Za řekou žijí monstra, Dmitry Glukhovsky: Na stráži (Stanoviště 01)
Za řekou může žít cokoli. Nebo tam možná nežije také vůbec nic. Řeku, jíž se kdysi dávno říkalo Volha, ale která je dávno bezejmennou, přikrývá mlha tak jedovatá, že v ní nevydržíte dýchat. Přes řeku se proto nikdo neodvažuje. A zpoza řeky nic a nikdo nepřichází… zatím.
Jegora by náramně zajímalo, co za řekou je. Jak by také ne, když je mu sedmnáct a trčí na strážním stanovišti v areálu bývalé továrny – poslední výspě civilizace uzavřené do úzkého okruhu kolem města Moskvy. O bratrovražedné válce, která zpustošila krajinu i lidstvo, se moc nedozvíme, jen to, že výrazně zúžila obzory. A uvěznila přeživší ve věčném cyklu živoření a nudy. Jegor by přitom se svou kytarou nejradši obrážel stadiony velkých měst, která ještě možná stojí tam někde za jedovatou řekou. A ještě předtím by chtěl získat lásku o něco starší Michelle, která ho jako cucáka přehlíží, a dostat se na kobylku nevlastnímu otci Polkanovi, hřmotnému opilci a veliteli stanice. Ale tyhle starosti ho brzy přejdou. Zpoza řeky se totiž zjeví bláznivý kněz provolávající apokalypsu… a to je samozřejmě jenom začátek.
Dmitry Glukhovsky se v nové sérii Stanoviště vrací tematicky na začátek své kariéry – ke zpustošené ruské zemi a žalostným zbytkům lidí, kteří se zde snaží přežít. Tentokrát to ovšem není v moskevském metru, ale na stanovišti zhruba den jízdy od města. Život v Moskvě je přitom údajně stejně skvělý, jako býval před válkou – i když kdo ví, pokyny, které odtamtud přichází, jsou čím dál sporadičtější a zásoby jídla, které dříve Moskva posílala pravidelně, mají už týdny zpoždění. Zkrátka, je něco prohnilého v zemi ruské a Glukhovsky na to rád, často a hlasitě upozorňuje. Máme tu nicméně stejného mladého protagonistu, který strká nos, kam by neměl a v novém světě se dostane dál, než by chtěl. V tomhle případě to sice není ani přes celý most, ale to stačí.
Glukhovsky netlačí na pilu, nikam nespěchá, plně využívá toho, že Na stráži je úvodním svazkem série, a dovoluje mu tak dlouhou expozici a výbušný konec v tom nejnapínavějším okamžiku. Čtenáři, obrňte se!
Po dlouhou dobu tudíž jde spíše o sociální kritiku ruské společnosti a nevybíravé šťouchance do „Moskvy“, to vše protkané suchým černým humorem a básněmi ruských klasiků. Autor v tomto případě vlastně kombinuje svou non-fiction beletrii s tou fantastickou. Ta druhá postupně získává navrch, hororové tóny čím dál výrazněji přitvrzují a v závěru už z tohohle malého depresivního světa nezbývá kámen na kameni. Tak jak to máme rádi.
V rámci Gluchovského tvorby jde zatím o příjemný standard bez nějakých vyloženě skvělých nápadů, ale samozřejmě s absencí jakýchkoli kiksů. Na kvality celé série je z úvodního svazku brzy usuzovat, ale rozhodně doufáme, že se ujme, protože s tímhle autorem je vždycky radost (byť poněkud kalená místy, kterými nás provází) putovat. Vzpomínky na Metro každopádně i přes velmi blízké prostředí při čtení rychle mizí; Stanoviště se vydává vlastní, neméně zajímavou cestou.
- Dmitry Glukhovsky: Na stráži (Stanoviště 01)
- Euromedia Group, 2023
- překlad: Rudolf Řežábek
- 286 stran, 359 Kč (v e-shopu Fantasye již za 323 Kč)