Telefonické objednávky pondělí – pátek, 9 – 17 hod. tel. 734 751 677
Vážení zákazníci, v nejbližších dnech bude provoz na našich pobočkách následující:
Arrakis Brno: 27.12. - 8.1. zavřeno, inventura
Matrix Ostrava: 27.12. - 6.1. zavřeno, inventura
Online objednávky s dopravou poštou/PPL budeme odesílat do 30.12. a pak od úterý 7.1.
Děkujeme za pochopení a těšíme se na vaši návštěvu.

Komiks Mass Effect nepřináší žádné velké odhalení , Jeremy Barlow: Mass Effect 1 – Odhalení

Jeremy Barlow : Mass Effect 01: Odhalení

Herní série Mass Effect se zapsala mezi hry, které se dokázaly dotknout srdcí mnoha hráčů – i díky tomu, že ve hrách je možné si příběh na vlastní kůži prožít, a dokonce ho i ovlivnit. Velmi dobře fungovaly i dosavadní knihy, které na příběh herní trilogie navazovaly. Mánii se pokusil obnovit restart série pod názvem Mass Effect Andromeda, ale hra byla přijata se značnými rozpaky a kniha také zaostala za těmi předchozími. Jak se v galaxii Andromedy uchytil komiks?

Mass Effect: Odhalení, jak už to tak u doplňků ke hrám bývá, úzce navazuje na děj samotné hry. Tentokrát se jedná o prequel k Andromedě, jehož hlavní postavou je turian Kandros, který ve hře hraje roli vedlejší NPC postavy. Celý komiks je tak svým způsobem origin story postavy Kandrose a pojednává o tom, jak se k projektu Andromeda dostal.

Pro těch několik málo jedinců, kteří jsou neznalí hry – ME: Andromeda pojednává o velkolepé výpravě směřující (světe, div se) do galaxie Andromeda, která má spasit civilizaci a zbavit ji problémů v naší galaxii. Ale protože je to opravdu hodně daleko, tak cesta zabere pár tisíc let. Organizátorům projektu to ale nevadí, naopak doufají, že ohromná vzdálenost a čas pomohou překonat rozdíly a problémy, které si jednotlivé rasy nadrobily v naší galaxii. Samozřejmě se ani jedno nepovede, ale o tom už je příběh hry.

Odhalení jde spíše o představení jednoho z mnoha konfliktů, s nimiž se projekt potýká. Hlavní hrdina je totiž pověřen turianskou vládou, aby prozkoumal podezřelé aktivity, které Andromeda Initiative provázejí. Z osobních důvodů ho trápí zejména možnost, že by lidé využívali zakázanou techniku umělé inteligence, jež stála za vznikem nebezpečné rasy robotů zvaných gethové.

V praxi se ale se čtenářem komiks moc nemazlí a hodí ho rovnou doprostřed všech problémů a bez většího vysvětlování, což už předem značně komplikuje četbu komukoli neznalému světa Mass Effectu. To by zas až tak nevadilo, protože cílovkou jsou stejně fanoušci samotné hry. Tady ale přichází problém číslo dvě – v celém komiksu se vlastně nic moc nestane a hráči se ani nic zásadního nedoví, rozuzlení je totiž v podstatě vyspoilované ve hře, a tak není moc o co stát.

Přesto ale komiks má jednou velmi silnou stránku, kterou je jeho výrazná vizuální stylizace. Na první pohled to nemusí být úplně patrné, ale celý svět Mass Effectu silně čerpá z klasických sci-fi seriálů 90. let, které se často točily kolem posádky té či oné kosmické lodi putující vesmírem a řešící nejrůznějším problémy. V případě Mass Effectu je zejména velmi těžké ubránit se pocitu inspirace Babylonem 5.

Proč to tady zvlášť zmiňuji, když to platilo už v původních hrách trilogie a nová Andromeda je jenom restartem v nové galaxii podle jiných pravidel? Komiksová stylizace totiž velice sympaticky evokuje právě atmosféru pulpových sci-fi příběhů 90. let, a možná dokonce ještě starších. Místy to naznačuje kresba, ale nejzřetelněji je to vidět na obálkách jednotlivých čísel a zejména v dodatkových bonusech připojených na konci knihy, kdy už jde o zcela nepokryté odkazy, možná dokonce přímo parodii starých pulpových sci-fi, kde se po krásných mimozemšťankách sápají chapadlovité obludy a vše zachraňuje borec s laserometem či jinou obskurní zbrání.

Celkově vzato disponuje Odhalení fádním příběhem, který je podán s velmi specifickou a sympatickou stylizací. Otázkou ale zůstává, jestli jde o krok správným směrem, protože fanoušky hry dost možná nezaujme styl komiksu, zatímco čtenáři, kteří by si mohli zanotovat na nostalgické vlně, komiks minou kvůli hernímu námětu. Komiks tak nedoplácí ani tak na to, že by byl v některém ohledu špatný, spíše prostě jednoduše nezanechá příliš pozitivní dojem ani na jedné skupině čtenářů. Je to škoda, protože univerzum ME má velký potenciál a dokáže přilákat i talentované spisovatele, jak ukázaly předchozí knihy. Tento počin ale asi skepsi vůči spin-offům her zrovna nezvrátí.

  • Jeremy Barlow: Mass Effect 1 – Odhalení
  • Crew, 2018
  • Překlad: Zuzana Komprdová
  • 104 stran, 249 Kč (v e-shopu Fantasye již za 224 Kč)
15. června 2018, Jan Červenka

Mass Effect 01: Odhalení

Mass Effect 01: Odhalení
Vložit do pytle na zboží  Koupit 249 Kč 224 Kč