Vítejte na čínském ostrově celosvětového odpadu, Čchen Čchiou-fan: Silikonový ostrov
Po celosvětovém úspěchu Cch'-sina Lioua a jeho Problému tří těles se pozornost globálního sci-fi čtenářstva zaměřila i na další čínské autory. V péči malého, avšak nádherně osobitého nakladatelství planeta9 vychází nyní česky Silikonový ostrov Čchena Čchiou-fana, zvláštní směs kyberpunku, thrilleru, hororu a ekologické sci-fi. Vítejte na čínském ostrově, kam zbytek světa posílá svůj elektronický odpad.
Čína patří mezi celosvětově největší zpracovávatele globálního odpadu, a tak není divu, že se dříve nebo později o tomto tématu měla objevit i nějaká beletrie. Čchen Čchiou-fan však do své knihy zakomponoval víc než to. Na malém ostrově, kde končí všechno od obyčejné elektroniky přes hypermoderní implantáty s ještě zasychající krví bývalého uživatele až po vyhozené erotické hračky, rozehrává drama o hned několika hrdinech.
Scott Bradlee se sem vydává jako agent americké firmy, která by ráda zmodernizovala místní třídění odpadu a u toho samozřejmě pěkně vydělala. Čchen Kchaj-cung, v USA vystudovaný historik, sem přijíždí jako Scottův tlumočník a zároveň hledat své vlastní čínské kořeny. Luo Ťin-čcheng zase stojí v čele jednoho ze tří klanů, které vládnou ostrovu, avšak strachuje se o život svého syna.
A pak je tu samozřejmě Mimi – typická dělnice recyklační linky, která musela zanechat rodinu na venkově, živoří v nuzných podmínkách chudinských čtvrtí a doufá, že ze mzdy naspoří dost na to, aby sobě i svým blízkým zajistila zářnější zítřky. Tedy do chvíle, kdy se ona sama stane středobodem boje o budoucnost ostrova i směřování celého lidstva.
Tolik témat najednou
Ve svém prvním a zatím jediném románu Čchen Čchiou-fan dokazuje, že je obeznámen s klasiky žánru – trousí narážky na H. P. Lovecrafta, Raye Bradburyho či Williama Gibsona. Zatímco první dva připomene dusivá atmosféra kombinovaná s prazvláštní poetikou i krvavými scénami, dílům posledního jmenovaného spisovatele kniha skládá nepřímou poklonu prakticky od začátku do konce. Imituje totiž podobnou strukturu děje a typologii postav (několik nesouvisejících dějových linií i komplikované charaktery hrdinů), ilustruje Gibsonův typický konflikt vykořisťujících korporací s masou obyčejných jednotlivců, libuje si v popisech zločinnosti, v užívání drog a v pobytu mezi spodinou společnosti.
Ekologickou tematikou zase Silikonový ostrov nápadně připomene Paola Bacigalupiho, ze všeho nejvíc jeho v Thajsku zasazený román Dívka na klíček. Zmínkou se mihne i odkaz na Danta Alighieriho či (sic!) československý film Extase z roku 1932. A nad vším visí zasazení do tuzemskému čtenáři vzdálené čínské kultury, u níž navíc autor jasně ukazuje, že jde o barvitou zemi s vlastními vnitřními kontrasty, kde ostrovan klidně může nenávidět tuctovou kulturu lidí z kontinentu. Nechybí ani kritika čínské nátury, vyvážená stejně břitkou kritikou materialismu západního světa.
Čchen Čchiou-fan v pěti bodech
- Čínsky 陈楸帆, anglicky Chen Qiufan. Narodil se roku 1980 v čínské provincii Kuang-tung, kde se mimo jiné nachází metropole Kanton.
- Vystudoval literaturu, krásná umění a marketing.
- Po vysoké škole pracoval pro čínskou pobočku Googlu nebo tamější technologický gigant Baidu. Od roku 2017 se věnuje psaní na plný úvazek.
- Kromě románu Silikonový ostrov (čínsky 荒潮, anglicky The Waste Tide) vydal řadu povídek, z nichž řada byla přeložena do angličtiny.
- Je známý tím, že v některých svých dílech využívá fragmenty textu psané umělou inteligencí, například v povídce 出神状态 (anglicky State of Trance).
Výše zmíněný seznam ingrediencí tvoří poutavý román, který si v češtině jen tak nepřečteme. Zároveň ovšem uvozuje jediný, avšak dotěrně všudypřítomný problém Silikonového ostrova, totiž neukočírovanou rozvolněnost typickou pro debutové počiny. Autor měl ambici věnovat se na ploše necelých čtyř set stran mnoha tématům a dynamicky mezi nimi přeskakovat, strukturu vyprávění ovšem ne vždy ukočíroval. Čtenáři tak místy přijde, že spíše než ucelený román sleduje sled výborných, ale nekoherentních scén, proložených popisy, vysvětlivkami, flashbacky a jinými berličkami. Situaci dále komplikuje fakt, že autor nechává některé momenty a jednání postav nedořečené, aby si je dal dohromady sám čtenář, což běžně není na škodu, u tematicky rozrůzněného debutu však jde o nebezpečný tah.
Výjimečně zajímavý počin
Navzdory nastíněnému problému Silikonového ostrova, který místy dělá román hůře čitelným, se přesto jedná o výjimečně zajímavý počin – obzvlášť v českém překladu, kde se asijské (a vůbec jakékoli neanglofonní a netuzemské) sci-fi vydává jako šafránu. Nakladatelství planeta9 a překladatelce Haně Do za to patří náležitá poklona. Tahle směsice různých žánrů podtržená kyberpunkem jednoznačně mezi běžně vydávanou tvorbou vynikne.
- Čchen Čchiou-fan: Silikonový ostrov
- planeta9, 2021
- překlad: Hana Do
- obálka: Katka Glasslová – Nova Art
- 376 stran, 449 Kč (v e-shopu Fantasye již za 404 Kč)