky z planty Sphinx.
Vypadají jako domácí mazlíčci a mnoho příslušníků druhu homo je za
domácí mazlíčky považuje. Ne každý si je vědom jejich inteligence, ne
každý si je vědom jejich mimořádných psychických schopností. Nikdo však
nepochybuje o jejich schopnostech bojových. V jedné scéně je Nimitz –
stromový kočičák asociovaný s Honor Harringtonovou – popsán jako
60 kilo motorové pily, která se vrhne na padoucha a vší silou a rychlostí
narazí do jeho obličeje. Nejprve oči, pak krční tepny, zbytek obličeje,
mozek, vše bleskem proměněno v sekanou.
Rodina a škola
Stromové kočky jsou bytosti společenské, mají svoji kmenovou (nebo
rodovou?) hierarchii, pevná pravidla chování a stabilní společenské
struktury. Mají svoje vlastní dějiny, svůj systém zaznamenávání
informací a svůj systém vzdělávání. Žijí v párových
„manželstvích“, víceméně stejně jako dvounozí lidé^^7^^, až na to,
že nastane-li manželská krize, nemohou zatloukat a zase zatloukat, neboť
stromové kočky jsou telepatické. A co hůř, kočičí dámy jsou více
telepatické než kočičí páni, takže provinilý kočičák je ztracen
neodvratně.
Kočičáci jdou do boje… nebo ne?
Nedávno se některé vybrané kočky naučily znakovou řeč, posunčinu,
vhodnou pro dorozumívání s těmi netelepatickými zabedněnci, dvojnožci
druhu homo sapiens. Je tedy zřejmé, že stromové kočky chápou koncept
„cizího jazyka“ a že jsou schopné se cizí jazyk naučit. Tedy jsou
i schopné naučit se číst a psát. Jsou loajální vůči svému rodu a
pociťují příslušnost k mantichorskému království. Mají tedy řadu
vlastností z hlediska military sci-fi užitečných a nezbytných.
Většina z těchto vlastností stromových koček byla a zůstává
v příbězích z Honorverse bez známé příčiny nevyužita. Teoreticky
může brigáda^^8^^ rvavých kočičáků slečny Honor nastoupit do boje proti
proradným liďákům hned zítra. Není jasné, proč nenastoupila již
včera.
Nepodezřívám Webera z nedovtipnosti, a tedy zbývá jediné další
vysvětlení: Bojové nasazení kočičáků čeká na nejvhodnější okamžik.
Až bude mantichorským úplně nejhůř, až budou dreadnoughty Královského
loďstva rozstřílené a křižníky na útěku, až budou nepřátelští
mariňáci obléhat královský palác na Královském kopci, prostě až se
kočky budou moci osvědčit jako úplně nejposlednější naděje a jediní
zbývající zachránci Království, teprve tehdy konečně napadne Honor nebo
kočku Samanthu to, co mi teď připadá úplně samozřejmé: kočičák Nimitz
pozvedne prapor Mantichory a s krvežíznivým mňoukáním se vrhne do boje,
aby přeměnil nepřátelskou armádu v tuny sekané!
Bleek!
Weber a ostatní autoři
Kromě Webera, který Honor a její vesmír stvořil, se na jeho dopracovávání a propracovávání podílí i několik dalších autorů. Za nejvýznamnější z nich považuji tyto:
Eric Flint
Autor povídek „Až se Vysočina propadne“ a „Fanatik“. Obě se
odehrávají v prostředí Lidové republiky Haven. Zejména druhá z nich mi
boří moje představy důkladně. Odehrává se v soustavě ovládané Lidovou
republikou Haven a hrdiny jsou havenští vojáci, a zejména političtí
pracovníci (ano, „komisaři“). Ta povídka je dobrá, s elegantní
zápletkou, ale mně radost nedělá. Narušuje mi totiž moje prostinké a
jednoduše černobílé vidění Honořina světa. Přesně stejné, jako má
mantichorská královna Alžběta III. – liďáci jsou proradní nepřátelé
přímo definitoricky, všichni do jednoho pokrytci a podrazáci, co podvádí a
lžou, organizují úkladné vraždy a neštítí se podporovat a využívat pro
své mrzké cíle ty nejodpornější kreatury. Jsou to prostě liďáci.
Takoví jednoduše nalinkovaní a přehlední.
A do toho teď přijde tenhle Flint a drze je začne prezentovat, jako by byli
normální lidi jako všichni ostatní. Jako by mezi nimi (mezi liďáky,
považte!) byli i lidé stateční, vynalézaví, uvážliví, a možná
dokonce poctiví. A co je zcela neuvěřitelné a nestravitelné – jako by
snad i bojovali za dobrou věc!
Jane Lindskold
Jakožto nadšený čtenář její „vlčí“ série to beru tak, že
příběhy dívek v prostředí dílem nepřátelském a dílem neznámém, ve
kterém se musí vlastním úsilím zorientovat, získat si přátele a posléze
si toto prostředí podmanit, jsou její parketa. A přesně tak to probíhá
i v povídce „Země zaslíbená“, popisující pokus o útěk z planety
náboženských fanatiků.
Timothy Zahn
Zahnova povídka „With One Stone“ (schválně, jak to přeloží –
„Jednou ranou“?) nejlépe ze všech reprezentuje žánr military sci-fi.
Nové taktické postupy, nové technologie, a hlavně nové zbraně a nové
protizbraně. A jaké! Vždyť také kapitánku Harringtonovou a jejího
důstojníka přes taktiku poručíka Cardonese tu přichází buzerovat
admirálka Soňa Hemphillová osobně.
- (dokončení v pátek 28. března)
^^7^^ Lidé dvojnozí a čtyřnozí
Když takový kočičák „mluví“ (přesněji, telepatuje nebo znakuje)
o svém druhu, o stromových kočkách, označuje je „lidé“ neboli
anglicky „People“. Vyjadřuje-li se o lidech dvojnohých, o homo sapiens,
označuje je „lidé“ neboli anglicky „humans“. Jak vidět,
v angličtině záměna nehrozí, pokud nemá být záměrná: slovo People by
bylo možné (v Honorverse) vztáhnout stejně na lidi jako na kočky.
Máme tu, jak zřejmo, překladatelský oříšek. Původní anglický text
jednou rozlišuje v označení lidi od koček a příště opět nerozlišuje
(a naznačuje, že kočky samy o sobě uvažují ve stejných kategoriích,
jako o sobě uvažujeme my lidé). Překladatel Honorverse do češtiny si
musel vybrat – čeština nenabízí dvojsmysl tam, kde angličtina ano.
Zvolil postup, kdy rozdíl mezi lidmi dvojnohými a čtyřnohými je v českém
textu méně zřetelný než v originále. Osobně bych volil opačně,
usiloval bych o rozdíl raději zřetelnější. Tím ale rozhodně
nenaznačuji, že Englišův postup je chybný. Jiří Engliš je Pan
překladatel a Honor je u něho v dobrých rukou.
^^8^^ Brigáda rvavých ropušáků
Tu brigádu rvavých kočičáků jsem si vypůjčil z „Mluvícího balíku“
Geralda Durrella. „Balík“ je vynikající pohádka pro děti a tedy spíš
fantasy nežli sci-fi, nicméně pasáže pojednávající o Brigádě rvavých
ropušáků slečny Penelopky používají (např. ve věci motivace a
románového vývoje postavy velitele Brigády) postupy, které odpovídají
solidní military sci-fi.