Popadněte kostky a vraťte se po dvaceti letech do Citadely chaosu, Steve Jackson: Citadela chaosu
Citadela chaosu je druhým gamebookem z legendární série Fighting Fantasy a tentokrát se na ní podílel pouze sám Steve Jackson. Jedná se už o pořádně nostalgický kousek – původně ji totiž vydalo nakladatelství Puffin Books v roce 1983 (a u nás poprvé Perseus roku 1994). Nyní ji v krásném novém hávu rovněž jako první díl série vydává Mytago, které u nás nadále udržuje fenomén gamebooků při životě, a tak si spousta fanoušků fantastiky bude moci u této klasiky zavzpomínat.
Úvod do příběhu není nikterak složitý – velký ďábelský čaroděj jménem Balthus Dire shromažďuje armádu všeho temného, a zlého a protože válka by si vyžádala spoustu obětí, přistoupí moudrý král k alternativnímu řešení. Jeden osamělý čarodějný učeň (přesně tak, nikdo jiný než čtenář osobně) se pokusí temnou citadelu nenápadně infiltrovat, přežít všechny její nástrahy a ve finále zabít Balthuse dříve, než vůbec k nějakému útoku dojde.
Příběh není žádné veliké umělecké dílo, ale to snad nikdo ze čtenářů ani nebude očekávat. Atmosféru navodí, čtenáři slíbí patřičně akční a nesnadné dobrodružství, a tak vlastně bohatě stačí. Samotný průchod citadelou už žádné dramatické dějové zvraty neobsahuje, zato je ale hojně doprovázen krásnými černobílými kresbami Russe Nicholsona jako ostatně spousta knih ze série.
Steve Jackson v pěti bodech
- Narodil se roku 1951 v Británii.
- Spolu s kamarády ze školy Johnem Peakem a Ianem Livingstonem založil společnost Games Workshop, která je nejznámější díky Warhammer wargamingu.
- Dohromady s Livingstonem v roce 1980 začali pracovat na sérii gamebooků Fighting Fantasy.
- Je čestným profesorem na Brunel University of London, kde učí teorii digitálních her.
- Často je zaměňován se Stevenem Jacksonem z USA, který také pracuje jako herní designer a má na svědomí třeba karetní hru Munchkin.
Tam, kde Citadela chaosu pokulhává, co se příběhu týče, zase získává svými mechanismy a vlastně celkovou hratelností. Novinkou oproti předchozímu Čaroději z Ohňové hory je systém magie. Čtenář si na začátku dobrodružství krom dalších atributů nahodí kostkou i úroveň svých čarodějných schopností a z předpřipraveného seznamu kouzel si jich vybere příslušný počet. Výběr počtu a druhů kouzel tak přidává novou rovinu strategie a zároveň otevírá mnoho nových možností větvení příběhu.
Jedním z důvodů, proč je právě tenhle jeden konkrétní gamebook věhlasnější než většina dalších dílů série Fighting Fantasy je bezesporu jeho obtížnost. A nejde jen o boj se závěrečným bossem, ale především o to, jak se k němu dostat. K cíli samozřejmě vede jedna konkrétní zlatá stezka, její nalezení si ale jistě vyžádá spoustu obětí. Aby ne, když nepřátelé jsou po zuby ozbrojení a spousta odkazů znamená rovnou instantní smrt hlavního hrdiny.
Přesně v téhle výzvě ale tkví pravé kouzlo Citadely chaosu a odpověď na to, proč je vlastně tak oblíbenou. Každý neúspěch samozřejmě přináší notnou dávku frustrace (především pak místa s okamžitou smrtí), ale o to je pak závěrečný triumf zaslouženější. Nové vydání se Mytagu rozhodně i přes pár drobných chyb podařilo – starší čtenáři mají parádní šanci si zavzpomínat a ti mladší naopak přijít gamebookům na chuť. A kdyby někomu téma náhodou nesedlo, stačí chvíli počkat. Však ono Mytago ještě pár dalších gamebooků určitě připravuje.
- Steve Jackson: Citadela chaosu
- Mytago, 2016
- překlad: Petr Pešek
- obálka: Kevin Jenkins
- ilustrace: Russ Nicholson
- 170 stran, 239 Kč (v e-shopu Fantasye již za 215 Kč)