Knaak, Richard A., nar. 1961
Americký spisovatel, který se zaměřuje především na klasické fantasy příběhy. Známým se stal díky pracím pro cyklus DragonLance, jimž zůstal věrný dodnes, v poslední době navíc sklízí úspěchy s románovými adaptacemi počítačových her Diablo a WarCraft a romány ze světa barbara Conana.
Knaak odmalička rád četl. Učarovalo mu zejména fantasy a sci-fi. Půjčoval si knihy A. Norton, brzy objevil i Amber R. Zelaznyho nebo dobrodružství kapitána Cartera na Marsu E. A. Burroughse. Spolu s dílem A. E. Poea řadí tyto knihy dodnes mezi své nejoblíbenější.
Po absolvování univerzity pracoval nějaký čas jako úředník, vydělával si i psaním rešerší. Po večerech a ve volném čase se věnoval vlastní tvorbě. Zlomem v jeho životě se stala návštěva vydavatelství TSR, kam přišel nabídnout ukázky svých prací. Sice neuspěl, ale jeho styl redaktory TSR zaujal. Nabídli mu možnost spolupráce na antologiích ze světa DragonLance, což Knaak ihned přijal. Z jeho prvních nápadů pak vznikly texty zařazené do trojice knih DragonLance Tales I (1987, č. DragonLance Příběhy I, Návrat 1996–1997), ve kterých se ukázal jako velmi slibný a perspektivní autor.
To byl také důvod, proč dostal šanci napsat román o jednom z největších hrdinů světa DragonLance – rytíři Humovi. Tuto příležitost prostě nemohl promarnit, a tak vznikla The Legend of Huma (1988), hrdinsko-tragický příběh se silným etickým podtextem. Kniha měla výborné ohlasy a Knaak přešel na profesionální dráhu. Po úspěchu Humy se pustil do dalších knih z DragonLance. Z původně okrajové figury minotaura Kaze udělal hlavní postavu románu Kaz the Minotaur (1990). Minotauři upoutali jeho pozornost natolik, že se jim rozhodl věnovat mnohem důkladněji. Tak vznikl například Land of the Minotaurs (1996) nebo Reavers of the Blood Sea (1999). Zatím posledním projektem na toto téma je trilogie The Minotaur Wars (2003–2005).
Texty, které původně přinesl na ukázku do TSR, se staly základem pro jeho vlastní cyklus Dragonrealm. Tento svět dračích království v sobě kombinuje hrdinskou fantasy s originálními postavami, spletitými zápletkami a nečekanými rozuzleními. Poprvé se s ním mohli čtenáři setkat v knize Firedrake (1989, č. Ohnivý drak, FANTOM Print 2004) a celý cyklus má zatím devět pokračování, na která přednedávnem navázal několika povídkami.
Dalším posunem v Knaakově profesionální kariéře byla nabídka společnosti Blizzard spolupracovat při knižní adaptaci herních světů Diabla a WarCraftu. Tak vznikly dva romány z Diabla – Legacy of Blood (2001, česky Dědictví krve, FANTOM Print 2002) a The Kingdom of Shadow (2002, česky Království stínu, FANTOM Print 2003). Svět WarCraftu Knaak poprvé zobrazil v Day of the Dragon (2001, česky Den draka, FANTOM Print 2003). Zanedlouho se pak do něj vrátil hned celou trilogií The War of the Acients (2004–2005, č. Válka Prastarých, FANTOM Print 2005–2006). Spolupráce s Blizzardem je pravděpodobně výhodná pro obě strany, protože po další samostatné knize z prostředí Diabla nyní autor připravuje hned celou trilogii The Sin War (Válka hříchu).
Knaakova popularita neunikla ani Conan Society, která ho zařadila do svého projektu na oživení světa cimmerijského barbara Conana. Přednedávnem vyšel první díl Aquilonian Trilogy, nazvaný The God in the Moon (2006).
Richard A. Knaak také věnuje hodně energie a času manga komiksům, podílí se například na adaptacích ze světů WarCraftu, DragonLance i Ragnaroku.
V posledních letech se stal velmi zaměstnaným autorem. Kromě trilogií z Diabla a Conanova světa, na nichž střídavě pracuje, už ohlásil několik nových projektů, včetně dalších knih ze světa WarCraftu i DragonLance. Richard A. Knaak žije Arizoně, kam se přednedávnem přestěhoval. Ačkoli mu psaní zabírá stále více a více času, přece jen něco zbývá na koníčky. Má rád dobré knihy, miluje manga komiksy, s potěšením sleduje staré filmy a také cestuje.
22. listopadu 2006, Martin Fajkus