Čtenáře by zklamalo, kdyby se mí hrdinové dali na pokání, rozhovor s Petrou Neomillnerovou
Spisovatelka Petra Neomillnerová pokládá sex, erotiku a lechtivé scény tak trochu za svou „obchodní značku“. A čarodějka Moire, hlavní hrdinka jejího cyklu Písně čarodějky, jí s vědoucným úsměvem přitakává.
Moire je jednou z prvních postav, které jsi představila
čtenářům. A provází tě dodnes. Takže to asi nebyla „známost na jednu
noc“. Jak bys definovala váš vztah?
Je prvorozená, nic víc, nic míň. Nejopečovávanější, ale taky odnesla
všechny moje začátečnické pokusy a tápání. Cestovala po
nakladatelstvích, experimentovala jsem u ní s formou, a často ladila tak
dlouho, že to bylo až na škodu, nebo to přinejmenším hodně odložilo
vydání. Nechtěla jsem ji nechat běžet jen tak a dokonce ani teď, když
jsem dokončila trilogii, Moire úplně neopouštím, nějakou tu povídku bych
o ní ještě napsat chtěla.
Vzpomeneš si ještě, jak tato svéhlavá čarodějka
vznikla?
Moire se poprvé objevila v povídce Hněv řeky a rozhodně jsem neplánovala,
že toho o ní napíšu tolik. Není to žádný konstrukt, „narodila se“
podobně jako ostatní mí hrdinové. V neposlední řadě tu ovšem hrál roli
i fakt, že v době, kdy jsem začínala publikovat, byla fantasy scéna
trochu jiná než dnes a emancipovaných hrdinek nebylo zdaleka tolik, což mě,
přiznám, docela štvalo.
Jak se ti dva změnili za ty roky, co s nimi spolupracuješ a
žiješ?
Zestárli a ztratili iluze zrovna jako já. Unavili se… ale taky získali
zkušenosti. Jsou mocnější, než na začátku, ale zato jim ubylo sil na
uličnictví.
A máš je stále pevně v rukou? Tím se chci zeptat, jestli
hlavně Moire nezačala žít vlastním životem, nebo dokonce
rebelovat?
Rebelují všechny postavy. Pokud to nedělají, jsem z toho trochu
v rozpacích, protože je to známka, že mi příběh nefunguje tak, jak
by měl.
V Nakažených Moire poznala, jak bezohledný může být boj
o moc. Nakonec jí získala ona sama. Myslíš, že jí přišla na
chuť?
Určitě, Moire není „zákonně dobrá“ postava, je to ženská s mnoha
nectnostmi, vzteklá, panovačná, zbrklá a mnohdy nespravedlivá.
S formální výkonnou mocí má spíš problém, a pokud ji má sama užívat,
pere se s ní, jak se dá.
Během Honu na Lišku se seznamuje s realitou skutečné války
plné násilí a mrtvých. Proč se do ní vlastně pletla? A nestává se
postupně stejně nelítostnou a otrlou jako její protivníci?
Moire už od začátku není zrovna beránek. Oni sirotci to v žádné době
nemají lehké a tak čarodějka celkem snadno přistoupí na layelskou hru,
tím spíš, že Rabe jí v mnohém nahrazuje rodinu, kterou nemá. Do války,
na níž nemá žádný osobní zájem, ji tedy vede i touha někam
patřit.
Jak už sám název napovídá, děj se bude určitě točit kolem
jizev.
Jizev mají všichni aktéři hodně, jak na kůži, tak na duši a o všech se
tak trochu bude hrát.
Teď něco pro nás, romantičtější typy: Co vztah Moire a
Desmonda? Má ještě pořád šanci?
Určitě, navíc oba svým způsobem udržuje při životě. Dlouhé vztahy
těch, kteří si nedělají iluze, mají tuhý kořínek a Desmond zas jisté
místo v Moiřině posteli.
Když už mluvíme o Moire, nemůžeme vynechat ani sex a erotická
dobrodružství. Jak se s tímto tématem vyrovnávali čtenáři na počátku
tvé kariéry a jak dnes?
Ze začátku to bylo něco nového v české fantastice, šok, uličnictví
enfant terrible, dneska je to už „obchodní značka“ mojí tvorby, dokonce
nejen v žánru. Čtenáři by byli určitě zklamaní, kdyby se mí hrdinové
dali na pokání, ale moment překvapení je dávno pryč.
Úplně nakonec otázka z trochu jiného soudku. Dlouhá léta jsi
byla stálou členkou redakce Pevnosti. Když se za svou prací v Pevnosti
ohlédneš, co se ti vybaví?
Ohlédnu se a hrůza… jedenáct let a více než stovka článků, Tomáše
Němce beru bezmála jako člena rodiny. Spousta práce, legrace, zvratů a
šarvátek… ale stejně jako Moire i já začínám být unavená a mám toho
hodně, takže se četnost článků trochu sníží. Moudra už jsem do
čtenářů Pevnosti nalila dost a doufám, že ho náležitě zúročili,
stejně jako redakce plná mladých jinochů plných síly moje mateřské rady.
(smích)
Petra Neomillnerová (*1970, Praha)
Jedna z nejúspěšnějších autorek fantastiky u nás. Její prózy se vyznačují osobitým stylem, který kombinuje až naturalistickou realističnost s brutální přímočarostí a otevřeně pojatými scénami plnými násilí a erotiky. Její doménou jsou silné ženské postavy, které dokáží vzdorovat nepřízni osudu a vydobýt si respekt v mužském světě testosteronu a machismu.
Debutovala povídkou Ta, kterou smějí sedlat jen bohové… (Pevnost 4/2002). S časopisem Pevnost mimochodem navázala spolupráci trvající dodnes. Právě zde vyšla i první povídka s Moire – Hněv řeky (Pevnost 5/2003). Následovaly další a hvězda Petry Neomillnerové stoupala. V roce 2006 první povídková sbírka Vlastní krev (Triton 2006), o rok později už román Nakažení (FANTOM Print 2007). V obou případech Moire v hlavní roli. Pak se objevila upírka Tina – Sladká jak krev (Triton 2007), a zaklínačka Lota – Psí zima (FANTOM Print 2008). Ani tady nezůstalo u jedné knihy, ale autorka otevřela cykly, které mají mezi čtenáři velký ohlas. K tomu je třeba připočíst román Dítě Skály (Brokilon 2009), povídky, knihy věnované magii a desítky recenzí a článků pro Pevnost. V posledních letech autorka rozšířila svůj záběr o dětského čtenáře v knihách Amélie a tma (Albatros 2012) a Amélie a barevný svět (Albatros 2013), kde se sice musela krotit, ale zůstala věrná upířímu tématu.
Původní článek vyšel v časopise Pevnost v čísle 1/2014.
6. dubna 2014, Martin Fajkus