Trochu divné kusy 2, Martin Šust (ed.)
John Clute v předmluvě sborníku Trochu divné kusy 2 editora Martina Šusta píše, že smrtí Jacka Williamsona zemřela i americká žánrová science fiction. Při čtení jsem se sám sebe ptal, jestli má pravdu. A došel jsem k závěru, že ne tak zcela. A napadlo mě velice jednoduché mezioborové srovnání. Tak jako se kdysi čítávali Clarke, Asimov nebo Heinlein, fotbaloví fanoušci chodili na Pelého, Eusébia nebo Masopusta. Dnes už se chodí na zcela jiné hráče, ale pořád je to ten samý fotbal, sice v mnohém jiný a k nepoznání změněný, ale pořád fotbal… A to samé lze říci i o science fiction. Což tato antologie ostatně jednoznačně dokazuje.
Martin Šust vydal druhý díl svých Trochu divných kusů zhruba
rok a půl po prvním. Počet povídek se zvýšil z patnácti na jednadvacet a
změnil se i způsob řazení. Zatímco v prvním případě byla hlavním
kritériem národnost spisovatele či aktuální místo pobytu, ve druhém je
důležitější, jestli je autor u nás již známý, či nikoliv. I když…
termín „známý“ je snad příliš silný, protože nikomu z těch, co
přispěli (jsou to vesměs Američané, Skot Hal Duncan se svou jazykově
vytříbenou a prazvláštní poetikou opatřenou Věží z kostí
rána je umístěn zcela na konci jako epilog), nevyšla v češtině
žádná kniha, jen povídky roztroušené po různých časopisech.
Ostatně, není divu, vždyť většina z nich svůj první román teprve
píše, nebo o něm aspoň přemýšlí…
Jsou tyhle divné kusy opravdu tak divné?
Pořád si myslím, že přívlastek „divné“ je pro Šustovy antologie
vybrán špatně. Nebo přinejmenším nepřesně. Vede mě k tomu základní
představa, kterou mám o významu fantastiky a o její úloze v rámci celé
literatury. Fantastika je o objevování neznámých cest, o bohaté fantazii,
jíž autoři musí disponovat, aby vůbec tento žánr mohli psát. Je
o vizionářství, ohňostroji nápadů, který by měl z každé fantasy nebo
science fiction tryskat a dlouhá léta pak zářit a prosvětlovat nově
vytyčenou trasu dalším. Z tohoto důvodu mi texty z Šustovy antologie
vůbec nepřijdou „divné“. Ano, experimentuje se zde s formou. Hned
úvodní povídka V domě čtyř ročních období Jeffreyho Forda
připomíná rozbitý a znovu poskládaný obraz – kde jsou ale jednotlivé
dílky v jeho konečné podobě umístěny na zcela jiné místo. Ano, hovoří
se tady o tabuizovaných tématech – o homosexualitě dokonce hned
několikrát (Cikánka času Ellen Klagové a Jazyk můr
Christophera Barzaka) – i o tématech, o nichž by mnozí raději
mlčeli – například skandální chudoba továren pro Mexičany na
hranicích se Spojenými státy, která je natolik děsivá (a reálná), že
k tomu příliš nepotřebuje ani žádný fantaskní motiv (Madona
z maquiladory Gregoryho Frosta). V Zahradách vlahé noci Jaye
Lakea zase naopak udiví svou surreálností, která připomene nejen
zmiňovaného Philipa J. Farmera, ale obrazností, bohatým jazykem a celkovým
pocitem barevnosti třeba taky – věřte, nebo ne – Valerii a týden
divů Vítězslava Nezvala.
Jenže – stále je to přesně to, co od fantastiky očekávám, a nic
divného v tom nevidím…
Sci-fi je mrtvá, ať žije sci-fi
Což ovšem ani v nejmenším nesnižuje práci Martina Šusta. Úkol, který
si vytyčil, splnil bezezbytku, protože Trochu divné kusy 2 jsou
komplexním, sevřeným obrazem jedné z možných budoucností světové
fantastiky, v níž jsou sice předkové ctěni, ale jejich práce je
ohýbána, přetvářena a měněna podobně – i když podstatně méně
děsivě, vražedně, a rozhodně naopak s láskou – jako mimozemští
červi mění lidská těla v povídce Jízda na bílém býkovi
Caitlin R. Kiernanové.
A tak jsou zde sice užity tradiční motivy žánru – cestování časem
(Cikánka času), virtuální realita (Andina hra Cory
Doctorowa, zcela nepokrytě vycházející z Cardovy Enderovy hry),
první setkání s mimozemskou civilizací (Neobdělávaná země
Paula Melka) nebo vraždící démoni pocházející z hluboké, temnotami
zahalené minulosti (Postrach Lairda Barrona), ale každý z nich je
zpracován výrazně novátorským přístupem.
Nejvydařenějším příkladem výše uvedeného je určitě Svatební
album Davida Maruska, které náladou a atmosférou připomíná Simakovo
Město nebo Marťanskou kroniku Raye Bradburyho. Inteligentní
lidské simulace zde stále dokola – podobně jako na oživených
fotografiích – prožívají krásné chvíle i emoce, jež pociťovali
lidé v okamžiku, v němž je zachytily… a svět kolem nich se mezitím
mění a nevyvíjí pro lidstvo zrovna nejlépe.
V Trochu divných kusech 2 je těžké hledat pomyslné vrcholy,
protože vše záleží na vkusu čtenáře. Pro mě antologie vystoupala
k výšinám kromě již zmiňovaných Maruska a Frosta v křehkém Jazyku
můr, kde autistická dívka dokáže, že jazyk není pro komunikaci mezi
lidmi to nejdůležitější, a pomůže tím najít svému citově
rozkolísanému bratrovi vnitřní rovnováhu. Pak také v nesmírně
působivém a emocemi nabitém V ústí řeky včel Kij Johnsonové,
v němž autorka zkoumá hranice, kam až může člověk zajít kvůli
opravdovému přátelství. A také ve Vyšperkování mapy Alana
DeNira s geniálním nápadem, že i samotná slova a kresby mohou být
spolutvůrci reality, kterou žijeme. A to ne v přeneseném smyslu, ale
doslova a do písmene.
S hodnocením podobných projektů je problém. Vždycky se totiž musí brát
do úvahy, jak se editorovi podařilo naplnit, co si předsevzal. Z tohoto
hlediska patří Martinovi Šustovi absolutní ohodnocení. Kdybych měl brát
kvalitu povídek kus po kusu, o nějakou tu setinku bych asi musel ubrat. Ale
jako výrazný krok kupředu vnímám i to, že oproti prvním Trochu
divným kusům je kvalita prací vyrovnanější, a celá antologie tak
působí výrazně celistvějším dojmem.
Jsem upřímně zvědav, jestli laťku, kterou Martin Šust sobě i jiným
svými TDK 2 nastavil, lze ještě něčím překonat. Bude to
v každém případě mimořádně těžké.
- Martin Šust (ed.): Trochu divné kusy 2
- vydal: Laser-books, Plzeň 2006
- přeložili: kolektiv překladatelů
- obálka: Edward Miller
- 528 stran, 333 Kč (paperback)/444 Kč (hardback)
Recenze je převzata z magazínu Pevnost 1/2007.
8. června 2007, Jiří Popiolek