Labyrint je úplně jiný než ostatní dystopie, James Dashner: Labyrint - Útěk
Když se Thomas probudil, ležel v jedoucím výtahu a kromě svého jména si nepamatoval vůbec nic. Stejně na tom jsou i všichni chlapci, kteří se jako on ocitli na Placu, místě obehnaném hradbami, za nimiž se rozprostírá nekonečně proměnlivé bludiště. Nikdo netuší, proč tam jsou, ale zdá se, že jediným možným řešením je rozluštit labyrint a najít cestu ven.
To ale vypadá jako neřešitelný problém, protože se stěny labyrintu každou noc přesouvají, potloukají se tam napůl mechanické jedovaté příšery, a navíc ani dva roky práce před Thomasovým příchodem nepřinesly řešení. Jedinou nadějí je čas a pravidelný příliv nových chlapců. Jenže to se změní… Týden po Thomasovi dorazí nový člen společnosti – dívka. A nese nemilý vzkaz od „tvůrců“…
Na papíru bylo tlustými černými písmeny napsáno: „Ona je poslední. Úplně.“ (str. 62)
Labyrint: Útěk je prvním dílem dystopické trilogie od amerického autora Jamese Dashnera, který se ve své domovině proslavil fantasy sérií 13th Reality (u nás nepublikována). A jeho nová kniha je úplně jiná než ostatní dystopické bestsellery.
Zaprvé, napsal ji muž, a když se člověk zamyslí nad Hunger Games, Divergencí a dalšími slavnými knihami tohoto žánru v poslední době, je dost možná jediný. Tato skutečnost samozřejmě přináší inovaci v podobě mužského pohledu na příběh a v podobě stylu vyprávění, který se naprosto liší od toho ženského. S tím souvisí i fakt, že je hlavní hrdina, stejně jako takřka všichni ostatní pubertální protagonisté, také mužského pohlaví a děj se tak po většinu času odehrává v prostředí plném testosteronu.
Zadruhé, jazyk, kterým je Labyrint napsaný, nevypovídá o duševní vyspělosti a vzdělanosti postav, jak tomu u známých post-apokalyptických young adult knih bývá, ale naopak přesně vystihuje nevyspělost chlapců, kteří paradoxně den co den bojují o svůj život. Kniha ale také obsahuje mnoho neznámých slov z fiktivního světa románu, kterým čtenář těžko přivyká a jejichž význam mu dlouho uniká.
„Vypadá jako plopák navlečenej v tričku.“
„Frase, sám seš plopák.“ (str. 9)
Dalším faktem, který přispívá k odlišení Labyrintu od ostatních dystopií, je to, že u nás vyšel až po natočení filmového zpracování, a tak je už první vydání opatřen filmovou obálkou. Přesto ale byla dodržena tradiční časová posloupnost a kniha vyšla pár týdnů před vstupem filmu do českých kin.
Poslední věc, která je v dnešní době v knihách podobného typu raritou, představuje absence dojemného milostného příběhu, která dokazuje, že i bez love story lze napsat dobrý a oblíbený román. Nehledě na to, že tato skutečnost ke knize jistě přiláká čtenáře mužského pohlaví. James Dashner děj knihy popisuje velmi detailně, člověk je tedy dokonale vtažený do každé situace, a to i do těch méně příjemných. Proto není Labyrint vhodný pro úplně slabé povahy, ale naopak ho ocení všichni, kteří mají rádi děsivé scény plné napětí a neradi se u čtení nudí.
Labyrint: Na útěku je povedeným a napínavým prvním dílem nové trilogie, který nadchnul už několik milionů čtenářů a další si jistě získá – po dočtení nutí člověka zhlédnout filmové zpracování a čekat na další díl, který nakladatelství Yoli plánuje vydat v průběhu prosince 2014.
- James Dashner: Labyrint – Útěk
- Euromedia Group, 2014
- překlad: Petr Kotrle
- obálka: Chris Stoker
- 360 stran, 279 Kč (v e-shopu Fantasye již za 251 Kč)