Válka Prastarých, Richard A. Knaak
Válka prastarých – Plamenná legie poprvé…
WarCraft – už jen při vyslovení tohoto slova se mnoha lidem rozzáří oči. A není to jen kvůli skvělé počítačové hře. Stále větší popularitu si získávají i knihy ze světa WarCraftu. Tady bezesporu k nejoblíbenějším patří tituly, pod kterými je podepsán Richard A. Knaak. Jeho zatím poslední prací na toto téma je trilogie Válka Prastarých. V jednotlivých dílech – Studna věčnosti, Duše démona a Rozdělení autor představuje rozsáhlý příběh založený na reáliích a historii Azerothu, do kterého však vnáší své vlastní pojetí událostí i fantazii.
Opět se tu setkáváme se starými známými ze Dne draka – poněkud neortodoxním a tvrdohlavým čarodějem Rhoninem a jeho mecenášem Krasem alias drakem Korialstraszem. Ti jsou při zkoumání podivné anomálie přeneseni spolu s orkem Broxigarem na neznámé místo. Teprve pozvolna zjišťují, že jsou sice stále na Azerothu, ale že se ocitli v době, která těsně předchází první invazi Plamenné legie. Stojí nyní před nebezpečnou volbou. Mají zasáhnout? Co když tím ale změní celou historii a umožní tak Plamenné legii zvítězit?
Zatím se události dávají do pohybu. Královna Azshara ve své pýše a pošetilosti nechá otevřít magický portál a dostává se i se svým dvorem pod vliv hlasu vládce Legie Sargerase a její čarodějové odčerpávají ve velkém magii z tajemné Studny věčnosti, aby mohli portál rozšířit. Na druhém konci už netrpělivě čekají hordy démonů. Mladý adept druidské magie noční elf Malfurion si jako jeden z mála uvědomuje, že se děje něco podivného. Jeho tajné pátrání přináší strašlivé odhalení. Je už však téměř pozdě – démoni začínají procházet portálem a dělat svou práci – ničit a zabíjet. Za nimi zůstávají jen mrtvá těla a spáleniště. Pokud chtějí noční elfové přežít, musí začít o život bojovat…
Knaakovi se podařilo vystavět příběh skutečně epických rozměrů. Děj přitom chytře rozdělil do několika rovin, které se v různých místech protínají, splétají a ovlivňují, čímž mu dodal na plastičnosti. Pilíři jsou přitom dvě hlavní linie: V první z nich sleduje události kolem Malfuriona neoddělitelně spojené s jeho bratrem Illidanem a elfí dívkou Tyrande. Zdá se, že tyto postavy ponesou největší tíhu boje s démony. Vydatně jim přitom pomáhají i naši nedobrovolní návštěvníci z budoucnosti. Krasus a Khonin jsou zároveň i spojujícím článkem s druhou linií, která se věnuje drakům a jejich Aspektům. Zaměřuje se především na černého draka, Nelthariona, jenž propadl šílenství, a ukazuje vznik ďábelského artefaktu Duše démona.
Autor dovedně využívá osvědčených motivů – lásky, nenávisti, soupeření mezi bratry, sebeobětování i zákeřných zrad, aby z nich ukul píseň, která zvoní ostrou ocelí a je zahalena pláštěm temné magie. Příběh pojal v rychlém tempu plném akce, přitom ale úzkostlivě dbá, aby v textu nechyběly ani napětí a překvapení.
Zajímavé je srovnání jednotlivých částí. Počátek ve Studně věčnosti je spíše zaměřen na intriky, manipulace a magii, přičemž kniha je prodchnuta jakýmsi neodvratným očekáváním. To se naplňuje v druhé knize, jež se už mnohem více blíží military fantasy, jsou v ní vojenské akce, přesuny, potyčky a střety. Ani tady však není motiv intrik úplně opuštěn. Finále v Rozdělení už je vlastně jedinou grandiózní bitvou, v níž jde úplně o všechno. Jako červená nit se ale každou knihou vine motiv soupeření mezi dvěma bratry, které postupně nese strašlivé ovoce.
Válka prastarých si rozhodně získá sympatie všech hráčů, ale ani ti, kteří se o hru nezajímají, nepřijdou zkrátka. Pokud se do ní začtou, otevře se před nimi velký hrdinský příběh, který stojí za to si přečíst. Sága ze světa zvaného WarCraft.
- Válka Prastarých (Studna věčnosti, Duše démona, Rozdělení)
- vydal: FANTOM Print, Ostrava 2006
- přeložil: Jan Netolička
- obálka: Bill Petras
- 219, 229, 229 Kč / 352, 352, 352 stran