Vrána se vrací, aby napravila křivdu mrtvé doby, James O´Barr, John Wagner a Alexander Maleev: Vrána - Mrtvá doba
Když se čeští čtenáři s Vránou setkali naposled, pomáhala oplatit jeden z mnoha zločinů, jež se udál za druhé světové války v koncentračním táboře. Tentokrát se vrací na své původní loviště, do Spojených států, ale kvůli bezpráví, které se stalo o řadu let dříve.
Vrána. Dává šanci se pomstít těm, kteří to zaživa nestihli. Tentokrát si dala ale pořádně načas a vrací zpět mezi živé indiána, jenž při útoku banditů přišel nejen o svůj život, ale i o ženu a syna. A protože tehdejší viníci jsou již dávno po smrti, nezbývá, než se zaměřit na jejich nové současné životy.
Ve světě plném bezpráví není obtížné najít Vráně působiště. Motiv se nezměnil – pomsta. Otázkou ale zůstává, zda se tím Vrána pomalu nevyčerpává. Po příběhové stránce Mrtvá doba ničím příliš nepřekvapuje, drží se zaběhnuté šablony a jen podle ní obkresluje nové postavy a situace. Prostředky čtenáři již dobře znají – důmyslně promlouvající okřídlený průvodce, probuzení nebohého člověka, rozpomínání se na ukřivděný život, vykonávání spravedlivé pomsty. Jediné, čím se může Vrána ještě blýsknout, pokud nevykročí ze svého stínu, tedy původního komiksu od Jamese O´Barra, který i po přibližně třech desetiletích patří k neodmyslitelným kultům grafických novel, je způsob zpracování.
Černošedá kresba
Mrtvá doba vyšla v originále už v roce 1996, kdežto Soumrak bohů (u nás vyšel v roce 2013) až roku 2012. A vizuál její starší datum vytvoření jen potvrzuje. Stylem se kreslíř Alexander Maleev víc blíží původní Vráně než Jim Terry (autor Soumraku bohů). Pouze z časového pohledu českého čtenáře se tedy dá říct, že Maleev zahodil barvy a vrátil se k černobílému – možná by bylo vhodnější říct až k černošedému – provedení.
Kresba je velmi expresivní, emoce z ní chvílemi téměř ječí a z obrazů lze vycítit určitou zběsilost, s jakou Maleev kreslil. Na druhou stranu tímto efektem také dosáhl toho, že situace v panelech není vždy úplně přehledná. Navíc, oproti původní Vráně, která se vyznačuje velmi zřetelnými obměnami stylu kresby podle momentálního ladění scény, z Mrtvé doby nejsou cítit pozitivní emoce jako láska či romance, jež by příběh zpomalily a zhouply ho do osobnější roviny. Scénárista John Wagner se sice snaží do textu vtěsnat dojemné momenty, ty ale kvůli kresbě zdaleka nepůsobí kýženým efektem.
Výsledné vyznění už závisí na každém čtenáři – na někoho bude neustálá hutná atmosféra působit správně tíživě, jinému se přejí.
Autoři v pěti bodech
- James O´Barr se narodil roku 1960 v Detroitu. Vyrůstal v sirotčinci, po smrti své snoubenky nastoupil do námořnictva a ze žalu se dostal ke kreslení.
- Vrána původně neměla být vydána, byla pouhou formu arteterapie.
- Podle Vrány byl v roce 1994 natočen stejnojmenný film nechvalně proslulý tím, že při jeho natáčení byl nešťastnou náhodou zastřelen představitel hlavní role Brandon Lee.
- John Wagner se narodil roku 1949 v Pennsylvánii. Má na kontě scénáře například ke komiksům o Soudci Dreddovi. V současnosti žije se svou ženou a dvěma dětmi.
- Alexander Maleev se narodil v roce 1971 v Bulharsku a spolupracoval například na komiksech o Daredevilovi, Batmanovi a Hellboyovi.
Vrána – Mrtvá doba je po umělecké stránce příjemným komiksem. Nejen propracované kresby, z nichž přímo číší negativní ladění děje a které evokují jistou zběsilost, ale i fakt, že český nakladatel nechal komiks vytisknout na matný papír, dávají najevo určitou zakotvenost v dávno mrtvém čase. Po této stránce je nová Vrána velmi silným čtenářským zážitkem.
Problémem zůstává, že ničím, co by se dalo označit za nové, na čtenáře zapůsobit nemůže. Servíruje stále tutéž dějovou linku a chvílemi navíc ještě nepřehledněji než její předchůdce. Nakonec proto záleží na každém čtenáři, co od nové Vrány očekává. Jako nostalgický návrat ke známému tématu potěší, jako umělecké dílo okouzlí, ale jako revoluční inovativní příběh nemá čím ohromit.
- James O´Barr, John Wagner a Alexander Maleev: Vrána – Mrtvá doba
- Comics Centrum, 2014
- překlad: Václav Dort a Martin Trojan
- obálka: James O´Barr
- 96 stran, 499 Kč (v e-shopu Fantasye již za 449 Kč)