Rodinná dramata v dystopickém hávu, Greg Rucka: Lazarus 01 – Rodina
Lidstvo znovuobjevilo kouzlo feudálního systému. Několik nejmajetnějších klanů si rozdělilo svět a jeho obyvatelstvo. Ty roztřídily do škatulek užitečných a přebytečných – a každý, kdo s ním nesdílí pokrevní pouto, je postradatelný. Jeden člověk z každé rodiny se stane mocnou zbraní, jejím mečem i štítem. Říká se mu Lazarus.
Forever je Lazarem rodiny Carlyleových. Díky výcviku vydá za malou armádu a technologické vylepšení těla jí garantuje téměř dokonalou nezranitelnost. Existují ale zkušenosti, jež lze získat jen skrze zradu, a Forever má brzy zjistit, jakou mají cenu.
Zpět k osvědčenému politickému uspořádání
Greg Rucka udělal s vývojem lidstva ostrou zatáčku a nasměroval jej zpět k feudálnímu zřízení. Na trůn posadil moderní panovníky, poddané poslal makat na pole a dal jim sázet geneticky upravené plodiny schopné zapustit kořeny a nést ovoce i na neúrodné půdě. Tradici nahradil technologickým pokrokem a meče samopaly. A běda tomu, kdo by se snad na pána dřít nechtěl. Nebo si snad troufl říct o nějaká práva.
Čtyři útlé kapitoly nejsou dost na vystavění celého světa, zvlášť když se příběh prozatím točí kolem jednoho člověka a jedné rodiny, nicméně základy jsou slibné. V dalších dílech (a snad se jich dočkáme brzy) se děj určitě vydá hlouběji a snad i šířeji – prozatím se přeskakuje mezi několika místy na západě USA a v mexické poušti, nicméně přebal slibuje, že se do nových pořídků propadla celá planeta. První část je tedy prozatím nástřel a do jisté míry funguje i jako jednohubka.
Exploze barev
Scénář je převážně skoupí na slovo a sází na zkratku. Ve spojení s velkoplošnými panely táhnoucími se do šíře celé strany dávají autoři vyniknout obrazu a leckteré scény působí až filmovým dojmem. Velkou zásluhu na tom má realistické vyvedení postav, stínování a detailní vykreslení scény, a zároveň absence karikatury a SFXek. S nadsázkou lze říct, že Michael Lark si načrtl několik kompozičně promyšlených záběrů, Rucka je sem tam doplnil o bublinu s textem a potom nechali Santiho Arcase, aby té mozaice vdechl duši. Co totiž dílo „ztrácí“ na scénáři nebo hravosti, které žádné jiné médium kromě komiksu neumožňuje, dohání na barevném provedení.
Nádherný koloring čtenáře zaujme na první pohled. Santi Arcas pracuje s širokou barevnou paletou, kontrastem a v neposlední řadě emočním ladění scény. Už jen první čtyři kapitoly se odehrávají na několika různorodých místech – v monstrózních sídlech bohatých rodin, v přetechnizovaných laboratořích, ve špinavých slumech či uprostřed pouště – a každé z nich působí jako zcela odlišný svět. Na filmovosti dílu potom přidávají momenty, kdy spolu s otočením strany dochází ke střihu a zápletka se začne odvíjet v nových kulisách. Efekt dokresluje právě přetočení barevné palety o sto osmdesát stupňů a iluzi filmového střihu dovádí k dokonalosti. Hrátky s odstíny začínají zpočátku nenápadně a postupně vyvrcholí v dokonale kontrastní akční scénu a explozi barev. Santi Arcas věděl, co dělá, a jeho práci je radost sledovat.
První díl Lazara s podtitulem Rodina je příjemnou jednohubkou. Děj toho zatím příliš neodhalil a ani postavy nedostaly mnoho šancí odkrýt víc ze svého charakteru, jejich motivace jdou zatím sotva pod kůži. Vizuálně je ale komiks potěchou pro oko a čtenář se jistě nejednou pozastaví, aby si vychutnal jemné nuance emocí a detail panelu. Úvodní výlet do universa Lazara není ani tak na čtení, jako spíš na kochání se.
- Greg Rucka: Lazarus 01 – Rodina
- Nakladatelství CREW, 2023
- obálka: Michael Lark
- 104 stran, 349 Kč (v e-shopu Fantasye již za 314 Kč)