Nelítostný, ale podmanivý svět pistolníků z Valhaly, Valhala Františka Novotného
Toužíte zažít souboj křehkých dvojplošníků z první světové války s mytickými draky? Chcete vědět, jak by vypadal svět, v němž by nacistické Německo společně s démonickými bytostmi z podsvětí vyhrálo druhou světovou válku? Láká vás představa bývalého prezidenta Václava Havla jako amerického špiona, brázdícího vody jižního Pacifiku? Pak stačí udělat jediné. Přečíst si román Valhala Františka Novotného, který vychází po letech znovu, tentokrát v jediném svazku.
Začátkem devadesátých let minulého století se provalila hráz se západní fantastikou, do té doby značně utajovanou, a renomovaní čeští autoři žánru zničehonic museli řešit, co dál. Někteří přestali psát úplně, jiní si dali tvůrčí pauzu. A František Novotný stvořil první díl svého cyklu o Valhale. Cyklu, který měl dokončit až za dlouhých patnáct let… Na počátku všeho přitom bylo autorovo hluboké zklamání z podoby žánru jménem fantasy. (*Ve většině případů se jednalo o naivní pohádky pro dospělé nebo o jakési zastydlé homérovské příběhy, o přívěsky k národním báchorkám a bájím. Pokud se v nich vyskytovala magie, byla krotká a asexuální, přestože skutečná magie je se sexem spojená pupeční šňůrou jako matka s plodem, a příběhy s draky připomínaly ze všeho nejvíce pohádku o Bajajovi, kde v roli věrného bělouše vystupuje právě drak*; Magazín F&SF 6/2007).
Nacistická smlouva s ďáblem
František Novotný dnes tvrdí, že Dlouhý den Valhaly zpočátku
chápal jako značně nadnesený text, skoro až na hranici parodie fantasy
motivů. Tomu u prvního vydání z roku 1994 odpovídala i obálka –
smyslná a dobře vyvinutá, poloobnažená valkýra zabodává meč do
ležícího muže v letecké uniformě. A odpovídal tomu i průhledně
zvolený pseudonym – Frank N. Skipper (kdo si zjistí, čím se František
Novotný živil, pochopí). Vzhledem k tomu, že fantasy jako taková byla
v Česku v plenkách a reprezentovali ji v podstatě jen intelektuálsky
založená Vilma Kadlečková, nebo naopak půvabně rodokapsově pulpový
Jiří W. Procházka se sešitovým Kenem Woodem, a někde mezi tím se
pohybovala tolkienovská variace na středověké rytířské romány –
Wetemaa Veroniky Válkové, šlo o značně odvážný nápad.
Výsledný text Dlouhého dne Valhaly byl nakonec hutnou temnou fantasy se
značně spletitým dějem, prošpikovanou nesmírně odvážnými erotickými
pasážemi, která novátorsky a dovedně kombinovala krutou a nelítostnou
poetiku starogermánských mýtů s válečným románem o letcích, jaký
známe kupříkladu z děl Filipa Jánského, nebo v dobrodružnější
podobě z „bigglesovek“.
(…doposud pusté nebe kolem von Gallwitze bylo náhle přeplněno
řvoucími letouny a smaragdově zelenými nebo bronzově hnědými ještěry
s obrovskými, murénám podobnými hlavami na pružných šíjích. Do
vzduchu, který zlomek sekundy předtím zvířily čokoládové nosné plochy
s pavími oky na koncích, vzápětí bily obrovské průsvitné perutě
hrímtúrsů a blikavě, jako v Lumiérově filmu, odhalovaly zarputile
předkloněné jezdce ve zlatých krunýřích, vrostlé do hřbetů
oblud… ; Valhala).
Německý letec z bojů první světové války Arnim von Gallwitz je
valkýrou (zde valkyrjí) Reginleif ve chvíli, kdy sestřelen umírá,
vykleštěn a přenesen do podsvětního světa Valhaly. Tam se má stát
součástí jednotek boha Grímniho, tedy Odina, který po zkázonosném
Ragnaröku sestavuje novou armádu v boji proti drakům a jiným démonům
svého mocného protivníka a ztělesnění mytického starogermánského
ďábla, Súrta. Jenže ani sám Grímni netuší, že Súrt uzavřel dohodu
s nepřítelem daleko mocnějším – s nacisty. Těm slíbil, že když
pomůžou oni jemu (konkrétně dodají do podsvětí sto milionů mrtvých
duší, jež mu budou sloužit), on zase na oplátku dopomůže jim otevřít
díky takzvanému Dvojnému kouzlu bránu mezi světy a zajistí jim tak
vítězství v druhé světové válce.
Ani jeden z nich ale netuší, že zrádná valkýra Reginleif v pozadí
všeho dění sleduje vlastní cíle, k nimž jí má mimo jiné dopomoci
právě von Gallwitzova mužská síla zakovaná do podoby silného artefaktu
moci – meče Freyôru.
Boj o nadvládu nad světy – pozemskými i podsvětními – v té
nejprimitivnější, nejničivější, ale zároveň nejkrutější podobě
může začít. Brána na naši Zemi se otevírá, čas jako nestvůrně dlouhý
den Valhaly, trvající takřka půl století, se začíná cyklit. Je podzim
1942 a nacistická vojska podpořena Súrtovými zrůdami vjíždějí do
Stalingradu…
Alternativní polit-fiction s Kabalou a draky
Na pokračování nazvané Další den Valhaly museli netrpěliví
čtenáři čekat dlouhých osm let. A když se konečně dočkali, zjistili,
že je všechno zcela jinak. Temnou fantasy vystřídala polit-fiction
z alternativního světa, v němž si Japonsko a Německo rozdělily po druhé
světové válce rovnoměrně sféry vlivu. Byl to svět, kde se Američané
jako jediné fungující centrum odporu proti nacistické tyranii byli nuceni
uchýlit na Antarktidu (přeměněnou kvůli posunu zemské osy, způsobenému
otevřením brány z podsvětí, na jakž takž snesitelnou zemi, již už
nepokrývá věčný led); kde Afrika slouží jako obrovská zásobárna
žrádla pro hejna draků, jakási lovná rezervace lidského masa, a kde na
nebi v noci září místo měsíce nestvůrná rozťatá lebka mytického obra
Tjaziho, nazvaná příhodně Smrtonoš.
O hlavním hrdinovi zde nelze mluvit, román je spíš kronikou událostí,
odehrávajících se především na americkém kontinentu – jsou to vlastně
jakési dějiny Malé Ameriky, ostrůvku svobody a demokracie v moři
nacistického běsnění. V centru dění stojí osudy vědců sdružených do
takzvaného Sanhedrinu (a zejména pak jednoho z nich, zakladatele kybernetiky
Norberta Wienera). Právě oni, především fyzikové, ale také je mezi nimi
filozof nebo kryptoanalytik, mají za úkol zjistit, co vlastně katastrofu
způsobilo, a následně se pokusit její průběh zvrátit. A po mnoha letech
nezdařených pokusů stojí před šokujícím zjištěním, že věda jako
taková jim zde nepomůže a je nutné stvořit prapodivný konstrukt
spojující vědecké poznatky s okultismem, Kabalu (právě Židé jsou totiž
hlavní lidskou obětí Reginleifiným démonům).
Další den Valhaly je protkán mnoha kouzelnými analogiemi mezi
reálným světem a tím alternativním. Češi jsou zde díky Janu Antonínu
Baťovi přesídleni do Jižní Ameriky, konkrétně Patagonie; John Fitzgerald
Kennedy se stane americkým prezidentem, má poměr s Marylin Monroe a je
v roce 1963 zavražděn; Václav Havel se stane špionem, který pomáhá
Malé Americe v boji s nacisty i Japonci; mocným magickým artefaktem je zde
i Svatováclavská koruna, která se musí stát součástí Kabaly, aby
přístroj začal fungovat, a proto je třeba ji v Praze ukrást…
Osobně považuji Další den Valhaly za vrchol celého cyklu. Všechny
výše jmenované ingredience, tvořící v ideálním případě, jako je
tento, nezapomenutelný čtenářský zážitek, jsou v něm smíchány ve
správném poměru. Druhá dějová linie vyprávějící o osudech chlapce
Gunnara, který musí za každou cenu najít Mečníka, Franze von Karsta, a
zabránit mu ve znovuotevření brány, dodává kulisám románu na
plastičnosti, protože čtenáře zavádí i do jiných míst, než je Malá
Amerika a její okolí, a především jej v postavách norny Skuld
i mytických obrů pevněji propojuje s úvodním dílem. A hlavně –
mrazivý závěr, v němž Norbert Wiener pochopí, že je všechno špatně a
jeho mnohaletá mravenčí práce byla marná, patří k nejpůsobivějším
textům české fantastiky vůbec.
Temný fantasy epos s hororovými prvky
(*Po hromadě lebek se vzhůru soukal bílý plášť. Záře Smrtihlava jej
proměnila v prolamovaný staniol, a když jeho nositel stanul vedle
andělského démona, rudá svastika na jeho hrudi zčernala. A stejně tak
v namodralém světle osudné luny zčernala i krev na těle chlapce, když
Ta, jež přilétá na svištivých křídlech temnoty, strhla z Ulliho
plášť a počala si s ním hrát. Ač se snažila dotýkat se své hračky co
nejšetrněji, v okamžiku, kdy si chlapcovu hlavu vtiskla do slabin, byly již
jeho lopatky pokryty klikatinou drobných černých hádků, a jak se její
pařáty, svírající ramena oběti, poprvé konvulzívně zazmítaly,
mřížovina zhoustla. Nedalo se rozeznat, zda Ulli křičí, neboť pod klenbou
chrámu opět ryčely píšťaly varhanovitého nástroje v divoké
přerývané melodii…*; Valhala).
Pokud bylo těžiště děje Dalšího dne Valhaly umístěné do
Ameriky, Konečný den Valhaly se vrací do temného a zvráceného
Německa, spojujícího do jednoho celku Evropu až k Uralu. Je to svět
nekromantů a šílených vládců – svět kultem osobnosti trpícího
císaře Himmlera a blázna a diktátora Heydricha – kde na nebi létají
draci, krev teče proudem, otroci umírají a v chrámech zasvěcených
Reginleif probíhají obětní rituály. Nacismus je zde prezentován jako
čistě okultní ideologie založená na vzývání temných bohů, plná
krutosti, agresivního, odosobněného sexu a černé magie, a tomu odpovídá
i zvolená forma příběhu. Opět se jedná – stejně jako v případě
Dlouhého dne Valhaly – především o temnou fantasy se
zřetelnými prvky hororu.
Na rozdíl od předchozích dvou částí ale Konečný den Valhaly
vypráví především příběh jediného hlavního hrdiny, Franze von Karsta,
dítěte českých rodičů, které bylo dáno na převýchovu Němcům,
důležité figury ve hře moci, jež se všemožně snaží bojovat jak proti
nacistům, tak proti svému předurčení být nositelem jednoho z magických
mečů – Pojídačů. Protože je však tak trochu loutkou v rukou bohů,
nikdy vlastně pořádně neví, jestli to, co činí, není jen předem
připravený čin sloužící nepříteli, a každý svůj krok musí dobře
zvažovat. Zvlášť když jeho tajemným ochráncem je sám maskovaný
Súrt.
Z tohoto hlediska se jedná o velice komorní, skoro až psychologický
román, kde podstatnou roli hraje studie myšlení hlavního hrdiny, jenž je
archetypem velice podobným osamocenému pistolníkovi Rolandovi z Kingovy
Temné věže (ne náhodou jsou oba romány úzce propojeny), který
rovněž často chybuje, ale vždy se snaží za každou cenu udělat
správnou věc.
Postmoderní peklo, čtenářský ráj
Konečný den Valhaly funguje jako zrcadlový obraz předchozí
části, který doplňuje již jednou vyprávěné o důležité detaily. Obě
knihy tak mají být jakýmsi literárním zpodobněním Dvojného kouzla, jež
umožnilo nacistům otevřít bránu z podsvětí. Děj obou částí je
paralelní, ale protože se fakticky nejedná o stejné události (nýbrž
o další kolo zacykleného času let 1942 – 1991), dochází v něm
k mírným odchylkám. Sám František Novotný v Magazínu F&SF
6/2007 tvrdí, že při tvorbě druhé a třetí části Valhaly
použil metodu známou z románu Lawrence Durrella Alexandrijský
kvartet. Toto dílo je rozděleno do čtyř částí, z nichž první tři
vyprávějí tentýž dějový úsek, ale vždy z pohledu jiné postavy.
I u Novotného je proto v mnoha scénách významným prvkem překvapení,
které je založeno na alternativním pohledu na tu samou věc.
Valhala je ale především gejzír všemožných odkazů na
literární díla a ohňostroj historických paralel, nekončící hra
s různými na první pohled neslučitelnými motivy, poskládanými k sobě
do bizarního, ale fungujícího celku. Opravdu jde o čistý postmodernismus,
a to nejen v paradoxech na první pohled patrných, jako je v rozhovoru
zmiňovaná postava Karla Schwarzenberga, zvoleného v alternativní realitě
za českého krále, ale třeba i ve vhodně použitém jazyku, jímž je text
napsán.
Dlouhá souvětí a barvité popisy podsvětí, archaické výrazy, ba dokonce
homérský verš ve scéně vykování magického meče Freyôru obryní Gjálp,
to všechno charakterizuje mytický, „eddický“ Dlouhý den
Valhaly. Naproti tomu v druhé části cyklu probleskne ve scéně útěku
námořního důstojníka Johna Crommelina z Nové Moravie dobrodružný,
takřka špionážní thriller jako od le Carrého. A o temné, dusivé
atmosféře jako z hororu v Konečném dni Valhaly, konkrétně
třeba u Reginleifina každoročního rituálu obětování chlapců z napoly
v Asgardu, který se odehrává v jí zasvěcené katedrále z lidských
kostí, jsem se již zmiňoval.
Vedlejší, ale klíčová linie Valhaly – Athanasius
Pernath
(To, co se stalo, je jenom malým dílkem božího plánu, jednou z mnoha
stezek, po nichž budeš kráčet. Zítra vypluješ s touto lodí, aby ses
zúčastnil bitvy, která změní běh světa, přesněji řečeno, vytvoří
další z možných světů. Patříš k těm, kteří jsou osudem
předurčení, aby vedli útok na oceán. V této budoucnosti to bude ještě
reálný, skutečně existující oceán, ale příště tě čeká útok na
imaginární oceán času. To je tvým pravým posláním, proniknout do oceánu
času a bojovat s démony, kteří se na jeho pláních toulají…; Útok
na oceán)
Těmito slovy je ve zmíněné novele, jež se objevila v antologii
Imperium Bohemorum, charakterizován Athanasius Pernath. A není
myslím výstižnějších slov, která by lépe odhalila smysl celého
dlouhého Novotného textu. Hlavní hrdina novely, epizodní, ale podstatná
postava z Konečného dne Valhaly, starožitník bydlící ve Zlaté
uličce, majitel a propůjčovatel symbolu dobra a harmonie, damascénské
růže, který je schopný procházet časem i mezi alternativními světy, je
zcela určitě jedním z nejdůležitějších klíčů k pochopení celého
cyklu. Je to svorník, středobod, kolem kterého se všechno točí. Strážce
pistolníků, kteří všude a za všech okolností bojují proti zlu a snaží
se udržet obě protichůdné síly, dobro a zlo, v rovnováze.
A právě o těchto pistolnících *Valhala taky je, o lidech, kteří
se stali hrdiny ne proto, že by chtěli, ale protože k tomu byli donuceni
okolnostmi. A i když se jim takovéto předurčení pranic nelíbí,
s pokorou jej nakonec za cenu vlastní oběti přijmou. Takovým hrdinou je,
jak už bylo řečeno, Franz von Karst, ale nejen on. Je jím i norský princ
Gunnar, Franzův přítel z dětství, jehož utrpení pomůže kouzlo zlomit.
Je jím i Norbert Wiener, klíčový člen Sanhedrinu, který život zasvětil
tomu, aby Dvojné kouzlo, svírající jeho svět, zlomil. A mnozí
další.
Novotného *Valhala je tedy nejen temná fantasy, alternativní sci-fi nebo
horor; není to však ani pouhá samoúčelná zábavná hra s motivy a odkazy.
Je to v podtextu i myšlenkově hluboké dílo o tom, že bychom si měli
vážit těchto bezejmenných, nikým neoslavovaných pistolníků, kteří se
nezištně zasloužili, že svět je aspoň takový, jaký je.
A že bychom na tyto strážce dobra a bojovníky proti zlu v jakékoli
podobě neměli zapomínat, protože jsou tím nejvznešenějším a
nejpotřebnějším, co máme. A někdy jich je proklatě málo…
Rekvizity Dvojného kouzla
Dveřník – Arnim von Gallwitz, který pronesl ve svém letadle do
Grímniho země, Niflheimu, Pojídače tmy, meč patřící pánovi Múspelu
Súrtovi. Byl to první krok, který později umožnil otevřít bránu mezi
světy.
Kníže – pán Múspelu Súrt, severské ztělesnění ďábla,
pokušitel, který nikdy nemůže prohrát, pokud člověk bude člověkem,
majitel Pojídače tmy a iniciátor otevření brány mezi světy.
Mečník – Franz von Karst, autorovo alter ego, nositel jednoho
z magických mečů v zacykleném alternativním světě. Právě on je
klíčem k znovuotevření, případně k uzavření brány mezí Zemí a
podsvětím na konci každého cyklu.
Pojídač světla a Pojídač tmy – magické meče,
navzájem se doplňující protiklady, které byly vytvořeny jeden pro
Grímniho, druhý pro Súrta, aby jim po zničujícím Ragnaröku umožnily
dostat se zpět do jejich zemí z vírů Chaosu. Aktivace mečů, způsobená
zdvojením v čase, umožní otevření brány mezi Midgardem – Zemí a
podsvětím.
Sólistka – valkyrje, později démonická Reginleif, která se
postupně zmocnila obou magických mečů, a poté co prostřednictvím
Dveřníka umožnila otevření brány mezi světy, ovládla nacistickou podobu
Země.
Vědmina píseň – věštba, v níž se hovoří o Ragnaröku.
Novotného Pokračování Vědminy písně pak předpovídá Grímniho
pád a způsob otevření brány do Midgardu, tedy na Zemi, pomocí zdvojení
obou Pojídačů – Bratří bratrů
Klíčová literární díla využitá v ději trilogie
Valhala
Edda – základní pramen severské, starogermánské mytologie,
z něhož dodnes čerpá mnoho autorů fantasy. Dělí se na dvě části:
Edda Starší je souborem zveršovaných hrdinských eposů z doby
stěhování národů; Edda Mladší, sestavená ve třináctém
století, obsahuje Prolog a tři hlavní oddíly, z nichž zejména Gylfiho
oblouzení má největší vliv na současnou podobu severského božského
panteonu.
Muž z Vysokého zámku – román amerického spisovatele Philipa K.
Dicka vyprávějící o světě, v němž Německo a Japonsko v druhé
světové válce zvítězily, se odehrává ve Spojených státech, které jsou
rozděleny na část japonskou a německou. Důležitou rekvizitou je tady
I-ťing, Kniha proměn, která metaforicky věští budoucnost pomocí
lístků řebříčku.
Temná věž – sedmidílný monumentální opus krále hororu
Stephena Kinga o tom, jak je důležité, že na světě existují pistolníci,
kteří mají v popisu práce bojovat za dobro, čest a spravedlnost bez ohledu
na vlastní štěstí, nebo dokonce i život. King zde vytvořil systém
alternativních světů, mezi nimiž jeho hrdinové na cestě k Temné věži
přecházejí, a pohrával si také se zacyklením času. Objevuje se zde
i damascénská růže jako magický symbol dobra.