Na hranici snu a reality zpívá ptáček na klíček, Haruki Murakami: Kronika ptáčka na klíček
Haruki Murakami je u nás bezpochyby nejznámější současný japonský spisovatel. Tentokrát se českému čtenáři připomíná románem, jehož první díl vyšel v Japonsku už před dvaceti lety.
Tóru Okada žije se svou ženou Kumiko na tokijském předměstí. Je bez práce a neví, kterým směrem dál směřovat svůj život. Nemá sny ani ambice. Jeho život však plyne poklidně až do chvíle, kdy mu zavolá neznámá žena a dělá mu necudné návrhy. Ačkoli Tóru telefon rozhodně položí, jeho svět se od toho okamžiku začne točit v úplně jiném rytmu – stávají se mu podivné věci a realita se mísí se sny.
České vydání Kroniky ptáčka na klíček se od zbytku u nás vydaných Murakamiho knih podstatně liší jednou věcí – překladatelem. Do teď měl veškeré jeho texty na starosti Tomáš Jurkovič, nedávno však Murakami jmenoval svého druhého dvorního překladatele – Kláru Macúchovou – která má za sebou například překlad Zlatého pavilonu. A rozhodně si s Jurkovičem nezadá.
Trochu rozvleklejší Murakami
To, že si Murakami potrpí na rozsáhlá vyprávění, detailní popisy, dlouhé rozhovory a podrobně rozebrané osudy postav, se ví. Tím, že do hlavní role ale dosadil třicetiletého muže, který vlastně nemá moc do čeho píchnout, obstarává domácnost a postupně se vyrovnává se spoustou zvláštních událostí, je ještě umocněn dojem rozvláčnosti příběhu. Murakami navíc vypráví z první osoby, takže se čtenář od Tórua téměř nehne. Jeho svět je vlastně nezajímavý.
Ale protože Haruki Murakami rád do svých knih míchá kouzla všedního dne, ať už si o nich přemýšlí hlavní postava, nebo se jí dějí, aniž by o to stála, zápletka jako taková obyčejně nepůsobí. Stačí časté zmínky o ptáčku na klíček, jenž není ani vidět a jenž jen svým každodenním zpěvem natahuje pružinku Země, a čtenář najednou čelí světu, který není tak bezbarvý a bez kouzla, jak by se na první pohled mohlo zdát. Místo toho se kniha vyznačuje podivnými shodami náhod, živými sny a zadumanou náladou. A jak už tomu u Murakamiho bývá, postavy se se zvláštnostmi smiřují velmi snadno a nedělají kolem nich velké divadlo.
Díky tomu je Kronika ptáčka na klíček příjemným, lehce plynoucím románem s něžnou atmosférou. Rozhodně se o něm nedá říct, že jeho příběh zběsile uhání dopředu. Murakmi si dává načas, nepospíchá a vychutnává si jednotlivé scény, často z obyčejného života, občas z kouzlem zpestřeného dne. Na druhou stranu, pokud se jedná o sexuální nebo násilnou scénu, nedrží se zpátky a fakticky bez jakéhokoli ostychu servíruje syrový děj. Zvyklé čtenáře tím nepřekvapí. Pravděpodobně.
Haruki Murakami v pěti bodech
- Narodil se roku 1949 v Kjótu.
- Je držitelem několika literárních ocenění, mimo jiné ceny Franze Kafky. Nějakou dobu se o něm mluví i o jako žhavém kandidátovi na Nobelovu cenu za literaturu.
- V češtině zatím vyšlo dvanáct jeho děl (mezi nejznámější patří Kafka na pobřeží, Norské dřevo a Sputnik, má láska). Kromě Kroniky ptáčka na Klíček je všechny přeložil Tomáš Jurkovič.
- Murakami do japonštiny přeložil některá díla F. S. Fitzgeralda, Trumana Capoteho nebo Johna Irvinga.
- Jako autor byl velmi ovlivněn západní kulturou, jeho romány často přebírají názvy populárních skladeb a mezi jeho oblíbené spisovatele patří (překvapivě) Franz Kafka.
Kronika ptáčka na klíček je, co se stylu psaní týče, typický Murakami. Milý, rozvláčný a magický ve všednosti. A také drsný, pokud musí vyprávět něco nepříjemného. Takže čtenáři, kteří jsou na jeho zvláštní roztomilost již zvyklí a oblíbili si ji, si budou lebedit. Ostatním může připadat, že děj často stagnuje, a budou si pokládat otázku, proč se vlastně Murakami zabývá takovou spoustou zdánlivě nepotřebných detailů. Navíc u nás vycházejí všechny tři díly naráz v jednom svazku, proto může tento pocit ještě zesílit právě kvůli rozsahu díla. Tato původně trilogie je zároveň pro českého čtenáře taková mezizastávka – už v březnu 2015 totiž vyjde Murakamiho nejnovější román s názvem Bezbarvý Cukuru Tazaki a jeho léta…
- Haruki Murakami: Kronika ptáčka na klíček
- Euromedia Group – Odeon, 2014
- překlad: Klára Macúchová
- obálka: Pavel Hrach a Ivan Brůha
- 752 stran, 499 Kč