Kostky: Hra na hrdiny, která se stala až příliš reálnou, Kieron Giller (scénář), Stephanie Hans (kresba): Kostky – Srdceryvná fantasy
![]() |
Měla to být skvělá oslava šestnáctých narozenin. A Sol připravil pro pětici svých přátel překvapení – partičku hrdinů, jak to sám nazval. Mladí hráči se do hry doslova ponořili – dokonce tak, že na dva roky zmizeli.
Kostky, respektive jejich první svazek s podtitulem Srdceryvná fantasy, jsou v mnoha ohledech netradičním komiksem. Už na první pohled zaujme zpracování obálky – z obrázků to není patrné, ale červená plocha je vystouplá, a kniha tak působí zajímavě nejen na pohled, ale i na dotek.
Mnohem podstatnější je však to, co se skrývá uvnitř. Na zadní straně obálky si můžete přečíst spoustu superlativů, a rovnou předesíláme, že zvolání hovořící o skvělém komiksu rozhodně nepřehání.
Vítejte ve hře
Úvod celého příběhu už jsme nastínili – děj se točí kolem šestice teenagerů, kteří si přišli zahrát hru podobnou Dungeons & Dragons. Následuje krátké představení jednotlivých aktérů a také výběr jejich postav ve hře včetně převzetí kostky charakteristické pro každou z postav. Kostky totiž mají v tomhle příběhu velký význam. Střih. O dva roky později se za záhadných okolností pětice hráčů objeví. Většina z nich je zraněná a v opravdu špatném stavu. Neodkážou mluvit o tom, co se stalo, nedokážou říct, kde skončil jejich vypravěč.
Další střih – tentokrát o dalších dvacet let vpřed. Pětice dospělých se opět setkává. Každý se s prožitým traumatem vyrovnává po svém, ale vesměs všichni nepříliš úspěšně. Jenže noční můra nemá skončit – naopak. Objeví se totiž kostka toho, který se nevrátil, a znova všechny zve ke hře.
Neznámí známí
Nyní už kompletní šestice se pouští znova do hry. Kostky je totiž vtáhnou do světa, ve kterém se celá hra odehrává, svět dvacetistěnné kostky se pro dobrodruhy stává novou realitou a cestu ven jim umožní pouze za podmínky, že se všichni hráči shodnou, že chtějí domů. Nyní je jasné, kam se na dva roky poděli.
A nyní je načase si trochu odskočit. Konkrétně se podíváme na závěr knihy, kde jsou eseje scénáristy Kierona Gillena původně zveřejňované na konci každého ze sešitů (Srdceryvná fantasy obsahuje prvních pět sešitů), které čtenáři řeknou mnohé. Budete žasnout, jak důmyslně měl Gillen promyšlenou tvorbu světa i postav. Dozvíte se mnohé o inspiraci pro komiks, o tom, že zejména u postav se snažil vycházet z věcí hráčům her na hrdiny důvěrně známých, že využíval archetypálních postav, které upravil tak, aby byly dostatečně originální a jejich kombinace v příběhu fungovala. Vysvětlil i důvody, proč má každá z postav charakteristickou kostku a proč a jak plánoval fungování celého světa. Gillen zašel ve svém scénáristickém transu dokonce tak daleko, že paralelně s Kostkami vznikla i beta pravidla stejnojmenné hry na hrdiny.
O ději už jen pouze krátce: pětice hráčů se ocitá v boji proti vypravěči, tvůrci příběhu. Jeho „role“ mu dává značnou moc, a hrdinové i přes jejich zajímavé a užitečné schopnosti budou mít plné ruce práce postoupit v nerovném boji o další kroky.
Kostky nabízí pro hry na hrdiny hrané obvykle ve středověkém prostředí velmi netradiční povolání a i svět sám o sobě je divokým mixem, ve kterém se střetávají mechaničtí vojáci, zombíci, netradiční draci… S hlasitým třeskem na sebe naráží středověká klasika, steampunk, futuristický cyberpunk, mocná magie i síla ducha. A opět se vše odehrává v duchu toho, že se Gillen snaží nabídnout čtenáři věci povědomé, ale nikoli tradiční.
Barvy a nálady
Nesmí chybět ani zmínka o kresbě. A jestliže jsme chválili kvalitu scénáře, tak kresba ji podtrhuje a prodává.
Ani kreslířka Stephanie Hans neopomněla v závěru přidat svých pár vět o vzniku vizuální podoby scénáře. Jenže tady je to pro čtenáře o trochu jednodušší, mnoha věcí si totiž všimne již během čtení. Předně je to barevné ladění – každá sekvence, jak to sama Hans nazývá, má podobné tóny, které vystihují její náladu, náboj.
I barvy jednotlivých panelů jsou syté a matné. Linky jsou spíše slabé až neviditelné, postavy vypadají úžasně realisticky, akce nepostrádá potřebnou dynamiku, hrdinové zvládají i zapózovat, aby vypadali dostatečně efektně… Zkrátka, po grafické stránce jdou Kostky lehce mimo mainstream, ale představují doslova pastvu pro oči a mnoho z panelů si budete prohlížet „jen tak“, protože jsou plné detailů a působivé.
Takže abychom si to shrnuli: zdařilý vizuál i scénář nabízejí opravdu hluboký zážitek. U postav se jde do hloubky, mnohdy až na dřeň, v závěru emoce doslova kapou ze stránek (naštěstí ne žádným umělým dramatem, ale prostým během událostí) a vše je dokonale promyšlené a funkční. Neváhejte a nechte se spolu s hrdiny vtáhnout od světa Kostek.
- Kieron Giller (scénář), Stephanie Hans (kresba): Kostky – Srdceryvná fantasy
- Host, 2024
- překlad: Filip Drdlík
- 184 stran, 399 Kč (v e-shopu Fantasye již za 359 Kč)