Úvod do Honorverse 1, rozbor ságy Davida Webera o Honor Harringtonové
Pohádkové království
Daleko předaleko, 360 světelných let odsud, na vzdáleném konci červí
díry, obklopeno nepřáteli mocnými i bezmocnými a spojenci věrnými
i liknavými, leží pohádkové hvězdné království Mantichora. A v něm
žije svůj pohádkový život Její jasnost admirálka lady dame Honor
Harringtonová, vévodkyně z Harringtonu a vládkyně Harringtonského
údělu. Pohádkově bohatá, mimořádně schopná velitelka flotil kosmických
lodí, inspirující učitelka a šéfová vládnoucí bezmeznou důvěrou a
oddaností svých podřízených. A v literárním světě Honor
Harringtonové patří i celý jeden – ten její – vesmír, pojmenovaný
po ní – Honorverse.
Pohádkovost celého království, postav, které v něm žijí svoje
pohádkové životy, vítězných bitev, které probíhají přesně podle
pohádkových plánů, a příběhů, které v něm spějí ke svým
pohádkovým koncům, to je cosi, co míním opakovaně připomínat. Je to tak
nápadné, že si toho povšimne i sama Honor a s úsměvem rozebírá svá
nepravděpodobná vítězství, tu a tam způsobená zejména tím, že
nepřítel páchá právě ty nerozvážnosti, které od něj Honor očekává,
a právě v tom pořadí, v jakém se Honor nejlépe hodí do krámu.
Na podporu Honor a Webera uvádím, že něco takového k military scifi
patří a že pomyslným Lemovým generátorem nepravděpodobnosti se zdatně
ohání kdejaký autor i hrdina military scifi. Drakeův dobyvatel
Whitehall i tyran Demansk by mohli vyprávět.
Životní úroveň
Poddaní Mantichorského království si užívají nejvyšší životní
úroveň široko daleko, což jim nejvíc závidí občané sousední Lidové
republiky Haven. Liďákům jejich hlasitě proklamované
rovnostářství a intenzivní přerozdělování majetku žádné zbohatnutí
nepřivodilo, tak není divu, že se bohatým feudálním sousedům snaží
škodit ze všech sil, zcela podle nám dobře známého principu „ať
sousedova koza chcípne“.
Technologie
Stejně tak mantichorská technologie, včetně té vojenské, je široko daleko
nejvyspělejší, druhá snad jedině za technologií Solární ligy.
Dosud se ligistická technologie objevovala v rukou padouchů vzácně,
získaná obtížně a draho v podobě pomyslné černé skříňky, o níž
její zlovolní uživatelé nevědí téměř nic, leda tak očekávaný
účinek. Jelikož v poslední publikované epizodě království právě
doexpandovalo na hranice Ligy a získalo tak mimořádně nebezpečného
souseda, můžeme v příštích epizodách očekávat, že se královští
konečně utkají s protivníkem, který umí používat a také běžně
používá technologii, která tu mantichorskou v některých ohledech
převyšuje.
Nelsonův duch
Příběhy z Honorverse předvádí čtenářům ze všech perspektiv a do
všech detailů situaci a činnost na palubách válečných lodí
mantichorského královského loďstva. Jak si prostí řaďáci,
poddůstojníci a zejména důstojníci vedou v boji i ve výcviku, ve
službě i ve chvílích volna a zábavy. Co dělají i co si myslí.
Jejich chování v boji je příkladné (až na řídké výjimky, které jsou
po zásluze potrestány soudním tribunálem, řízením osudu, případně
jejich velitelkou Honor osobně). Mantichorští bojovníci jsou stateční,
disciplinovaní, spolehliví, loajální iniciativní, vynalézaví, prostě
mají všechna nej. Lze na ně vztáhnout nejrůznější pozitivní rčení
jako třeba „jeden za všechny a všichni za jednoho“. Ale nejlépe je
vystihuje to, čemu se v britském námořnictvu a v military scifi říká
Nelsonův duch^^1^^. Duch admirála Nelsona je princip, který se uplatní
v situaci, kdy je nižší velitel odkázán na svůj vlastní úsudek.
Například je-li izolován od svých nadřízených nebo hrozí-li nebezpečí
z prodlení, ty příčiny mohou být všelijaké. A tehdy tento velitel
může ignorovat předchozí rozkazy, či dokonce jednat v rozporu s rozkazy,
je-li přesvědčen, že jeho vlastní řešení je lepší. Rozumí se samo
sebou, že pokud se jeho vlastní řešení ukáže být horším, či dokonce
katastrofálním, bude dotyčný velitel mít před vojenským soudem
k porušení rozkazu další přitěžující okolnost.
Uplatnění Nelsonova ducha klade značné nároky na psychiku obou
zúčastněných – podřízeného i nadřízeného. Není snadné vsadit
celou kariéru na domněnku, že jsem vymyslel lepší řešení než můj
šéf. Ale pochválit^^2^^ podřízeného, který mi právě předvedl, že to
umí lépe než já, to také není hračka.
Pokud toto velitelé umí, jejich loďstvo získává výhodu. Není snadné se
to naučit. Příběhy z Honorverse (mimo jiné) předvádějí, jak se to ti
velitelé učí.
Nyní pohádkový ráz Honorverse a Honořiných příběhů opustím, ale ještě se k němu vrátím v některé ze závěrečných kapitol.
Výpravy obchodní i válečné
Červotočivý prostor
Honořin vesmírný prostor je podobný jiným scifistickým prostorům. Mezi
jednotlivými hvězdnými soustavami se lze pohybovat několika různými
způsoby. Historicky nejstarší je pohyb „normálním“ prostorem
(n-prostorem, možná newtonovským?). Cesta více či méně podsvětelnou
rychlostí trvá stovky let a cestující musí většinu letu trávit
v podchlazení. Výhodou tohoto způsobu bývala – dokud nedošlo
k výraznému zlepšení ochrany a manévrovatelnosti lodí
v hyperprostoru – jeho podstatně vyšší bezpečnost. Tento způsob
přepravy měl svůj význam při kolonizaci nových hvězdných soustav. Naopak
z hlediska military scifi je tento způsob nepoužitelný.
Mají-li válečné operace mezi válčícími stranami obývajícími
různé hvězdné soustavy probíhat tempem vyšším, než je tempo
korespondenčních šachových partií, musí se kosmické lodě přemisťovat
hyper-prostorem (h-prostorem).
Pro bezpečný pohyb h-prostorem musí být kosmická loď vybavena jednak
hypergenerátorem, druhak silovým polem zvaným „plachta Waršawské“. Tuto
plachtu generuje stejné zařízení, které při pohybu n-prostorem generuje
nejúčinnější pohon lodí v Honořině vesmíru – impelerový klín.
Lodě pohybující se v h-prostoru mohou zvýšit svoji rychlost využíváním
místních podmínek – gravitačních vln, pokud je dokážou detekovat a
zachytit, a naopak musí svoji rychlost omezovat, nedokážou-li se chránit
před nárazy částic. Čím rychleji se loď pohybuje, tím silnější jsou
nárazy. Čím silnější má loď pancíř, tím lépe je chráněna.
Mimo gravitační vlny v h-prostoru a kdekoli v n-prostoru se loď pohybuje
vlastní silou. Loď zrychluje tím víc, čím silnější má „motor“, tj.
zařízení, které vytváří impelerový klín (což je fiktivní silové pole
gravitační povahy), a tím méně, čím je hmotnější. Jelikož zrychlení
se mohou teoreticky pohybovat ve stovkách „gé“, je zrychlení lodi
s posádkou omezeno dalším faktorem, a to schopností vykompenzovat
zrychlení. Příslušné zařízení se nazývá kompenzátor a jeho dva
nejdůležitější parametry jsou, jak velké zrychlení vykompenzuje a
s jakou spolehlivostí. I výpadek v délce zlomku sekundy může totiž
posádku buď zahubit, nebo vyřadit z akce, dle autorovy libovůle.
Schopnost kosmické lodi dohnat nepřítele, nebo naopak nepříteli uniknout
závisí hlavně (ale nejen!) na zrychlení, které je loď schopna vyvinout, a
druhotně na maximální bezpečné rychlosti, kterou loď udrží. Lehká
nepancéřovaná loď tedy vyvine větší zrychlení, ale pokud se rychle
neztratí, při dlouhodobém pronásledování neunikne těžší pancéřované
lodi, která sice akceleruje pomaleji, ale může akcelerovat na vyšší
rychlost, proti jejímž zhoubným účinkům posádku ochrání pancíř.
Rychleji než n-prostorem se lze pohybovat jednak skrze červí díry (ale ty
jsou poměrně vzácné), druhak hyperprostorem (a ten je k dispozici
všude).
Pro použití přesunu hyperprostorem tu platí celkem logické (z hlediska
scifistické logiky^^3^^, samozřejmě) omezení: přechod do hyperprostoru
nelze uskutečnit, je-li kosmická loď blízko koncentrace hmoty (zpravidla
hvězdy). Čím je hvězda hmotnější, tím dál od ní se musí nalézat
loď, která se chce vydat do hyperprostoru. Tato vzdálenost se nazývá
hyperlimit a má obrovský taktický význam z hlediska military scifi.
Kosmická loď v hyperprostoru je sice zjistitelná, ale mnohem obtížněji
nežli v prostoru obyčejném, lze ji sledovat, či dokonce pronásledovat, ale
je to náročnější nežli v obyčejném prostoru a s menší šancí na
úspěch. Proto při střetu eskader nebo jednotlivých lodí může slabší
strana volit únik do hyperprostoru. Vzhledem k vlastnostem hyperprostoru ale
musí unikající eskadra, dříve než se ztratí v hyperprostoru, nejdřív
prchnout (nebo se probojovat, nebo protrpět) na vzdálenost hyperlimitu od
hvězdy, v jejíž soustavě ke střetnutí došlo.
Kosmické lodě, lodní třídy
V příbězích z Honořina vesmíru se vyskytují stejné třídy lodí
jako v pozemských mořích přibližně v době první a druhé světové
války. Tedy lodě osobní, nákladní a válečné. Třídy lodí se vyvíjejí
v čase, respektive nové třídy vznikají a staré přestávají být
používány. Z tohoto hlediska jsou v současné době nejmodernějšími
typy nosiče útočných člunů a superdreadnoughty s externími vlečenými
zbraňovými gondolami, naopak zastaralými jsou obyčejné bitevní lodě.
Podle velikosti seřazené sestupně následují třídy takto:
superdreadnought (SD),
nosič útočných člunů (CLAC),
dreadnought (DN),
bitevní loď (BB),
bitevní křižník (BC),
těžký křižník (CA),
lehký křižník (CL),
torpédoborec (DD),
kurýrní člun.
Výše uvedené třídy mají schopnost pohybu hyperprostorem. Následující
tuto schopnost nemají:
lehký útočný člun (LAC),
pinasa,
raketoplán.
Nákladní lodě bývají neozbrojené, ale mohou být i ozbrojené^^4^^ a
působit pak v roli pomocného křižníku nebo v roli Q-lodi.
Honořin Wayfarer v epizodě „Mezi piráty“ měl být taková Q-loď. Ale
Q-loď dosti výjimečná. Nenesl žádný pancíř, takže byl omezen na
rychlost obyčejné obchodní lodi, byl vybaven raketomety jako těžký
křižník, ale navíc nesl několik LAC, externí zbraňové gondoly a
paprskovou výzbroj na úrovni superdreadnoughtu.
Vývoj lodních tříd v čase tak, jak je popisovaný v řadě příběhů
z Honořina vesmíru, zhruba odpovídá vývoji lodí pozemských
„mokrých“ loďstev od počátku 20. století do konce WWII. Jedna odchylka
je ovšem nepřehlédnutelná: pozemské „obyčejné“ bitevní lodě byly
nahrazeny dreadnoughty a posléze superdreadnoughty výrazně většími, lépe
vyzbrojenými, ale také rychlejšími. Pozemské bitevní lodě tak byly ve
všech ohledech deklasovány a mohly proti dreadnoughtu uspět^^5^^ pouze při
značné početní převaze.
Obstarožní bitevní lodi v Honorverse jsou na tom lépe. Standardní
„rychlostní“ logika se vztahuje i na ně, jsou menší nežli
modernější dreadnoughty, a tudíž rychlejší. Bitevní lodi tak mohou svým
silnějším soupeřům vždy uniknout.
Zbraně a protizbraně
Zbraně válečných lodí jsou dvojího druhu: střely a paprskové^^6^^
zbraně. Střely jsou v zásadě rovněž dvojího druhu, přičemž obojí
využívají jako zdroj energie atomovou explozi. Vyspělé státy používají
střely s bojovými hlavicemi, které dokáží většinu energie jaderné
reakce vyzářit koncentrovaným, přesně směrovaným paprskem, zatímco
loďstva zaostalých států a teroristé používají střely s obyčejnou,
„špinavou“, všesměrovou atomovou bombou.
Energetická účinnost „směrových“ hlavic je nižší a vyžadují
kvalitnější navigační a naváděcí systémy. Jejich výhodou je naopak
okolnost, že cíl napadají z větší vzdálenosti a tudíž jsou méně
vystaveny protiraketové obraně.
Jako protizbraně se používají prostředky typu „stealth“, které činí
loď obtížněji zjistitelnou, dále klamné cíle, a konečně silová pole,
která v Honořině vesmíru jsou gravitační povahy. I ochranná silová
pole jsou dvojího druhu. Do detailů nechci zabíhat, zajímavé je, že ten
silnější druh silového pole je generován pohonným systémem. Takže dokud
loď může prchat, může se i bránit/krýt, zatímco bezbranná loď
nemůže ani prchat.
Taktické ohledy
Tvar a umístění silových polí, která loď pohání a současně
chrání („impellerový klín“) vymezuje na lodi dvě místa (přesněji
dvakrát dvě místa) pro umístění zbraní: příď a záď pro zbraně
„pro pronásledování“, levobok a pravobok pro zbraně „pro plnou boční
salvu“.
Povaha silových polí dále vyžaduje, aby se každá střela vzdálila
z blízkosti lodi dříve, než aktivuje svoje vlastní pohonné silové pole.
Proto jsou střely odpalovány z raketometů, které jim udělí dostatečně
velkou počáteční rychlost, aby se záhy vzdálily.
Protiraketová obrana lodi využívá na lodi umístěné radary, počítače a
lasery. Kapacita těchto prostředků je nutně omezená. Čím více střel
nalétává na loď současně, tím větší je nebezpečí zahlcení obrany a
tím větší je pravděpodobnost, že některá střela pronikne obranou.
Čím déle může systém protiraketové obrany střelu sledovat, tím větší
je naděje, že ji zničí. A rovněž čím více se střela přiblíží
k napadené lodi, tím větší pravděpodobnost, že bude (ta střela)
zničena – odtud výhoda „směrových“ hlavic, které ničí cíl
z dálky.
Aby byla protiraketová obrana nepřítele zahlcena, odpaluje loď střely
v salvách. Lodě ve formaci se vzájemně podporují a koordinují svoji
obranu. Obranný systém formace lodí má pak vyšší kapacitu než obranný
systém jednotlivé lodi a tudíž si dokáže poradit i se salvou střel
jediné lodi. Proto formace lodí koordinuje i svůj útok a všechny lodě
střílí salvy naráz.
Schopnost lodi zahltit obranu nepřítele je omezena počtem raketometů.
Jeví-li se mohutnost salvy nízká, může se salva zdvoj– či více–
násobit tak, že se již vystřelené střely pozdrží a spojí do jedné
salvy se střelami vystřelenými později. V takovém případě pak hraje
roli rychlost opakovaného nabíjení raketometů a schopnost palubních
počítačů a komunikačních prostředků navádět na cíl větší
množství střel současně.
Účinnost takto poskládané salvy ale neroste lineárně s počtem střel,
neboť dříve vystřelené a pozdržené střely jsou nepřítelem déle
sledovány a tudíž budou snáze zneškodněny.
- (pokračování v úterý 25. března)
^^1^^ Nelsonův duch
Již v Nelsonově době velice záleželo na kvalitách nadřízeného, jehož
rozkaz iniciativní podřízený porušoval.
Když Nelson u mysu St. Vincent opustil bitevní linii, v níž se měl podle
rozkazu držet, a se třemi loděmi zadního voje vyrazil zablokovat cestu
španělským posilám, jeho nadřízený – admirál Jervis – ho
pochválil a doporučil k povýšení. Jervis byl admirál mimořádně
schopný a dvojice Jervis – Nelson (první jako vrchní velitel britského
loďstva, druhý jako spolehlivý podřízený, šéfem vždy vysílaný na ta
nejhořlavější místa) vykonala mnoho ve prospěch Impéria.
Naopak když v bitvě u Kodaně Nelson ignoroval rozkaz přerušit
přestřelku a stáhnout se, proti vůli nadřízeného pokračoval v boji a
bitvu posléze dovedl až ke kapitulaci Dánů, jeho tehdejší velitel admirál
Hyde Parker toto neuposlechnutí rozkazu považoval téměř za osobní urážku
a nikdy se s ním nesmířil.
^^2^^ Nesnadno pochválit
V příběhu „Short Victorious War“ slouží Honor pod admirálem Parksem,
který ji nesnáší. Situace je složitá a informace nedostatečné, ale je
nutno se nějak rozhodnout. Parks navrhuje jedno řešení, Honor a její
bezprostřední nadřízený navrhují jiné. Parks provede to svoje. Později
se velitel jednoho z torpédoborců Parksovy flotily – fregatní kapitán
Tribeca – ocitne v situaci vhodné pro iniciativní rozhodnutí. Tribeca
uplatní Nelsonova ducha, svévolně přeruší cvičení a vydá se na
průzkum. Posléze zjistí informaci, ze které vyplývá, že Honor měla
pravdu a Parks se mýlil. Parks se ocitá v dvojnásob nepříjemné
situaci – nepřítel je na nejlepší cestě zničit jeho základnu, a
ještě je on sám za vola. Má hlavu v pejru a plné ruce práce, aby svůj
omyl napravil. (Laskavý čtenář si povšimne, že admirál Parks se snaží
svůj omyl napravit, a nikoli zakašulírovat. Příběhy
z Honorverse jsou totiž beznadějně pohádkové a v jistých ohledech zcela
nereálné.) I přesto admirál Parks říká svým podřízeným:
„Dohlédněte, ať se Tribeca dozví, že ho za jeho iniciativu hodlám velmi
silně pochválit.“
^^3^^ Hyper – logika
Cestování červí dírou v Honorverse je a není pohybem v hyper-prostoru.
Na jednu stranu je kosmická loď na druhém konci červí díry ihned, odpadá
obvyklé hyperprostorové vyhledávání, nebo naopak vyhýbání se
gravitačním vlnám, na druhou stranu ke vstupu do červí díry musí loď
použít svůj hypergenerátor.
Toto – použití hypergenerátoru ke vstupu do červí díry – je jedna ze
dvou scifistických alternativ. Weber tu jde stejnou cestou jako Forstchen ve
světě Wing Commandera a třeba též McCollum v trilogii „Antares“,
zatímco ve Star Treku pro průlet červí dírou žádné dodatečné vybavení
není nutné. Jenže ve světě Wing Commandera i Antares je průlet červí
dírou jediný použitelný způsob cestování, zatímco v Honorverse lze
letět jak „zkratkou“ skrz červí díru, tak i „oklikou“
hyper-prostorem, čímž se Honorverse zase podobá Star Treku.
^^4^^ Ozbrojené nákladní lodě
Pro ozbrojené nákladní nebo osobní lodě (Honor používá půvabné a
češtinou asi nenapodobitelné označení „armed merchant“) existují dvě
kategorie válečných lodí. Pluje-li loď pod válečnou vlajkou a svoji
výzbroj neskrývá, jde o pomocný křižník. V pozemských podmínkách
taková loď nenese žádné pancéřování a tedy by ani nemělo smysl ji
příliš těžce vyzbrojit – maximem bývá výzbroj lehkého křižníku.
Předností pomocného křižníku je rychlost a akční rádius a jeho
posláním je doprovod konvojů nebo průzkum.
Pluje-li loď pod obchodní vlajkou a svoji výzbroj naopak skrývá, tedy je to
tzv. loď Q. Rychlostí ani vzhledem se neliší od ostatních nákladních
lodí. Její hlavní zbraní je moment překvapení a její kořistí jsou ty
nepřátelské lodě, které samy využívají moment překvapení, tedy
zejména ponorky. Její výzbroj postačuje právě tak na zaskočenou ponorku.
V pozemských podmínkách není účelné její nasazení při ochraně
konvojů. Nicméně nasazení Honořiny Q-lodě „Wayfarer“ má svoji logiku.
Ovšem výzbroj na úrovni těžkého křižníku nebo i vyšší, Q-loď,
která rozstřílí eskadru torpédoborců a rozdá si to s bitevním
křižníkem, to posunuje ideu Q-lodi kamsi daleko od původní pozemské
představy.
^^5^^ Bitevní lodě proti dreadnoughtu
Z dějin námořních bojů je znám jeden podobný případ. Na začátku
první světové války byl německý bitevní křižník „Goeben“ vyštván
ze Středozemního moře a uchýlil se do tureckých vod. Formálně prodán
Turecku vyplul – již pod tureckou vlajkou – na Černé moře.
Obstarožní bitevní lodě ruského černomořského loďstva „Goeben“
(přejmenovaný na „Yavuz sultan Selim“) všestranně převyšoval podobně,
jako by je převyšovala loď kategorie „dreadnought“. Od té doby musely
nejsilnější čtyři ruské klasické bitevní lodě operovat vždy
společně. Když si na ně „Yavuz“ počíhal 17. 11. 1914 u mysu Saryč,
taktika přečíslení se osvědčila – ruským bitevním lodím se podařilo
„Yavuz“ poškodit a zahnat.
^^6^^ Paprskové zbraně
Na rozdíl od trekovských fiktivních fázerů a disruptorů se v Honorverse
používají paprskové zbraně zcela ordinerní. Každý (nejen scifista) ví,
co je to laser a na jakém principu funguje, a graser se od něj odlišuje
dvěma písmeny ve zkratce – namísto L jako light neboli světlo je tam GR
jako gamma ray. Tedy zařízení pro zesílení a současné uvolnění energie
v oboru gama paprsků. Tedy žádná mimořádná scifárna – něco
takového nejspíš funguje v nejedné současné pozemské laboratoři.
Akorát že v rámci SDI by grasery nesestřelovaly přímo kosmické
křižníky, ale pouze útočící balistické rakety.