Smekněte klobouky, Žoldáci odcházejí ve velkém stylu, R. A. Salvatore: Cesta patriarchy (Žoldáci 3)
Zdánlivě nesourodá dvojice: elitní lidský nájemný vrah Artemis Entreri a drowský žoldák Jarlaxl. Již potřetí spojí své osudy a tentokrát budou oba smrti blíže než kdy jindy. Jarlaxl je sice mistr klamu a her, Entreri zase úniků, ale zahrávat si se samotným vládcem říše – nebude to již nad jejich síly?
Třetí díl trilogie Žoldáci s názvem Cesta patriarchy je zároveň i dílem posledním. A R. A. Salvatore opět prokazuje, že dny, kdy byly jím vytvořené příběhy ze světa Forgotten Realms pouhou bezduchou mlátičkou zabalenou ve slušném řemeslném zpracování, jsou dávno ty tam. Tedy, slušné řemeslné zpracování zůstalo zachováno, ale Cesta patriarchy sází spíše na intriky, politikaření a balancování na ostří nože než na třeskutou akci. Bojové scény rozhodně nechybí, ale jsou jen chuťovkou doplňující širokou škálu emocí.
Děj knihy se oklikou vrací k prvním dvěma dílům – ty spolu zdánlivě nesouvisely a daly se číst samostatně, třetí díl však přečtení předchozích dvou bezpodmínečně vyžaduje. Boj o strašidelný hrad ze Slibu čarodějného krále (druhý díl trilogie) získává zcela nový rozměr, a opět se ukazuje, že zdánlivě nesplnitelná mise byla pouze částí mnohem rozsáhlejšího plánu drowského intrikáře, v němž byl Entreri jednou z podstatných, leč postradatelných figurek. Svoji roli sehrají i dračice, kvůli kterým povedená dvojka celé dobrodružství musela podstoupit.
Napojení na události prvního dílu je ovšem mnohem větším oříškem – uvěřit, že bývalí spojenci budou svého vůdce (proti kterému vedli krvavý boj) opět respektovat jen proto, že usoudili, že jeho mysl byla zatemněná krystalem, a že to vlastně není zas tak špatný chlápek se stejným cílem jako oni, vyžaduje trošku ošívání nad logikou. Na druhou stranu, strategická spojenectví byla doménou drowů vždy, a když účel světí prostředky, může se stát mnohé…
Esa v rukávu
Příběh se tentokrát točí kolem moci, nároku na trůn a legitimity vlády nad územím. Artemis opět Jarlaxlovi poslouží v jeho podloudných hrách – tentokrát jako loutkový král vládnoucí dobytému hradu v odlehlých pustinách. Jejich předchozí činy však dostaly tuto dvojici do kleští – po krku jim jdou dvě nejmocnější (ale zároveň vzájemně soupeřící) organizace v zemi. Oprátka se stahuje a před branami hradu stojí armáda krále Garethy, který by měl být mimo jiné i vládcem těchto odlehlých končin, ve kterých se Entreri prohlásil samozvaným vládcem. Šance na přežití se zmenšují každým okamžikem, a snad poprvé Jarlaxlovy plány nevycházejí tak, jak drow sám předpokládal.
R. A. Salvatore v pěti bodech
- Robert Anthony Salvatore se narodil 20. ledna 1959 ve městě Leominster ve státě Massachusetts (USA). Na vysoké škole studoval anglistiku.
- První rukopis s názvem Ozvěny čtvrté magie publikoval v roce 1982.
- Později se proslavil díky knihám ze série Forgotten Realms (Ztracená království) a především díky dílům s hlavním hrdinou Drizztem Do´Urdenem, temným elfem, který stojí na rozdíl od svých soukmenovců na straně dobra. Příběhy z tohoto cyklu dosáhly počtu třiceti knih. Jeho knihy se dostaly až na seznam bestsellerů New York Times.
- Kromě toho si odskočil ve dvou knihách také do světa Star Wars (mimo jiné sepsal román Klony útočí podle filmové předlohy) a zpracoval klasický motiv Tarzana (Tarzan: The Epic Adventures). Je podepsán i pod mnoha dalšími knihami.
- Salvatore je také tvůrce příběhu počítačové hry Forgotten Realms: Demon Stone, která byla vydána roku 2004 na platformy PS2, XBOX a PC.
Mohlo by se zdát, že konfrontací s králem a důsledky z ní vyvozené by mohly být důstojným uzavřením trilogie. Těžko říci zda kvůli nedostatečnému rozsahu díla nebo snaze dát nahlédnout čtenářům do ještě větší hloubky postav a pochopit jejich činy a pohnutky připojil v rámci Cesty patriarchy Salvatore ještě jednu krátkou a obsahově zcela samostatnou povídku (kterou ovšem neprezentuje jako povídku, ale jako součást knihy). Ta se vrací ke kořenům trojice Jarlaxl, Atrogat a Entreri a oproti předchozím dílům všechny tři hrdiny staví do zcela nového světla.
Drizzte, zmiz!
Bohužel, autor si nedokázal odpustit svoji manýru a opět nacpal do knihy několik filozofických úryvků z deníčku Drizzta do‘Urdena – ano, čtete správně, do knihy, ve které není o Drizztovi ani slovo! Mnohem horší je, že tímto neprozřetelným krokem udělal ze svých čtenářů hlupáky, neboť na několika stránkách jim naservíroval větší část podstaty celého příběhu zabalenou do rádobyfilozofického hávu. Jde o totální průšvih, který kazí skvělý dojem z grandiózního uzavření trilogie; krok vedle jako hrom.
I přes tento kaz však kniha patří rozhodně k tomu lepšímu, co může série Forgotten Realms nabídnout. Práce s postavami dopadla na jedničku; autor dokázal charaktery prohloubit a nastínit čtenáři jejich vnitřní svět, který je zcela odlišný od toho, jak se postavy chovají navenek. Bojové scény jsou opět plné dynamiky a nápadů, Jarlaxl je studnicí magických triků a Atrogat humornou figurkou. Tedy alespoň do té doby, než se místo hloupých básní a hihňání začne ohánět jeho řemdihy.
Ano, Cesta patriarchy je završením trilogie Žoldáci, jak se patří. Má své mouchy, ale klady jasně převažují. Vše důležité je dokončeno a dovysvětleno, ale natolik umně, aby postavám nebyly zavřeny dveře k dalším dobrodružstvím. Pokud čekáte jednoduchou oddechovku, rozhodně ruce pryč, tohle dílko už má i myšlenkový přesah a několik „hloubavých“ pasáží. Drizzt do Urden získal vskutku mocné nepřátele.
- R. A. Salvatore: Cesta patriarchy (Žoldáci 3)
- Fantom Print, 2015
- obálka: Todd Lockwood
- překlad: Kateřina Niklová
- 320 stran, 289 Kč (v e-shopu Fantasye již za 202 Kč)