Nikolas Flamel je nesmrtelný. A má tajemství, Michael Scott: série Tajemství nesmrtelného Nikolase Flamela
Irský folklorista, odborník na mytologii, ale zejména spisovatel, si díky sérii Tajemství nesmrtelného Nikolase Flamela udělal u českých čtenářů docela velké renomé. A právě v ní zužitkoval všechny své zkušenosti a znalosti ze své oblíbené mytologie, protože známých postav z bájí a historie je tu opravdu požehnaně.
Celý příběh začíná nevinně. Josh pracuje v knihkupectví se svým šéfem Nickem, Sofie v kavárničce přes ulici pod dohledem Perry. Obvyklý pracovní den však naruší vpád tajemného doktora Johna Dee, který – jak Josh pochopí – hledá jakousi knihu. Nebyl by to příběh fantaskní, kdyby se nejednalo o neobyčejnou knihu. V tomhle případě John Dee zuřivě žádá o svazek mága Abraháma, kde je ukryt recept na elixír života, díky němuž Nick a Perry Flemingovi žijí od 14. století až doteď. Tihle dva se totiž ve skutečnosti jmenují Nikolas a Perenela Flamelovi. Doktor Dee nakonec knihu mága Abraháma ukradne, ale její nejdůležitější stránky zůstanou v Nikolasově vlastnictví. Zlosyn však unáší Perenelu, a tak se misky vah vyvažují…
Začátek dobrý, předvídatelnost na každém rohu
Michael Scott se nezapře, umění psát mu není cizí, nechybí ani onen potřebný materiál. Historie je totiž vskutku bohatá a není s ní třeba troškařit. Irský spisovatel dokázal v prvním svazku série Tajemství nesmrtelného Nikolase Flamela čtenáře dobře napnout. Děj má téměř od začátku spád a skoro každá kapitola nabízí nějakou akci.
Nutno podotknout, že autor vybral dobré téma, které mu očividně sedí a o kterém nebojí se rozepsat. Navíc takové, jež dokáže – zejména mladší – čtenáře zaujmout. Alchymista tedy potěší ty, kteří ve škole v hodinách historie poslouchali a aktivně se o tento předmět zajímali, a pak také lidi, kteří dávají přednost akci a napětí před komorním vyprávěním.
Kniha díky svému jednoduchému jazyku a prostoduché zápletce osloví velkou masu čtenářů. Ale i přesto se Alchymista nevyhne přílišné klišovitosti a předvídatelnosti, jež celý příběh doprovází. Dva mladí lidé po boku nesmrtelného, kteří se vydávají na honbu za starobylým magickým artefaktem, jež jim byl ukraden – v pouhé jedné větě se tak dá shrnout veškerý obsah série, která navíc už sama o sobě čpí jedním velkým klišé.
Nejtvrdší jádro
I pronásledovatelé musejí občas utíkat. To platí i o dvojčatech Newmanových společně s Nikolasem a jejich společnicí Scatty, která ovládá hned několik druhů bojových umění. Zastávkou je tedy romantická Paříž, jenže nyní nebude čas fotit se s úsměvy na tmáři před Eiffelovou věží. Další z mnoha kompliců doktora Dee je i italský renesanční politik a spisovatel Niccolo Machiavelli. Jediným spojencem na tomto území je pro uprchlíky hrabě de Saint-Germain, další alchymista a také velký milovník hudby.
Hrdinové se i tak musí odklidit ze scény a uprchnout do Londýna, mezitím co Machiavelli a Dee ničí Nikolasovu milovanou Paříž. V Londýně jim naopak může pomoci trošku vyšinutý nesmrtelný Gilgameš. Obranu jim poskytuje meč zvaný Klarent, který svého vlastníka pomalu naplňuje temnotou. Nikolasova žena Perenela je stále pod dohledem doktora Dee, respektive na ostrově Alcatraz společně s dalšími magickými nestvůrami.
Další dva svazky sextalogie kráčejí ve zcela stejných šlépějích jako jejich předchůdce. Jen s tím rozdílem, že se mění prostředí. Prvně je to San Francisco, v Čarodějovi Paříž a ve Vědmě pak Londýn. Scott příběh neustále graduje a dokáže ho posunovat rychlostí blesku neuvěřitelným způsobem. Akce tu střídá jedna druhou a prakticky se nenajde po většinu času část, při které by si čtenář mohl vydechnout.
V Čarodějovi se navíc objevují i další hrdinové. Jsou to spíše vedlejší postavy, které mají v příběhu malou, spíše epizodní roli. V knize se mihnou, hlavním hrdinům vypomohou a následně zmizí z povrchu zemského. Je však hezké vidět, jak je autor do příběhu jemně zakomponoval a dodal dílu – respektive celé sérii – šmrnc.
Vědma lidem opět přináší celou řadu známých jmen z historie a bájí. Nad to však s nimi přichází pořádné souboje, kde nechybí bitvy se starými dobrými zbraněmi i mocnými kouzly. Tyto souboje jsou sepsány poutavě, v některých místech tak sugestivně, že se čtenáři zatají dech.
Dalo by se říci, že kde Alchymista nabíral na obrátkách a uváděl čtenáře do děje, tam Čaroděj a Vědma jedou plnou parou vpřed. Lze je tedy považovat za možný samotný vrchol série. Zejména příběh Vědmy silně graduje a kniha ukazuje, jak dobře dokáže Michael Scott psát, když se mu chce.
Po vzestupu přichází pád
Dvojčata Josh a Sofie se dostali skrz portál zpět do San Francisca. Žádný z nich se však dosud plně nenaučil magii živlů, a proto je jejich osud i osud celého světa v hluboké nejistotě. Perenelu stále drží na ostrově Alcatraz, ale ta si od svého uvěznění alespoň našla mocné spojence. Machiavelli, který míří na ostrov, aby odtamtud vypustil magické příšery všeho druhu, se jí tak bude muset postavit.
V souboji s Perenelou prohrává, na pomoc je tak k němu vyslán známý westernový střelmistr Billy the Kid. Mnoho z hrdinů je tou dobou ztraceno v čase, přesněji řečeno se nacházejí na Danu Talis, starobylém místě kdysi známém jako Atlantida. Všichni musí přinést oběti a učinit několik rozhodnutí, při kterých budou mnohdy na pochybách.
Zaříkávač a Válečník je další dvojice knih, které pokračují ve vyprávění Scottova příběhu. Ten se snaží hrát vyšší hru, i nadále zapojuje nové tváře a všemožně začíná splétat první náznaky finále, aniž by si všiml, že vše zbytečně zauzlovává. S dalšími několika novými známými jmény už nabývá čtenář znepokojivého dojmu, že kamkoliv se hrdinové hnou, číhá tam další starodávný protivník nebo spojenec. Rojí se jako houby po dešti, a pocit, že nesmrtelný je na tomto světě skoro kdokoli historický známý, je více než správný.
Zaříkávač se ještě drápkem drží a pouze mírně sklouzává z vyjetých kolejí, kdežto začátek Válečníka je mezníkem v sérii Tajemství nesmrtelného Nikolase Flamela. Michael Scott přidává do knihy další prvek – cestování v čase. Autor tak evidentně touto knihou potlačuje vše, na čem předchozí díly stavěl – tedy na jednoduchosti knih po komplexní stránce.
Lze si jen těžko představit dvanáctiletého či třináctiletého čtenáře – pro něž je série primárně určena – který by se v ději dokázal orientovat. I kdejaký dospělý by v tom měl problém. Vyvstává otázka, zda měl jasno i samotný Michael Scott.
Konec, kde všechno do sebe zapadne
Vše směřuje k neodvratitelnému konci, ale jaký ten konec bude, to zatím nikdo nedokáže říct. Flamelovi ztrácejí sílu a mají tak jeden den ke splnění svého úkolu. Musí zabránit příšerám z Alcatrazu, aby zničily svět. Mezitím Josh i Sofie plní svou část úkolu na Danu Talis v úplně jiném čase. Konec se blíží…
Jak už to tak bývá, poslední díly bývají nejnapínavější. Kněžka není výjimkou, i když je zároveň nejchaotičtější knihou z celé série. Michaelu Scottovi však nelze upřít, že děj umí vygradovat a fanoušci napínavých dobrodružství, kteří si rádi hryžou u akčního konce nehty, nezavřou knížku s prázdnou.
Dějové linky se střídají v rychlém sledu, čtenář mnohdy neví, kdy, co, kde a jak. Nebýt skoků v časoprostoru, které irský spisovatel do příběhu přidal v minulém díle, byla by orientace pro lidi značně jednodušší. Takhle jim nezbývá nic jiného, než číst, dohadovat se, co se asi děje a kde se to děje, a čekat na samotné vyústění. Závěr čtenářům vše objasní, přestože se najdou někteří, co konec pochopí až za nějaký čas. S koncem do sebe vše zapadne, ale stále bude ve čtenářích dřímat pocit, že se v posledních dílech mohlo napsat jaksi jednodušeji.
Průměrná mytologická pohádka
Série Tajemství nesmrtelného Nikola Flamela je rozhodně dobrým počinem na poli fantasy literatury, alespoň pro mladší čtenáře. Zdánlivě má vše, po čem tento typ čtenářů touží, jednoduchost jazyka, zprvu prostoduchý děj. Pro ty větší, kteří už mají načteno a v nejlepších případech mají za sebou nějaká známá jména, bude sextologie výsměchem a knihu odloží po dočtení její první poloviny. Sérii lze však doporučit všem, a to na pouhé odpočinkové počtení, jelikož Tajemství nesmrtelného Nikolase Flamela ani nepřekvapí, ani nezklame.
- Michael Scott: Tajemství nesmrtelného Nikolase Flamela
- Knižní klub; 2012
- překlad: Zuzana Zábrodská
- obálky: Michael Wagner
- 400 + 472 + 504 + 400 + 376 + 504 stran, 1794 Kč (v e-shopu Fantasye již za 1615 Kč)