Svět v bouři: Kristýna Sněgoňová hodila ručník do ringu a dál už bude psát jenom jako Kotleta, Kristýna Sněgoňová: Svět v bouři (Města 3)
Kristýna Sněgoňová je na tuzemské fantastické scéně aktivní jen pár let, a přesto už má na kontě řadu zářných počinů – od temné fantasy detektivky v ulicích Brna (Krev pro rusalku) přes akční sci-fi sérii s Františkem Kotletou (Legie) po originální postapo sérii Města. Právě tu poslední měla ambici uzavřít románem Svět v bouři. Výsledek je bohužel dost rozpačitý.
V Městě v oblacích v té době ještě stoupající hvězda české fantastiky Kristýna Sněgoňová překvapila ambiciózním a pekelně dobrým mixem fantasy, sci-fi a hororu. Zpočátku detektivní příběh v kulisách sešněrovaného německého města klamal tělem a neustále se vyvíjel nečekanými směry. V navazující Zemi v troskách autorka opět překvapila a po krátké prohlídce slovanského města na nebesích naopak odvedla příběh na drsnou zem, do krvavé řeže s nepředstavitelnými monstry, ale i s hlubokými dramaty postav, které v tomto krutém světě přežívají. Třetí díl Svět v bouři v prologu navazuje hned na poslední slova dvojky, vzápětí se ale stáčí do nového oblačného města, tentokrát na izolovaný a zdánlivě mírumilovný Island. Po úvodní pasáži se však vracíme zpět na povrch kontinentální Evropy a ujíždíme s hrdiny celou sérii zakončit, tentokrát v ulicích zpustošeného Říma a Vatikánu.
Duch, který se naučil řemeslo
Kristýna Sněgoňová se v prvních dvou dílech série Města skutečně ukázala jako prvotřídní autorka. Přišla s originálním konceptem, který se nesl na vlně dystopických dramatických příběhů, zároveň k němu ale dodávala vlastní prvky, ať už úvahy o životaschopnosti lidských politických zřízení, hororovou akci nebo zajímavé charaktery hrdinů. Zároveň ale čtenáře neustále držela v šachu a překvapovala novým vývojem, což dokáže ve vícesvazkové sérii málokterý autor. V recenzi na Zemi v troskách jsme například psali, že po mysteriózně-dystopické fantastické detektivce z jedničky druhý díl jako kdyby vypadl z české akční školy reprezentované v současnosti Františkem Kotletou. Avšak, psali jsme dále, „na rozdíl od pro tuto školu typického humoru a krutopřísných hlášek ovšem Sněgoňová sází na prokreslené postavy, osobní dramata a realistické dialogy, čímž příběh uzemní a učiní ho navzdory postapo kulisám budoucnosti přístupnějším a uvěřitelnějším pro běžného čtenáře.“ Stručně a jasně: jiskra mezi čtenáři a autorkou přeskočila.
Kristýna Sněgoňová ve pěti bodech
- Brněnská spisovatelka, narodila se v roce 1986.
- Několikanásobná nositelka titulu Lady Řádu fantasy i Nositelka meče, vítězka literární soutěže Vidoucí i Ceny Karla Čapka v kategorii novela a držitelka Mloka.
- Od roku 2015 publikuje v časopisu Pevnost i v různých antologiích, například Ve stínu Říše a Ve stínu apokalypsy.
- Knižně jí zatím vyšly romány Krev pro rusalku (2018), Zřídla (2019), Město v oblacích (2020), Země v troskách (2021) a Svět v bouři (2022).
- Od roku 2020 také spolupracuje s Františkem Kotletou na akční sci-fi sérii Legie, kam zatím přispěla čtyřmi svazky z dosud celkem sedmi vydaných.
S takovým základem v zádech nelze než mít od Světa v bouři vysoká očekávání, jaká nebývají v tuzemské fantastice zas tak běžná. Ve trojce autorka opět odvrhuje řadu předchozích prvků, některé znovu přetváří a prezentuje zase nový příběh ze stejného světa. Islandské město je plné nových postav, které se posléze dostanou do kontaktu se starými známými z předchozích svazků. Opět dojde na krvavou akci v hororové atmosféře postapo světa, řádky se zase čtou jako po másle a skrz hutnou atmosféru čtenář nedýchá, jak kniha postupně směřuje k završení série. Potud dobře řemeslně odvedená práce, na které Sněgoňová dokazuje, že už po několika letech na scéně hravě strčí do kapsy kdejakého zajetého spisovatele ze starší školy.
Nová kniha naneštěstí obsahuje jeden zásadní problém, a to z nečekané strany. Autorka, která vždy, a především právě ve Městech, hýřila originalitou a neustále čtenáře překvapovala vývojem, jako kdyby tentokrát už na první stránce hodila ručník do ringu a přepnula na autopilota. Její nový příběh je přímočaře primitivní, vykrádá základní tropy akčního žánru či prvky, které autorka již představila v předchozích dvou dílech. Sporé dějové zvraty lze čekat již dávno dopředu, takže napětí se navzdory zmiňované čtivosti a hutné atmosféře, velmi záhy vytrácí. Zaměnitelných nových postav je zbytečně mnoho, jejich dramata oproti předchozím mělká – a jak už čtenář poučený Městem v oblacích a Zemí v troskách tuší, většina z nich stejně brzy skončí v mlýnku na maso. Staří známí zase dostanou stěží nějaký prostor, takže si člověk klade otázku, proč jim vlastně v předchozích knihách držel palce, když se jejich osudy završí jedinou silnější scénou či rovnou zmínkou mezi řádky.
Dějová linka také nabízí řadu logických děr, například: pokud byla klíčem izolace na ostrově, proč se zachovalo město na Islandu, a ne třeba v Irsku, na Kypru, Sardinii nebo jakémkoli jiném větším ostrově? Ostatně o autorčině světě, který skrýval v předchozích knihách tolik vzrušujících tajemství, se tentokrát obecně dozvíme sotva víc než dřív. Suma sumárum: třetí díl, který se tváří jako závěr série, působí, jako kdyby ho psal autorčin unavený duch – anebo František Kotleta. Méně důstojný konec si novátorská Města mohla stěží představit.
Úspěšný příběh s otazníkem
Kristýna Sněgoňová v mezičase mezi psaním Měst rozjela úspěšný projekt akčního sci-fi seriálu s Františkem Kotletou, zvaný Legie. Zkušený matador poslední dekády si tak nadějnou novou autorku vzal pod svá křídla a spolu píšou novou kapitolu tuzemské fantastiky pro novou generaci čtenářů. Jejich knihy se prodávají, masově čtou a v neposlední řadě ukazují, že psaním krvavé akční řežby se v Česku 21. století dokáže uživit i sympatická mladá žena a nikoli jen machističtí bouchači, jako tomu bylo doposud. Úspěšnější příběh by v tuzemském fantastickém rybníčku člověk pohledal.
Spolupráce s Kotletou Sněgoňové rozhodně umožnila autorsky dále vyspět a učinit její psaní ještě profesionálnějším než dřív. Naneštěstí to má i svou stinnou stránku: řemeslná kvalita může upozadit (či v případě Světa v bouři zcela vysát) originalitu a příslovečnou jiskru, s níž právě tato autorka v nepřeberné plejádě začínajících autorů kdysi překvapila. Nad její budoucností tak nyní visí otazník – chce knihy sekat jako cvičky po vzoru Františka Kotlety, chce dál zvedat svůj vlastní hlas jako dříve, anebo tančit na ostří nože mezi oběma extrémy a riskovat, že se to občas nepovede vybalancovat, tak jako v případě Světa v bouři?
- Kristýna Sněgoňová: Svět v bouři (Města 3)
- Epocha, 2022
- obálka: Žaneta Kortusová
- 448 stran, 359 Kč (v e-shopu Fantasye již za 359 Kč)