Pouze vítěz boje o přístav se může honosit titulem Král pirátů, R. A. Salvatore: Král pirátů (Forgotten Realms - Změna 2)
V prvním dílu cyklu Změna byl nastolen křehký mír mezi orky a dalšími rasami. A v době míru není Drizt Do´Urden, temný drow stojící netradičně na straně dobra, zrovna šťastný – jeho životem je totiž boj a jeho scimitary prahnou po krvi. Je tedy na čase vydat se na další výpravu za dobrodružstvím a během ní změřit síly s nepřáteli!
V Králi pirátů odchází temný drow na Planinu ledového větru najít svého přítele, mocného barbara Wulfgara. Od doby uzavření míru mezi rasami již uplynuly čtyři roky, a Drizzt tak doufá, že se za tu dobu již rány v srdci stačily zacelit a ostré vztahové hrany trochu obrousit. Zároveň chce dokázat, že i přesto, že získal srdce ženy, kterou milovali oba dva zároveň, může být Wulfgarovi stále dobrým přítelem. Na cestu s hlavním hrdinou vyráží z celé myriády pomocníků pouze půlčík Regis, zvaný trefně Kručibřich.
Hlavní těžiště celého příběhu se však odehrává v městě Luskan. Zde vládne pět Nejvyšších kapitánů, kteří tvoří Koncil (městskou radu). Skutečným vládcem města je ale magická gilda sídlící ve Věži mystických věd a vedená nemrtvým kostějem. Mágové se však nevěnují pouze čarám a kouzlům, ale zaštiťují také aktivity pirátů. A když kapitán Deudermont rozplete nitky vedoucí až k luskanským mágům, rozhodne se je pořádně klepnout přes prsty – postaví flotilu lodí a vydá se (ne)milé mágy poučit o tom, že pirátství se nevyplácí.
První polovina knihy se proto věnuje lítým bojům o Luskan. Mágové stojí proti uboze ozbrojeným masám a oběti na straně spravedlivě rozhořčených občanů tak rychle přibývají pod náporem útočné magie. Nakonec se však podaří mágy svrhnout a nemrtvého hlavního záporáka konečně poslat na věčnost definitivně. Do finálního boje se připlete i Drizzt, který se stane jedním z jeho hlavních hrdinů. Znalce Drizztových dobrodružství již Salvatoreho styl akce překvapí pouze těžko – jde o dynamické, leč nepříliš propracované souboje, tentokrát okořeněné spoustou magické síly. Zběsilá akční jízda v podobě bitvy o město je však pouze polovinou celého příběhu.
Násilí není řešení
V Králi pirátů se totiž autor pouští mnohem dál než mnozí další spisovatelé, kteří končí své knihy velkou bitvou a slavným vítězstvím. Salvatore totiž v druhé části knihy popisuje, co se děje po svržení magické gildy. I když se kapitán Deudermont prohlásí za vládce města, pro občany to vůbec nic neznamená. Propukají zákulisní boje o moc a ukazuje se, že v pozadí stojí ještě mnohem mocnější „loutkáři“ než Nejvyšší kapitáni. Jídlo a osivo se stává nedostatkovým zbožím a v rámci přetahované o vládu nad městem je ničení konvojů s potravinami nejen prostředkem k ovládnutí lidí, ale také dobře placenou prací. Město po bitvě upadá pomalu v zoufalství a prostor dostává politikaření, pletichy i boj o osobní prospěch.
A ani tentokrát není čtenář „ušetřen“ filozofického podtextu celé knihy shrnutého ve formě zápisků z Drizztova deníku. Tentokrát však tato složka tne opravdu hodně hluboko do živého. Změna, která je označována za hnací motor všeho, staví lidi do nových rolí, přináší zcela nové vzorce chování a situace, se kterými se musí jedinci a skupiny vypořádat. A změna může ovlivnit lidi natolik, že se zlo stane součástí běžné denní rutiny, pouhým nástrojem nezbytným k přežití. Na počátku knihy dokonce Salvatore používá citát Hannah Arendtové, autorky spojované s pojmem banalita zla. Moudré filozofování, které se u některých předešlých dílů zdálo zcela zbytečné, zde nalézá své opodstatnění, a výrazně umocňuje zážitek z celé knihy, takže ji staví o pořádný kus výše než konzumní rubačku s temným elfem.
R. A. Salvatore v pěti bodech
- Robert Anthony Salvatore se narodil 20. ledna 1959 ve městě Leominster ve státě Massachusetts (USA). Na vysoké škole studoval anglistiku.
- První rukopis s názvem Ozvěny čtvrté magie publikoval v roce 1982.
- Později se proslavil díky knihám ze série Forgotten Realms (Ztracená království) a především díky dílům s hlavním hrdinou Drizztem Do´Urdenem, temným elfem, který stojí na rozdíl od svých soukmenovců na straně dobra. Příběhy z tohoto cyklu dosáhly počtu třiceti knih. Jeho knihy se dostaly až na seznam bestsellerů New York Times.
- Kromě toho si odskočil ve dvou knihách také do světa Star Wars (mimo jiné sepsal román Klony útočí podle filmové předlohy) a zpracoval klasický motiv Tarzana (Tarzan: The Epic Adventures). Je podepsán i pod mnoha dalšími knihami.
- Salvatore je také tvůrce příběhu počítačové hry Forgotten Realms: Demon Stone, která byla vydána roku 2004 na platformy PS2, XBOX a PC.
Bohužel, i přes slušnou přidanou hodnotu Král pirátů rozhodně není psychologickým nebo filozofickým románem, ale stále především akčním oddechovým čtivem. Proto nejsou mocenské boje o město popsány příliš do hloubky, proto nejsou zákulisní intriky spletité a nesrozumitelné – jde především o čtenáře a jeho orientaci.
Druhý díl cyklu Změna je ve všech směrech povedený a dává čtenáři tentokrát mnohem víc, než by se dalo čekat. Míchá svižnou akci a přemýšlivé pasáže, má opravdu překvapivou pointu i neotřelý námět. Navíc se dá číst i jako samostatný román; snad jediným výraznějším odkazem na minulé díly je samotný počátek knihy a několikastránková pasáž s hledáním Wulfgara. Zdá se, že R. A. Salvatore chytá druhý dech, neboť po v očích čtenářů slabší trilogii Lovcovy čepele servíruje již druhý příběh, po jehož přečtení se labužníci z řad čtenářů mlsně olíznou a budou se slovy „To si nechám líbit!“ netrpělivě očekávat přídavek.
- R. A. Salvatore: Král pirátů (Forgotten Realms – Změna 2)
- Fantom Print, 2014
- Obálka: Todd Lockwood
- Překlad: Kateřina Niklová
- 288 stran, 289 Kč (v e-shopu Fantasye již za 260 Kč)