Vzrušující plavba nekonečnou Řekou,
![]() |
Představte si, že všichni lidé, kteří kdy na Zemi žili a zemřeli od roku 97 000 před Kristem až do roku 1983, se zničehonic znovu narodí v neznámém světě na břehu obrovské řeky, nazí, jen s podivnými kovovými válci připevněnými k zápěstí. Všem je zhruba dvacet let, nemoci je netrápí a svůj pozemský život si do detailů pamatují. Jak a proč se tam ocitli a co budou dělat dál, o tom vypráví rozsáhlá série amerického spisovatele Philipa Josého Farmera Svět Řeky.
Sečtělý provokatér s bohatou fantazií
Pro Farmera jako spisovatele sci-fi jsou charakteristické tři vlastnosti. Rád využíval postavy jiných, vesměs svých oblíbených autorů, které umně zabudovával do vlastních příběhů. Stačí vyjmenovat malou část z nich a bude jasné, o jak pestrou směsku se jedná: lovec velryb Ismael Herberta Melvilla, Phileas Fogg Julese Verna, Tarzan R. E. Burroughse, James Bond Iana Fleminga…
S chutí svými názory zejména v oblasti náboženské a sexuální svobody provokoval americkou puritánskou veřejnost. A především měl bohatou fantazii, díky níž jeho knihy přetékaly gejzíry neotřelých a pro sci-fi sedmdesátých let neobyčejných nápadů.
![]() |
Monumentální Řeka
Svět Řeky Farmer vytvořil jako uměle přetvořenou planetu, která je celá protkána obřím veletokem, požírajícím sebe sama jako had vlastní ocas – vytéká na severním pólu z moře, aby se do něj po mnoha milionech kilometrů zákrutů od severu k jihu a zase zpátky opět vrátila. Řeku pak autor obklopil úzkými údolími končícími nedostupným pohořím, oddělujícím jednotlivé meandry od sebe.
Pozorovala zakroucené dvojité čáry údolí ubíhající pod ní od severu k jihu (…) a pozvolna k východu. Pak zprohýbané linie pokračovaly asi sto kilometrů jako malajské dýky s vlnitými čepelemi, bok po boku, než se obrátily k severovýchodu. (Temný záměr, str. 343)
Údolí (…) zde byla naskládána jakoby v řadě, jedno za druhým, (…) spíš široké a hluboké kaňony… (Temný záměr, str. 505)
Lidé, v počtu zhruba třiceti pěti miliard, se probudili podél celého toku zcela náhodně, na jednotlivých místech se ale vždy nacházela převaha příslušníků jednoho národa z přibližně stejné doby, doplněná pestrou směsicí ostatních.
Po celé pláni bylo vidět nahé bezvlasé lidské bytosti, rozložené asi šest stop od sebe. Většina stále ležela na zádech a hleděla na nebe, (…) někteří vypadali vyděšeně. Vytřeštěné oči jim těkaly a hruď se rychle zdvíhala a klesala. (…) Najednou začala nějaká žena sténat. (Řeka zmrtvýchvstání, str. 15)
![]() |
Žádná smrt nebyla aspoň prvních několik let konečná – všichni byli znovu oživeni – ale na zcela jiném místě Řeky.
Panteon slavných hrdinů
Základní zápletkou série je v několika dějových liniích vykreslené putování většinou historických postav na báječných strojích, jakými jsou balóny, lodě nebo vzducholodi, proti proudu řeky (nazvané prostě Řeka) až k pramenům, kde je skryto tajemství, proč byli všichni lidé oživeni a kdo za tím vším stojí.
![]() |
Paralelní linii představuje touha po pomstě Samuela Clemense alias Marka Twaina, který si splnil svůj velký sen – postavil kolesový parník, ale než se s ním stačil vydat proti proudu Řeky, král Jan Bezzemek mu jej ukradl. Clemens proto vybudoval loď novou, jen aby se vydal na nekonečnou stíhací jízdu a krádež potrestal, na jízdu, která končí zbytečnou a pro většinu postav smrtící katastrofou.
Uprostřed ohlušujících výbuchů, skřípění rozervaného kovu, výkřiků mužů i žen a hukotu hořícího vodíku se obě lodi zastavily. (…) Příď se promáčkla dovnitř a vzhůru, několika trhlinami v trupu začala dovnitř proudit voda, (…) kormidelna (…) přepadla dopředu. (…) Lidem (…), kteří jediní přežili, to připadalo, jako by padala příliš pomalu. (Magický labyrint, str. 286)
![]() |
Nápad kontra zpracování
Jakkoli je nápad Farmera – tvůrce světa výjimečný a unikátní, práce Farmera – spisovatele už takových kvalit nedosahuje. Farmer chtěl ze Světa Řeky dostat maximum, a tak obě velice napínavé základní dějové linie obstavil spoustou zbytečných údajů a dat takřka o všech vystupujících historických postavách.
Hermann Göring. (…) Narodil se v Rosenheimu v Německu 12. ledna 1893. Jeho otec byl koloniálním úředníkem, vlastně prvním guvernérem německé Jihozápadní Afriky. Ve věku třinácti měsíců byl Göring… (Magický labyrint, str. 131)
Také mnozí hrdinové – například Jack London – se náhle objeví a pak stejně rychle zmizí, aniž by byl smysl jejich konání vysvětlen a do děje logicky zakomponován. Prostě Farmer – stylista za Farmerem tvůrcem zaostává.
Kromě toho romány prorůstají četné pokusy o filozofické pasáže, úvahy na téma posmrtný život a náboženství, které děj zbytečně zpomalují a poněkud neuměle a křečovitě se pokoušejí vytvořit svébytný pohled na základní otázky smyslu lidské existence.
Především z těchto důvodů se dílo rozrůstá do neúměrné délky, jež je navíc korunována nadbytečnou, dodatečně připojenou pátou částí Bohové světa Řeky, která se samotného života kolem Řeky dotýká jen okrajově a jeho působivou atmosféru zcela ztrácí.
Přes to všechno je Svět Řeky dílo výjimečné. A to nejen pro Farmerovu fantazii a nápad, kterých se ve sci-fi literatuře neurodilo mnoho, ale také třeba pro duch přelomu 19. a 20. století, jímž je cyklus nasycen, a skoro až vernovskou nostalgii, s níž líčí dobrodružná cestování všemi těmi zázračnými dopravními prostředky, na které tak rádi vzpomínáme z knih našeho dětství.
20. října 2013, Jiří PopiolekPhilip José Farmer (1918 – 2009)
Americký spisovatel sci-fi, autor mnoha románů a povídek, oceněn titulem Velmistr žánru. Pravděpodobně nejvýznamnějším dílem je cyklus Svět Řeky, který čítá základních pět románů – Řeka zmrtvýchvstání (1971, česky Wales 1993, Triton 2002), Bájná loď (1971, Wales 1993, Triton 2002), Temný záměr (1977, Triton 2002), Magický labyrint (1980, Triton 2003) a Bohové světa Řeky (1983, Triton 2004). Součástí série jsou také povídkové sbírky Riverworld and Other Stories, Riverworld War: The Suppressed Fiction of Philip Jose Farmer a román River of Eternity. Celou sérii kompletují Farmerem sestavené antologie Tales of Riverworld a Quest to Riverworld. Z dalších autorových prací jmenujme v češtině vydané romány Kamenný bůh (1970, Laser 1993), Těla, samá těla… (1960, Aradan 1996) a první dva díly původně pětidílné série The World of Tiers – Stvořitel vesmíru (1965, Laser 1992) a Brány stvoření (1966, Laser 1993).