Maso od šibenice slibuje výlet mainstreamového autora do středověku, Hudský Petr: Maso od šibenice
Anotace Masa od šibenice toho slibuje poměrně hodně – temné středověké dobrodružství z pera autora kriminálky Anděl – a dokonce stihne prozradit skoro celou dějovou linku. Ale bohužel na máloco z avizovaného se nakonec v knize dostane. Tedy až na to pero.
Středověk je pro Maso od šibenice jen nepřesvědčivou kulisou a fantasy prostředí fiktivního království působí spíše jako autorova lenost nastudovat si reálie. Jinak jde o zcela běžný příběh o napravení žoldáka sloužícího zlému a mocichtivému baronovi skrze lásku k mlynářově dceři a malému osiřelému děťátku.
Celá kniha působí, jako by ji autor psal během jízdy v tramvaji, a odpovídá tomu i její struktura. Román je rozdělen na množství kapitol s velmi fádními názvy, které mají snad každou jednotlivou scénu oddělenou pomocí tří hvězdiček – možná je to profesní deformace a Petr Hudský tak řeší absenci filmové klapky. Povětšinou je oddělení zcela zbytečné, čtenář je opravdu schopný si představit dobu, ve které hrdinové popadají dech či jedou na koni, i bez autorovy iritující připomínky.
Historické reálie jsou až trestuhodně nevěrohodné. Autorova znalost doby se omezila jen na opakování zažitých stereotypů, takže středověk je temná doba plná krutých trestů, mučení a upalování čarodějnic. Na tyto SM scény si Hudský obzvláště potrpí a dokonce při nich prokazuje i určitou invenci, která se jinak v celé knize vyskytuje poměrně sporadicky. Jenže dnes se už jen těžko vymýšlí scéna, nad kterou by přejel mráz po zádech i otrlým čtenářům. Pro českou scénu plnou prvotřídní historické fantasy i propracovaných světů velkých zahraničních fantasy ság je to jednoznačný krok zpátky.
Stejně lacině působí i psychologie postav. Hlavní hrdina Matěj odvádí špinavou práci pro barona a vlastně ani pořádně neví proč. Stejně tak se i čtenář diví, proč to tedy dělá, když se mu to nelíbí. Jeho náhlá vzpoura je stejně nepřesvědčivá jako fakt, že pro barona vůbec pracuje. A to je Matěj jediná postava, u které má cenu o nějakém charakteru mluvit, protože zbytek si vystačí s jednou vlastností, které jsou asi náhodně vygenerované nějakým programem, protože v textu samotném pro jejich vysvětlení nelze povětšinou najít žádnou oporu – Lukáš má rád Matěje, Bernard Matěje rád nemá.
Nejsložitějším charakterem je Bruno, který má hned dva výrazné rysy. Má rád Matěje a je jeho věrnou kopií (nemá rád práci pro barona, ale pořád ji dělá) a v příběhu hraje roli supersilného sidekicka. A jedinou možnost, kterou autor nabízí jako vysvětlení baronova pokřiveného charakteru, je smrt jeho manželky. Kdyby každé ovdovění svedlo člověka na temnou stranu Síly, tak by bylo na světě hodně špatně.
Petr Hudský v pěti bodech
- Vystudoval speciální pedagogiku se zaměřením na vzdělávání osob se zrakovým postižením a osob s poruchami chování.
- Napsal scénář televizního seriálu Kriminálka Anděl.
- Debutoval souborem povídek s nečekanými konci „Hrubý pytel, hrubá záplata“.
- Druhá kniha „Kacířské nápady“ původně vznikla jako divadelní hra, tu v současné době uvádí divadelní společnost „Krutodivadlo Kachny! “. V červnu a červenci 2010 byla hra přijata k hostování na festivalu Drabyna v ukrajinském Lvově.
- Podle jedné z kacířských povídek byl natočen krátký studentský film s názvem „Kriminál“, který byl vybrán do šesté „Noci filmových nadějí“.
Jedno se ale autorovi musí nechat, s postavami se vůbec nemazlí, a tak padají jako stébla trávy pod sekáčovou kosou. Jenže se to míjí účinkem, protože dnes, v době poznamenané fenomenálním úspěchem Hry o trůny, to nejenže nikoho nepřekvapí ale ani to nezanechá žádný emociální náboj, protože je dost obtížné se s jednorozměrnými loutkami ztotožnit.
V knize samozřejmě je i pár světlých okamžiků, zejména některé akční scény působí poměrně efektně a nepostrádají určitý spád. Na tom je vidět, že Hudský je scénárista a v těchto momentech kniha funguje jak má, když pomineme časté logické zádrhely. Bez nich ale pořádná akce být nemůže, jak nás dnes a denně přesvědčuje Hollywoodská produkce. Navíc stránkami často probleskuje sympatická nadsázka, třebaže trocha vtipu nezachrání mdlý dojem z příběhu a navíc tak úplně nepasuje do koncepce temného středověkého dobrodružství, za které se román vydává.
Maso od šibenice působí trochu zmatečně, jako by autor nevěděl, co a pro koho píše. Jedno je ale jisté – určitě to není vhodné dílo pro zkušené čtenáře, protože naivní dějová linka a odbyté středověké kulisy je velice rychle odradí. To by naopak mohlo vyhovovat mladším ročníkům, kterým by složitý příběh mohl vadit, jenže ty zase asi nedocení autorův humor a entuziasmus v popisování mučících scén. Kniha Petra Hudského je typický dort pejska a kočičky. Snaha o co nejširší čtenářský záběr vyústila v plytkou, nepropracovanou a jen velmi málo zajímavou knihu.
- Hudský Petr: Maso od šibenice
- Deus 2013
- obálka: Martin Zhouf
- 196 stran, 279 Kč (v e-shopu Fantasye již za 251 Kč)