Mojí múzou budou asi čtenáři, rozhovor s Pavlem Renčínem
Hvězda spisovatele Pavla Renčína stoupá vzhůru. Po úspěchu románové prvotiny Nepohádka se na několik let odmlčel, aby v loňském roce slavil triumfální návrat křehkou a poetickou novelou Jméno korábu a povídkou Ukolébavka pro město krys z antologie Pod kočičími hlavami, která definitivně potvrdila jeho pozici nejlepšího spisovatele žánru městské fantasy u nás. Rozhovor šéfredaktorky internetového magazínu E-uššákk Pavly Lžičařové se týká nejen těchto počinů, ale i zcela nového projektu – on-line psaného románu Labyrint, který je na pokračování uveřejňován nejen na autorově stránce, ale i v magazínu Pevnost.
Co tě inspiruje k tomu psát městskou fantasy, žánr v české
fantastice poněkud neobvyklý? Čteš třeba i zahraniční díla tohoto
podžánru?
Celé to má kořeny v pravěku (tedy cca rok 1999), kdy jsem připravoval
povídku Tanči mezi vločkami. Chtěl jsem napsat povídku do soutěže
O železnou rukavici lorda Trollslayera a řekl jsem si, že plně popustím
uzdu fantazii a zapomenu na žánry. A skutečně jsem psal, co mi „slina na
jazyk přinesla“. Tak vznikl mix fantastického a reálného světa a
příběh, který se jimi prolínal a proplétal jako šál ze dvou klubek vlny.
Díky vítězství v soutěži a recenzím Rasti Webera a Ondry Jireše jsem
poznal, že mohu psát i netradiční věci a že o ně mají čtenáři
zájem. Nepohádka byl pak román, kde jsem si prolínání reality a fikce
zkusil ve velkém. Ze zahraničních zástupců tohoto žánru jsem četl až
v posledních letech Miévilla a Gaimana, zvlášť toho druhého mám
rád.
Mám trochu obavy číst městskou fantasy, protože stejně jako klasická
fantasy často vychází ze středověkého světa, městská fantasy vychází
ze současné reality. Mezi jednotlivými díly tohoto žánru je tedy jistá
podobnost. Nerad bych zjistil, že některé mé nápady už byly napsány.
Při čtení Jména korábu čtenář ze stránek přímo cítí sůl a
slyší šumění moře. Jak je to s imaginací u tebe jako u spisovatele?
Představuješ si při psaní příběh jako obrazy, které pouze převádíš
ze své mysli na papír?
Příběh si představuji spíš jako film. V mysli vidím, co se děje, a
zkouším to zachytit těmi správnými slovy, abych co nejpřesněji předal
atmosféru a děj. Jméno korábu je velmi obrazná knížka a já chtěl, aby
jazyk byl další samostatnou úrovní knihy. Taková „jazykomalba“. Jako
koření se občas některé věty rýmují atd. (konkrétně mně tyto
fragmenty poezie v próze učarovaly u Petera S. Beagla v Posledním
jednorožci).
Tvé povídky svým lyrickým zbarvením připomínají téměř básně
v próze. Nelákalo tě někdy i psaní poezie? Nebo jsi to už
zkoušel?
Poezii jsem psal dříve než prózu. Byla to nejlepší poezie na světě –
myslel jsem si, když jsem ji psal. Básně o trápení a láskách
v pubertě, o vzpouře proti světu, který mě štval svou komerčností a
povrchností, by dnes leckoho spolehlivě rozesmály. :-)
Kde přicházíš na neobvyklá jména svých hrdinů, jako jsou třeba
Udaten ve Jméně korábu či Sedmtři v Labyrintu?
Jména hrdinů jsou důležitá. Jsou to nálepky, které ti lidé nosí na
čelech. Ve Jméně korábu se to týká celé posádky. Udaten Silót je
archetypem hrdiny a rezonuje to už v jeho jméně. Ke jménům Hejtyho a
Tytama se pojí samostatný příběh zaneprázdněných rodičů. Jana si
zvolí jméno podle nejslavnějšího Janovana. A Mykos? Mykózy jsou
nepříjemné plísně, na druhou stranu, ne všechny plísně jsou škodlivé.
Mohl bych pokračovat…
Sedmtři z on-line Labyrintu vysvětluje, že jeho jméno je vlastně titulem,
který si musel vybojovat ve věznici na Borech. Jediné slovo, a přitom je za
ním celý příběh. Nejenže si taková jména čtenář lépe zapamatuje, ale
významně postavu dotváří a dodávají jí na opravdovosti.
Znáš konec příběhu ještě předtím, než ho začneš psát?
Jinými slovy: raději si předem uděláš podrobnou osnovu, nebo necháš své
myšlenky, aby ti při psaní samy vedly ruce po klávesnici?
Většinou mám nějaký nápad – může to být začátek, prostředek či
konec. Nezáleží na tom. Je to drahocenné semínko, ze kterého vyklíčí
celý příběh. Vrhnu se k počítači a začnu psát. Prvních dvacet až
třicet stránek je spíš kreativní výbuch, mezitím přibývají další
nápady a začíná se tvořit kostra děje. Potom je čas se zastavit a
promyslet hrubou osnovu a konec. Podle mě by autor měl znát konec příběhu,
protože veškeré paprsky děje, by měly mít vztah k hlavní dějové linii,
aby příběh nebyl rozostřený či zmatený. Jak ale sledovat linii, o níž
nevíte, kam vede?
Na tuto otázku vám pravděpodobně odpoví každý spisovatel po svém.
Záleží na jeho zvyku.
Mnozí spisovatelé si „stěžují“, že jejich hrdinové jednají
podle sebe a vůbec ho neposlouchají. Je to tak i u tebe? Snažíš se své
hrdiny usměrňovat podle svého záměru, anebo je necháváš, ať si žijí
svým vlastním životem?
A já myslel, že hrdinové dělají, co jim řeknu. :-) Každý hrdina má
svou vnitřní logiku, cíle a motivy chování. Nesnažím se hrdiny
usměrňovat, protože mám hrdiny, které pro příběh potřebuji. Většinou
mám vymyšlenou hrubou osnovu a partičku hrdinů, kteří jsou něčím
zajímaví. Dobře je poznám a potom vrhnu do víru událostí. Jak se kdo
zachová vstříc překážkám? Jak budou reagovat jeden na druhého? Co bude
každý prožívat uvnitř? Když dobře znáte své hrdiny, příběh je živá
interakce. Když dobře znáte své hrdiny, máte s vyprávěním
poloviční práci.
Kde nacházíš inspiraci? Bereš si ji třeba i ze svých snů? Na
jakých místech tě nejčastěji zastihují nápady?
To nevím. Zatím se mi snad nestalo, že bych nevěděl, co psát (určitě to
ale jednou přijde). Většinou mám spíš frontu nápadů, které čekají,
až na ně dojde řada. Napadají mě na všech možných i nemožných
místech. Často mě třeba napadne dobrá epizoda v autobuse, na obědě
v restauraci nebo když jdu z práce.
Jestli Tomáš Němec uvedl, že jeho múza je „divné bledé cosi, které se
někde schovává a paří tam FIFU 2011“, a Stephen King má za múzu chlapa,
mojí múzou budou asi čtenáři. Jsou smyslem toho, co dělám, a tedy
i největší inspirací.
Na tvých webových stránkách publikuješ online příběh na
pokračování Labyrint, který částečně svými komentáři ovlivňují
i čtenáři. S jakými pocity jsi do toho vstupoval, bál jsi se, že
nezaujmeš čtenáře, že nebudou reagovat?
Labyrint mi poslední dobou zabírá většinu volného času. Po poetickém
Jméně korábu jsem chtěl napsat dobrodružný a zábavný příběh, který
by potěšil i čtenáře, kteří mají rádi klasičtější vyprávění.
Vychází na pokračování, skládá se z krátkých kapitol, které jsou
často samostatně pointované.
Jestli jsem se bál? Trochu. Co se mohlo stát? Kdyby o text nebyl zájem,
přestat s publikováním jsem mohl kdykoli. Větší riziko je v tom, že
píšu „spatra“ de-facto čistopis. Nemůžu přepisovat, co jsem napsal
v první kapitole, už nezměním, i kdyby se mi to později nehodilo. Nemám
od textu odstup. Navíc Labyrint v mnoha ohledech ovlivňují čtenáři,
takže se při psaní pohybuji neustále těsně před nimi a mohu jen omezeně
plánovat. Takhle to zní jako cesta přes minové pole, ale přitom je to
skvělá zábava (nakonec, přijďte se podívat).
Psaní je samotářská práce – sedíte proti monitoru, půl roku až rok
bušíte do klávesnice, aby si to jednou někdo přečetl. U Labyrintu mám
kontakt se čtenáři, diskutujeme o postavách, o ději, o realističnosti
scén. Třeba od příštího týdne budou mít čtenáři možnost vybrat novou
postavu, která se zapojí do děje jako jedna z hlavních. Nejen to. Navíc
jim nabídnu i možnost, aby ji sami vymysleli. Čtenáři nebudou v Labyrintu
jen „spotřebitelem“, ale také partnerem. Je to skutečný interaktivní
příběh.
Jaký je Pavel Renčín jako čtenář? Vybíravý, dá na recenze,
doporučení přátel, rozhoduje se podle obálek, filmů…?
Vybíravý? Snad. Je tolik skvělých knih, a tak málo času. Ze světových
žánrových klasiků mám načteno hodně, v posledních letech jsem se
zaměřil spíše na nežánrovou světovou klasiku a české scifi a fantasy
autory. Spousta z nich patří mezi mé přátele a zajímalo mě, co napsali.
Rád si čtu recenze knížek, čistě proto, že to je takový „výcuc“
z příběhů.
Navštěvuješ často cony? Kdy plánuješ svou první přednášku a
o čem bude? :-)
Moc často na cony nejezdím. Možná se to ale změní. Vloni jsem byl hned na
dvou, tak třeba letos zvládnu tři :-). Přednášel jsem o psaní
několikrát na vysokých školách, na svou conovou premiéru zatím ještě
čekám. Myslím, že letos to zlomím.
Od jaké osobnosti české či světové fantastiky by tě nejvíce
potěšila reakce na tvou knihu nebo povídku?
Největší radost by mi asi udělal Orson Scott Card, který patří mezi mé
nejoblíbenější spisovatele. Kdybych měl jmenovat jediného Čecha, tak by
to byl asi Zdeněk Svěrák. Sice není osobnost fantastiky, ale zase je
fantastická osobnost. Záleží také na tom, jaká by ta reakce byla :-).
Nemůžu nevynechat: co bys vzkázal čtenářům E-uššákka?
Milí čtenáři E-uššákka. Třebaže nejsem tak vtipný jako Tomáš Němec,
doufám, že vás tento rozhovor bavil. Věřte, že lepší už to nebude.
Gratuluji vám k zapálené šéfredaktorce a současně přeji, aby měla na
E-uššákk čas i potom, co ji osloví nějaké z „velkých internetových
médií“ :-)).
- Autorka je šéfredaktorkou internetového magazínu E-uššákk.
Recenze na Jméno korábu
Ukázka z románu Jméno korábu