Nejasná zpráva o Malazské říši, Malazská kniha padlých
Malazská říše je na pokraji rozvratu. Jedna politická intrika stíhá druhou, na trůn po sesazeném císaři nastupuje uchvatitelka, bývalá šéfka tajné služby Mrzena, nyní císařovna Laseen. Válka na kontinentu Genabakis, po němž jsou roztroušena bohatá Svobodná města, je dlouhá a vyčerpávající. Města se brání, proti císařovně se staví i některé božské síly, ascendenty, formuje se vnitřní opozice v dříve dobytých zemích, z nichž nejvýznamnější je Sedmiměstí, a hluboko na jihu vzrůstá moc tajemného, na fanatismu vystavěného Pannionského dominia. Malazské říši docházejí prostředky i vojáci. Ohniska konfliktu se rozhořívají po všech kontinentech. Temná píseň bolesti a smrti zní naplno… A nebo je to všechno vlastně úplně jinak?
Málokterý debut ve fantastickém žánru zaznamenal takovou pozornost jako Měsíční zahrady Stevena Eriksona, první díl cyklu Malazská kniha padlých. Řemeslně dokonale napsaný a podmanivě smíchaný rozsáhlý román s prvky epické fantasy, sword & sorcery a dark fantasy, do detailů promyšlený svět zaplněný postavami se živoucími charaktery, dramatický, dobrodružný děj a široký, skoro až kronikářský záběr, to vše staví Malazskou knihu padlých na roveň toho nejlepšího, co v poslední době v žánru vzniklo.
„TEĎ, KDYŽ UŽ POPEL VYCHLADL, OTEVÍRÁME STAROU
KNIHU“
Hned na úvod je třeba říct: všechno, co zde bude napsáno, je jenom malý
zlomek z rozsáhlé tapisérie příběhů a dějových linií ságy, pouhý
střípek pravdy. Pravdy, která se z jiného pohledu může jevit zcela jinak,
pravdy, již se čtenář stejně nikdy nedozví celou. Prozrazovat cokoli více
by byl hřích a připravil by o kouzlo z objevování a hledání, které je
nedílnou součástí Malazské knihy padlých.
Eriksonův svět se před čtenářem vynořuje pomalu jako ledovec před
Titanikem ze zastřené, přesto však dokonale prokomponované mlhy autorovy
bezbřehé fantazie. Erikson je buď geniální blázen, nebo bláznivý
génius. Obojí je možné. Nevěříte? Přečtěte si první čtyři díly
ságy, a pochopíte… nebo třeba taky ne, protože pochopit Eriksona je
nemožné. O to víc jej však budete hltat a těšit se na další díl…
Čtenář vidí na první pohled jen málo – a mnohdy i to, co mu autor
předhodí, je jenom iluze, jež se po čase rozplyne či přetaví v něco
zcela jiného. Lidé nejsou těmi, jimiž se zdají být, ani zlo vlastně není
tím nejtemnějším sauronovským zlem… A dobro… Co je to dobro?
U Eriksona nic podobného neexistuje.
Autor nás vrhá do mrazivé hlubiny svého příběhu po hlavě, žádné
složité vysvětlování ani úvod do děje, temnota, krev, strach a smrt se
valí od první stránky k poslední v neztenčené míře a ve chvíli, kdy
už to vypadá, že by se v dáli mohl vynořit úsvit naděje, je vše zase
hned jinak. Erikson si pohrává se čtenářem jako cynický demiurg, míchá
s postavami sem a tam, nemá s nimi soucit, zabíjí je a zase vrací zpět,
mění jejich identitu jako na běžícím pásu – a přesto má všechno
plně pod kontrolou a ve své moci.
A navíc s trpělivostí a smyslem pro detail zakčnělého Aloise Jiráska
v té nejtemnější sebevražedné depresi popisuje vše do nejmenších
podrobností, s trpělivostí kronikářů, kteří nesloužili žádnému
pánu a mohli si dovolit dar odosobněné racionality a nadhledu, skáče
z kontinentu na kontinent, z jedné země do druhé, a vytváří tak
nebývale plastickou mapu světů a postav (lidských, nelidských
i božských) všech různých podob, úmyslů, motivací a inteligence.
Jaká je tedy Eriksonova Malazská kniha padlých? Těžko se
rozhodnout, kde začít. (Na stránkách ztuhlých špínou je zapsán
příběh Padlých, příběh vyčerpané říše, slova, jež nezahřejí.
Oheň uhasl, jeho záře i jiskry života jsou jen vzpomínkami
v chřadnoucích očích – co se mi honí hlavou, jakou barvu mají mé
myšlenky, když otevírám Knihu Padlých a vdechuji prastarou
historii?Naslouchej nyní jejím slovům, jež k tobě putují. Příběhy tyto
jsou i příběhy našimi, co vracejí se stále. V nás jenom historie znovu
ožívá, znovu a znovu, bez konce; nic víc…; Měsíční zahrady)
„ČÍM TVRDŠÍ SVĚT, TÍM URPUTNĚJŠÍ ČEST“
Nečekejte v sáze nějakého hlavního hrdinu, spravedlivého a čestného
bojovníka, který prochází dějem od počátku do konce. Nic podobného
v ní není. Eriksonovy postavy mají příliš krátkou životnost na to, aby
někdo takový mohl být reálný… Jenom se mihnou, aby se o tisíc stránek
později vrátily a staly se klíčovými hybateli děje, a pak se zase navěky
ztratily…
Přesto lze mezi nimi vystopovat rodiny, armádní jednotky, rasy či národy,
které se vracejí poměrně často a jejichž osudy se táhnou dějem jako
tenoučká Ariadnina nit.
Kupříkladu Paranové, šlechtická rodina, jež se léta poklidně zabývala
obchodováním s vínem, je hozena do víru války a nemilosrdně semleta…
Zatímco v Měsíčních zahradách je dějotvornou postavou poručík
Ganoes Paran, který se stane důležitou kartou ve hře božských ascendentů,
v dalších dílech vystupuje do popředí tragický osud jeho sester, jež
stojí v čele proti sobě bojujících armád. Na jedné straně praktická a
nelítostná Tavore, vojevůdkyně říše, která musí z mladých odvedenců
a žalostných zbytků armády, jež dorazila bránit říši pochodem přes
poušť, vytvořit bojeschopné jednotky. A z Tavořiny sestry, intelektuálky
Felisín, na straně druhé, která v podobě sha‘ik, vyvolené loutky jedné
z bohyň nazývané Smršť, vede v provincii Sedmiměstí, věrné dříve
svrženému císaři, povstání proti říši.
Ani jedna z nich neví, že bojuje proti vlastní sestře, o to je jejich
osud dojímavější a nabírá rozměry skoro až antické tragédie.
Pokud sám Erikson tvrdí, že jedním z jeho vzorů je i Glen Cook, autor
u nás známé Černé legie, je to vidět především na bývalé
elitní jednotce armády starého císaře, Paličích mostů, z níž už
nyní zbývá jen posledních několik veteránů. Podoba jednotky je v obou
případech – jak u Cooka, tak u Eriksona – takřka totožná. Její
součástí jsou čarodějové i lidé, zahořklí, uštěpační a zároveň
plní hlubokého a nesmazatelného smutku, nikdo z nich však v ději
nevyčnívá, a dohromady tak tvoří dokonale propracovaný prototyp
kolektivního hrdiny. Snad jen humoru se u Eriksona až na výjimky tolik
nedostává – zato je však úloha jednotlivých postav v celkovém
příběhu daleko více dovedená do důsledků, temnější a
prokomponovanější.
(Whiskeyjack si povzdechl. „Vraťte se na místo, pane Šumaři, a už ani
slovo, jasné?“
„Ještě jedna věc, pane. Mám kvůli… kvůli tomuhle všemu… takovej
špatnej pocit.“
„To nejste sám, vojáku.“
„No, ehm, jde jenom o to –“
„Veliteli!“ zavolal voják jménem Křovák a pobídl koně dopředu.
„Ten mládenec mívá předtuchy, pane, a zatím se nezmejlil. Řekl
seržantovi Nubberovi, aby nepil z toho džbánu, ale on to stejně udělal a
teď je mrtvý, pane.“
„Otrávený?“
„Ne, pane. Mrtvá ještěrka. Uvízla mu v krku! Hele, Šumař – to je
dobrý jméno. Šumař. Cha!“
„Bohové,“ zasupěl Whiskeyjack. „Dost.“…; Vzpomínky
ledu)
Paliči mostů jsou prostě hrstkou veteránů, posílaných pravidelně na
sebevražedné mise, přežívajících, jak se jen dá, v prostředí zmaru,
v němž sice není místo na sentiment a soucit, ale zato na jimi samotnými
stvořený pevný kodex cti a spolehlivosti ano.
Z lidských figurek na šachovnici je pak ještě nutné zmínit domorodé válečníky země Udyr z klanu Teblorů, stylově přesnou připomínku howardovských barbarů a doby, kdy fantasy vládly meč a magie, zároveň však národ, který se stane v dalších dílech patrně hlavním protivníkem Malazanů. (Do kožené zbroje na stehně Karsu zasáhl obouruční meč – s čepelí stejně ubohou jako dlouhý lovecký tesák… Karsa muže z nížin udeřil jílcem do hlavy a cítil, jak praská kost… Něco ho zasáhlo do zad a krátce to zabolelo. Karsa si sáhl za záda, vytrhl šipku ven a odhodil ji. Seskočil z koně a zamířil k zavřené bráně. Dřevěnou závoru přidržovaly kovové západky. Karsa couvl o tři kroky, přikrčil se a ramenem se vrhl proti bráně. Železné hřeby držící závěsy mezi maltou spojenými kamennými kvádry ve zdi nárazem vyletěly a celá brány vypadla… Kamenná hradba se začala hroutit…; Dóm řetězů)
„DALŠÍ BŮH, KTERÝ NEVÍ NIC O TOM, CO ZNAMENÁ BÝT
BOHEM“
Nedílnou a nevyzpytatelnou součástí magie Eriksonova světa jsou
ascendenty… bohové a polobozi, sice mocní, ale zdaleka ne nesmrtelní,
občas propadající šílenství, což má pak pro svět katastrofální
důsledky. Bohové a jejich přímí služebníci a vyvolení – povětšinou
lidé ztrácející vlastní identitu a bohům přímo podléhající – jsou
vyobrazení na balíčcích karet, jejichž pravý smysl a význam je zatím
utajen všem kromě samotného autora. A tak čtenář vidí jen balíček
tarotů, které mají klíčovou roli při určování osudu zúčastněných.
A vidí božstva, jež se nerozpakují pohrávat si s lidmi jako s figurkami,
krutě a bez jakéhokoli soucitu, tak jak se jim to hodí – ale pravá úloha
a motivace ascendentů je mu prozatím zcela utajena. („Jsi uzdraven,
smrtelníku. Získal jsi další roky svého bídného života. Žel, dokonalost
je mi zcela cizí, takže to mezi mými drahými dětmi musí být
stejné.“
„Pane, necítím nohy!“
„Obávám se, že jsou mrtvé. Taková byla cena za vyléčení. Zdá se,
řemeslníku, že tě čeká dlouhé, namáhavé plazení tam, kam hodláš
dorazit. Pamatuj, dítě, že důležitá je cesta, ne dosažení cíle.“ Bůh
se znovu zasmál, načež dostal další záchvat kašle…;
Vzpomínky ledu).
Každé božstvo má svůj vlastní dóm, který je vnějškově částečně
charakterizuje. Dóm smrti, dóm stínu, dóm života. Seznam božstev není
úplný, jednou za čas – za opravdu dlouhý čas, tak zhruba jednou za
milión let – vznikají nová a dostávají se do balíčku. Tato pro
všechny nečekaná situace vede pak k mnoha intrikám a ještě horším
krutostem.
Každé božstvo má zároveň svou chodbu nebo stezku, magický prostor, jímž
se dá přesunovat z místa na místo podstatně rychleji, než je běžné.
Chodby jsou zároveň zdroji energie, a to jak v rovině duchovní, tak
fyzické. Čarodějové, kteří mohou s magií pracovat, jsou propojeni
s chodbou svého konkrétního boha a magii – či energii – čerpají
právě z ní. Co ale přesně tyto chodby znamenají a v jakém konkrétním
vztahu s dómy jsou? Kdo ví…
Významnými hráči na šachovnici všech složitě propojených dějů jsou
i Staré rasy, zbytky příslušníků národů, jež vládly světu před
dávnými lety. Jako první se na scéně příběhu objevují Tiste Andii –
a zejména pak nejmocnější z nich, Anomander Dlouhý vlas, Měsíční pán,
jehož sídlo, čedičový Měsíční Kámen plující po obloze, vypadá
skutečně velkolepě. Také jeho pohnutky, proč vlastně bojuje a plete se do
války, s níž nemá v podstatě vůbec nic společného, jsou neprůhledné.
Je téměř nesmrtelný a významnou figurou ve hře jej činí především
meč Dragnipúr ukutý samotnými bohy, který vlastní a může jím bohy
i zabíjet. Také proto je jakýkoli konflikt s Anomanderem pro bohy vcelku
nebezpečnou sázkou do loterie. (Měsíční Kámen zahalil černý oblak,
provázený slabým krákáním. Vzápětí se mrak rozšířil a rozdělil a
Besaně došlo, co vidí… Krkavci… Na římse před portálem se objevila
postava se zdviženými pažemi a dlouhými stříbrnými vlasy povlávajícími
kolem hlavy. Hříva chaosu. Anomander Dlouhý vlas. Pán Tiste Andii s černou
pletí, který prožil sto tisíc zim, který okusil krev draků, který vede
poslední svého druhu, sedě na Rmutném trůně tragického a smrti
zasvěceného království – království, jež nemá žádné území…
vypadal maličký proti svému sídlu, které mělo tvar slzy, na takovou dálku
byl téměř nehmotný…; Měsíční zahrady).
Další prastarou rasou minulosti významně zasahující do děje jsou
T‘lan Imass, dávno vymřelá rasa, jakási zvrácená paralela
k Tolkienovým elfům, jež si dobrovolně zvolila dlouhé čekání na
okamžik, kdy bude naplněn její osud. Před staletími vedli T‘lan Imass
nesmiřitelnou válku s jinou Starou rasou, Jaghuty. A přesto že Jaghuty
porazili, nikdy si nemohli být jistí, že vítězství je konečné. Rozhodli
se proto stát nemrtvými, aby se mohli jaghutské hrozbě kdykoli postavit
znovu. Jenže to netuší, že je čeká ještě něco mnohem horšího, Chromý
bůh, ascendent, jenž se na scéně objevil teprve nedávno, nakazil a otrávil
magické chodby a staví si vlastní balíček karet, který může výrazně
narušit magickou rovnováhu světa…
Erikson ságu oživil i nehumanoidními rasami. Aspoň jedna z nich – hmyzu
podobní Moranthové v chitinové zbroji, necitelné a nekomunikující bytosti
pohybující se pomocí létajících quorlů, lehkých jako vánek a
s průsvitnými křídly, jichž se nelze dotknout, protože je pouhý dotyk
zničí…
A takto bychom mohli s charakteristikami pokračovat nekonečně
dlouhou dobu.
„HISTORIE UKLIDŇUJE HLUPÁKY“
O co se to vlastně celou dobu hraje? Těžko říct, protože s každým
dílem a s každým novým vysvětlením hradba jistot, které čtenáři
nasbírali v předchozí části, padá a objevují se nové vzory, které
předešlé staví na hlavu. To, co bylo v předchozím textu dáno, je zcela
popřeno, motivace postav se odhaluje jenom pozvolna a ukazuje se, že činy,
jež se jevily na první pohled nesmyslné, mají svou pevnou, pro příběh
nutnou logiku. Přesto aspoň náznak výchozí situace: Malazská říše –
ve své obludnosti, roztříštěnosti a organizačním chaosu podobná
římskému impériu dávných dob, vede dlouhou dobyvačnou válku, která ji
značně vyčerpává. Navíc po sesazení císaře Kellanveda a smrti vrchního
velitele vojsk Dassema Ultora, takzvaného prvního meče, se po puči k moci
dostává velitelka císařské rozvědky, Spáru, Mrzena, nyní přejmenovaná
na císařovnu Laseen. Ne všichni ji podporují, mnohé jednotky byly věrné
císaři, a také uvnitř říše dochází k neustálým pokusům
o povstání či převraty. A hlavně – tak jako každé impérium
v historii, jehož rozloha přesáhla schopnost udržet se pohromadě, se i to
malazské pomalu dostává do krize. Válka na kontinentu Genabakis spěje ke
krvavému konci. Vypadá to, že vše je špatně a že bude ještě hůře.
V provincii Sedmiměstí co nevidět vzplane povstání příhodně nazvané
Smršť, v jehož čele má stát nová sha‘ik. Na jihu kontinentu Genabakis
vytvořil šílený věštec Pannionské dominium s tisíci fanatiky, jež
vyslal ničit okolní svět. Ze žádného racionálního důvodu, pouze pro
radost z drancování a zabíjení. Zůstávají za nimi jen spáleniště a
hromady lidských kostí, protože vojáci dominia, často chudí vesničané,
ztratili jakýkoli pud sebezáchovy a z hladu pojídají těla svých
nepřátel.
Do rukou Pannionů padla už spousta měst a další na řadě má být
Capustan… Udrží se dost dlouho na to, aby bylo ještě koho
zachraňovat?
A k tomu všemu se začíná všem plést do cesty Chromý bůh, jenž si
vytváří vlastní pravidla hry a v budoucnu se stane pravděpodobně
nejnebezpečnějším a nejhrůznějším protivníkem všech figur, které na
Eriksonově šachovnici zbyly. Svědčí o tom i plánovaný název desátého
dílu – Chromý bůh, jehož vydání je však zatím ještě
v nedohlednu…
Každý díl Eriksonovy ságy překvapí něčím novým. Proto je takřka
jisté, že to, co je nyní dáno, bude příště úplně jinak. Malazská
kniha padlých je tak především nádhernou ukázkou toho, co znamená
požitek z četby plné dobrodružného objevování nových souvislostí.
Odvěkou lidskou touhu být na každém kroku překvapován zvládá Erikson
dokonale. A když se k tomu připočte přesvědčivost a temná depresivní
uhrančivost jeho světa, propracovaný charakter i motivace jednotlivých
postav a bezbřehá fantazie, s níž zaplňuje bytostmi či krajinami
prázdná místa na mapách, těžko najdeme v současné epické dark fantasy
Eriksonovi konkurenta.
A pokud bude dodržen původní plán deseti knih, čeká nás toho ještě
opravdu hodně.
Za pomoc při psaní článku děkuji Wojtovi Běhounkovi a Martinu Fajkusovi.
MALAZSKÁ KNIHA PADLÝCH
Romány:
- 1. Měsíční zahrady (2002, Talpress) – Gardens of the Moon (1999)
- 2. Dům mrtvých (2003, Talpress) – Deadhouse Gates (2000)
- 3. Vzpomínky ledu (2004, Talpress) – Memories of Ice (2001)
- 4. Dóm řetězů (2005, Talpress) – House of Chains (2002)
- 5. Půlnoční vlny (2007, Talpress) – Midnight Tides (2004)
- 6. The Bonehunters (2006)
- 7. Reaper‘s Gale (2007)
- 8. Toll of Hounds
- 9. Dust of Dreams
- 10. The Crippled God
Novely:
- Potoky krve (2006, Pevnost) – Blood Follows (2002)
- Zdraví mrtví (2006, antologie Legie nesmrtelných, FANTOM Print 2006) – The Healthy Dead (2004)
- The Lees of Laughter´s End (2007)
Článek je převzat z magazínu Pevnost 6/2006.
24. května 2007, Jiří Popiolek