SNAŽIL JSEM SE PŘILÁKAT SVÉHO SYNA KE ČTENÍ KNIH, vzpomíná na okolnosti vzniku Hraničářova učně John Flanagan
Po dobu pěti měsíců psal John Flanagan týden co týden jeden příběh, jehož hrdinou byl mladík Will z hradu Redmont. Ten jako hraničářský učeň prožívá spousty nebezpečných dobrodružství. A jeho originální taktika měla nečekaný úspěch. Willovy příběhy přitáhly ke čtení nejen autorova syna, ale také tisíce dalších teenagerů po celém světě. Takže první otázka tohoto rozhovoru je jasná:
Je pro vás psaní knih onou vysněnou prací, po které jste vždy
toužil?
Jistě. Vždycky jsem chtěl být vypravěčem. Baví mě vymýšlet příběhy
a pak je vyprávět ostatním. Rád vytvářím jednotlivé postavy stejně jako
světy, ve kterých prožívají svá dobrodružství. Už od dětství jsem
miloval čtení, takže bylo jen přirozené, že začal psát vlastní
příběhy. A protože jsem rád četl fantasy, rozhodl jsem se psát právě
v tomto žánru.
Nedá mi to, abych se nezeptal. Jaké knihy vás nejvíce
ovlivnily?
Z žánru to byl samozřejmě Pán prstenů, ale snad ještě více
romány Davida Eddingse. Ale jako čtenáře mě pravděpodobně nejvíce
ovlivnil C. S. Forester a jeho námořní cyklus o Hornblowerovi
odehrávající se za napoleonských válek.
Přečtěte si i PROFIL O SÉRII HRANIČÁŘŮV UČEŇ
Bylo hodně složité stát se profesionálním
spisovatelem?
Stát se profesionálem v oboru psaní nebylo tak obtížné. Pracoval jsem
v reklamě a vymýšlel reklamní texty. Pak jsem přesedlal na psaní
scénářů pro televizi. Ovšem stát se skutečně vydávaným autorem bylo
mnohem těžší. Austrálie má malý knižní trh, takže trvalo hodně let,
než se mi podařilo prorazit. Dost mých rukopisů odmítli, než jsem uspěl
s Hraničářovým učněm, a věřte, že když vaši knihu
odmítnou, tak to bolí.
Hraničářův učeň z vás tedy udělal skutečného spisovatele.
Vzpomenete si ještě, jak se zrodil?
Na počátku byla série krátkých povídek určených mému synovi Mikeovi.
Ten se také stal předobrazem Willa, hlavního hrdiny. A protože jedním
z Mikeových koníčků byla lukostřelba, nezbylo Willovi nic jiného, než se
také stát lučištníkem. Vše ostatní se pak odvíjelo z tohoto
základu.
HALTA JSEM VYTVOŘIL PODLE SVÉHO UČITELE Z PÁTÉ TŘÍDY
Will však není jedinou důležitou postavou příběhu. Můžete
prozradit také něco o vzniku Halta či Evanlyn?
Halt je velmi zajímavá postava. Teprve před několika lety jsem si uvědomil,
že jsem ho vlastně vytvořil podle svého učitele z páté třídy, osoby,
která před desítkami let zmizela z mého života. A já jsem ho nyní
nevědomky znovu oživil jako Halta. Oproti tomu Evanlyn byla silně ovlivněna
mojí nejstarší dcerou.
Někteří čtenáři vidí jistou spřízněnost mezi prvním dílem
Hraničářova učně a Mágem Raymonda E. Feista.
Mága jsem samozřejmě četl, jen si už nedokážu přesně vybavit,
jestli to bylo před tím, než jsem začal psát Willův příběh, nebo až
potom. Myslím si ale, že motiv mladého muže procházejícího výcvikem
v nových dovednostech je ve fantasy poměrně běžný. Jedním z příkladů
je Eddingsův Belgarion. Jiným zase Artuš z Krále bývalého a
krále budoucího. Ovšem právě kvůli přehršli cyklů s kouzelníky a
mágy, jsem ve své knize magii vědomě potlačil.
A jak se stalo, že už vydáváte jedenáctého Hraničářova
učně?
Na konci první knihy jsem opustil Willa ve zlomovém momentě, takže jeho
příběh prostě musel pokračovat dál v druhé, třetí a čtvrté knize.
No, a v té době už jsem si všechny postavy tak oblíbil, že jsem prostě
chtěl vědět, kam půjdou a co budou dělat dál.
ZTRACENÉ PŘÍBĚHY VZNIKLY JAKO ODPOVĚĎ NA OTÁZKY ČTENÁŘŮ
Když už jsem to nakousl, mohl byste prozradit něco více
o jedenácté knize?
Ztracené příběhy jsou poněkud specifickou knihou. Je to vlastně
soubor povídek, které pokrývají celé časové rozpětí cyklu. Jsou tu
příběhy odehrávající se před první knihou, ale i po desáté knize,
přičemž ukazují vývoj některých důležitých postav (Nebudu prozrazovat
kterých). Nechybí tu ani pár textů, jejichž děj je situován dovnitř
cyklu. Kniha vznikla proto, abych mohl odpovědět na otázky čtenářů, jako
jsou: Co dělal Gilan, když Halt a Horác odešli do Skandie? Jak se setkali
Halt a Crowley? Kdo byl Haltův učitel? A tak dál… Tyto příběhy navodí
u čtenáře pocit jakéhosi uzavření celého cyklu, přestože mám
v plánu napsat ještě jednu knihu.
Teď jste mě uklidnil. Už jsem se vyděsil, že Ztracenými
příběhy Willův příběh skončí.
Ještě ne. V pravý čas teprve začnu psát dvanáctou, závěrečnou knihu
Hraničářova učně.
Série Hraničářův učeň:
- The Ruins of Gorlan (2004; č. Rozvaliny Gorlanu, Egmont, 2008)
- The Burning Bridge (2005; č. Hořící most, Egmont, 2008)
- The Icebound Land (2005; č. Ledová země, Egmont, 2008)
- Oakleaf Bearers (2006; č. Nositelé dubového listu, Egmont, 2009)
- Erak’s Ransom (2007; č. Výkupné za Eraka, Egmont, 2009)
- The Sorcerer in the North (2006; č. Čaroděj na severu, Egmont, 2009)
- The Siege of Macindaw (2007; č. Obléhání Macindawu, Egmont, 2010)
- The Kings of Clonmel (2008; č. Králové Clonmelu, Egmont, 2010)
- Halt’s Peril (2009; č. Halt v nebezpečí, Egmont, 2010)
- The Emperor of Nihon-Ja (2010; č. Císař Nihon-Džinu, Egmont, 2011)
- The Lost Stories (2011, č. Ztracené příběhy, Egmont 2012)
A do té doby?
Mezitím nabídnu čtenářům nový cyklus ze stejného světa, ale s novými
hrdiny. Objeví se tu i některé z postav Hraničářova učně, ale
rozhodně ne Will či Halt. Tento cyklus se bude nazývat Bratrstvo,
jehož první kniha Vyděděnci vyšla v listopadu.
Mohl byste Bratrstvo přiblížit trochu více?
Hlavní myšlenka vychází ze skandijského zvyku, kdy se šestnáctiletí
mladíci dělí do skupin po devíti až desíti, a procházejí společně
výcvikem ve válečnictví, stavbě válečných lodí, navigaci a námořním
umění. Hlavní postavou příběhu je Hal, který je napůl Skandijec a napůl
Araluenec. Kvůli tomu je tak trochu vyděděnec. Když jsou mladíci
rozdělování, zbude na něj skupina, v níž jsou ti, které nikdo nechce.
Příslušníci této skupiny však využijí všech svých neobvyklých
schopností, aby mohli úspěšně soutěžit s ostatními. Hal také vynalezne
nový způsob plavby na vlčích lodích. (Což je popsáno v desáté knize).
Pokud se vám líbil Hraničářův učeň, oblíbíte si určitě
i tento příběh. Některé známé postavy jako Erak či Svengal se tu zcela
jistě objeví.
Napsat nový příběh jistě není nic jednoduchého.
Není. Nejprve strávím spoustu času přemýšlením nad celkovým pojetím
příběhu a směrem, kam by se měl ubírat jeho děj. Občas si udělám
ohledně toho pár poznámek. Pak si vypracuji stručný nástin – tak
čtyři stránky dlouhý. Ten rozepíšu do jednotlivých kapitol spolu
s významnějšími událostmi, které by se v té, které kapitole měly
stát. To obvykle představuje tak osmnáct až dvacet stran textu. A tento
koncept pak při psaní používám jako průvodce.
Vaše příběhy čtou děti, teenageři i dospělí. Čím
myslíte, že to je? A má kniha vůbec šanci v době filmů,
počítačových her a interaktivní zábavy?
Domnívám se, že mladí čtenáři (ale také hodně dospělých), chtějí
v knihách najít dobrodružství, rychle se odvíjející děj a sympatické
hrdiny. A co se týče filmů a her – nikdy nemohou zaměstnat lidskou
představivost tak, jak to dělá kniha. Ta totiž dává čtenáři prostor,
aby si sám představil všechny hrdiny i místa, a tak se stal spolutvůrcem
příběhu.
John Flanagan (*1944)
Australský spisovatel, který se věnuje subžánru dobrodružné fantasy pro dospívající mládež. Popularitu i přízeň domácích čtenářů si získal cyklem Hraničářův učeň (2004-), který mu také otevřel dveře do mnoha dalších zemí celého světa.
John Flanagan vyrůstal v Sydney. Už v poměrně raném věku propadl čtení, což mělo za následek, že před ním žádná kniha nebyla v bezpečí. Jen o něco později se začal projevovat i literární talent. Zatímco se jeho spolužáci těžce mořili s esejemi typu: Jak jsem prožil den či Co jsem dělal o prázdninách; on s lehkostí sobě vlastní vytvářel fantastické příběhy plné úžasných dobrodružství. Co na tom, že pro ně učitelé většinou neměli pochopení?
Jeho fantazie a pohotovost ho vynesla i do prvního zaměstnání. Stal se reklamním textařem, což byla zajímavá zkušenost. O krůček blíž k vysněnému cíli stát se spisovatelem pak postoupil, když dostal možnost psát pro televizi. To byla šance, kterou John nemohl propást, a tak se zrodil Flanagan scénárista. I na tomto poli si vedl více než dobře, vypracoval se na pozici jednoho z hlavních scénáristů komediálního sitcomu Hey Dad! Není náhodou, že tento seriál patřil k nejdelším a nejúspěšnějším v historii australské televize. Flanagan tu získal zkušenosti i sebevědomí, aby konečně mohl vstoupit na dráhu profesionálního spisovatele.
To se stalo v roce 2004, když vyšel jeho debut Rozvaliny Gorlanu (2004), dobrodružná fantasy oděná do středověkého hávu, jehož hlavním hrdinou je patnáctiletý Will. Kořeny knihy je však třeba hledat o více než patnáct let dříve, kdy se John pokoušel u svého syna Mika vzbudit zájem o četbu krátkými povídkami. Po dosažení tohoto cíle pak povídky ležely v šuplíku, aby je jednoho dne Flanagan vytáhl na světlo a na jejich základě začal psát román, z něhož se staly Rozvaliny Gorlanu. Na úspěch prvotiny posléze navázal dalšími Willovými dobrodružstvími, jejichž počet už dosáhl čísla jedenáct. Na obzoru se však rýsuje nová série ze stejného světa. A proč ne? Flanagan je autorem, který dokáže čtenáře okouzlit a přimět ho prožívat všechna ta úžasná dobrodružství spolu s hrdiny příběhu. O tom se ostatně mohou přesvědčit nejen fanoušci fantasy. V roce 2009 totiž tento autor vstoupil románem Storm Peak (2009) do světa mystery a detektivky.
John Flanagan bydlí se svou ženou stále v Sydney, a když právě nepíše, můžete ho potkat v přístavu, jak pádluje na kajaku, či na golfovém hřišti.
Tento rozhovor byl poprvé publikován v magazínu Pevnost 10/2011.
20. dubna 2012, Martin Fajkus