Supermanův svět se mění před očima. Není však Cena zítřka příliš vysoká?, kol.: Superman – Cena zítřka
„Nemám rád, když někdo uráží mé reportéry – i když už bývalé. To smím jen já.“ – Perry White
Svět se mění a Metropolis s ním, což zejména staromilec Clark Kent nese těžce. Stará budova Daily Planet leží v troskách a v prachu se povalují i staré pořádky. Tištěné noviny zažívají ústup ze slávy a definitivně je vytláčí televize a zejména internetové zpravodajství, dvě odvětví, jejichž novou šéfkou se stává Lois Laneová. Město zítřka si jednoduše nemůže dovolit zůstat pozadu. Jenže za jakou cenu?
Vypadá to, že nemalou. Metropolis totiž postupně napadne několik mimozemských entit se zřejmými nepřátelskými úmysly. Superman si s nimi sice dokáže poradit, ale stojí jej to pořádný ranec sil. Navíc se zdá, že mezi útoky existuje nějaká spojitost. Na tu bude však ochránce Metropolis muset přijít co nejdřív, jinak někdo skutečně přijde k úhoně. Nejpravděpodobněji někdo, na kom Clarku Kentovi skutečně záleží.
Mesiáš, nebo hrozba?
Cena zítřka se odehrává zhruba pět let po událostech z booku Superman a lidé z oceli, v němž Superman zažívá svůj „coming out“ coby superhrdina. Přestože Kal-El během posledních pěti let prokázal, že nemá žádné nepřátelské úmysly, stále se objevují pochybovačné hlasy, které jej podezírají, že už svou přítomností přivolává na Metropolis veškeré neštěstí. Navíc ani jako Clark Kent nemá poslední syn Kryptonu na růžích ustláno. Jeho city k Lois zůstávají bolestivě neopětované a jeho jméno se až příliš často objevuje ve spojení se slovy nespolehlivý podivín.
George Peréz se v roli scenáristy nepouští do žádných výrazných experimentů. Jeho příběh je přímočarý jako generál Lane a plochý jako akční béčko. Sympatický na scénáři je především fakt, že se snaží jít s dobou a přiblížit Clarkův svět současnému dorůstajícímu čtenáři. Nechybějí tak ani četné narážky na nejrůznější sociální sítě a způsob, jakým život online změnil vnímání reality. Postava Supermana/Clarka Kenta navíc v tomto smyslu reprezentuje opačný proud, díky čemuž se bude zamlouvat zejména podobně smýšlejícím tradicionalistům, kteří používají mobilní telefon jen jako budík.
George Peréz v pěti bodech
- George Peréz je zasloužilý americký komiksový kreslíř a scenárista s portorickými kořeny.
- S komiksem se seznamoval v 70. letech jako asistent kreslíře Riche Bucklera. Výrazněji se prosadil už velmi záhy, když roku 1975 začal ilustrovat marvelovské Avengers.
- Později přešel k DC, kde se roku 1985 výrazně podílel na crossoveru Krize na nekonečných zemích (Crisis on Infinite Earths), události, která doslova změnila komiksové dějiny.
- Výrazně se podepsal také do života Wonder Woman, kterou pomáhal rebootovat.
- V rámci „The New 52“ začal opět psát Supermana, s nímž už měl několikrát tu čest, odešel však už po šesti číslech, neboť mu nevyhovovala míra, s jakou editoři DC zasahovali do jeho příběhu.
O tom, že Superman: Cena zítřka je především akční komiks, výmluvně svědčí zejména fakt, že prakticky v každém z šesti sebraných sešitů dojde k velkolepé, několikastránkové bitvě. Superman se jako odvěký keltský bojovník symbolicky potýká s jednotlivými elementy v jejich nejkrutější podobě, a tak se v jednom okamžiku Metropolis ocitá v plamenech, aby jen o několik stran později doslova promrzlo na kost.
Jednovaječné výtvarné styly
Takový děj událostí přirozeně nahrává i kreslířům Jesúsu Merinovi a Nicole Scottové, jejichž styly se navzájem až nepříjemně podobají. Člověk tak až na drobné rozdíly změnu téměř nezaznamená. Merino kreslí obličejové rysy možná o něco výrazněji, díky čemuž získávají jeho pasáže temnější nádech, ale Scottová se rozhodně nenechává zahanbit.
Čtenáři, kteří si se Supermanem vždycky chtěli něco začít, ale doposud neměli příležitost, získávají v Ceně zítřka neškodný titul, který k pochopení nevyžaduje znalost celého Supermanova univerza. Ti, kteří četli Morrisonovy Lidi z oceli, však přesto mají určitý náskok. Kromě temnější, do sebe uzavřenější verze Supermana/Clarka Kenta nepřichází však Cena zítřka s ničím novým, což ji řadí jen k slušnému superhrdinskému průměru. S ohledem na to, jak si u nás mnohdy nesrozumitelný Superman doposud vedl, to však vůbec není špatné skóre.
- kol.: Superman – Cena zítřka
- BBart, 2013
- překlad: Martin D. Antonín
- 144 stran, 399 Kč (v e-shopu Fantasye již za 359 Kč)