John Shirley se dívá na svět Halo z druhé strany, John Shirley: Zlomený kruh (Halo)
Nikdy není lehké vzít dobře známý svět a podívat se na něj očima těch, které většina čtenářů zná jen jako nepřátele lidské rasy. O to složitější to je v herním světě, kde se hráči vžívají do rolí neohrožených vojáků kosících nepřátelské emzáky z fanatické Smečky.
Halo: Zlomený kruh je vlastně takovým průvodcem po základních dějinných událostech z historie Smečky. První kratičký prolog nás zavede k prastaré válce mezi Proroky a Elitáři (nebo San‘Shyumy a Sanghelii, jak tyto mimozemské rasy nazývají samy sebe), která skončila po vyčerpávajících bojích mírem zpečetěným ve Svitku Jednoty. Čtenář se tak podívá na samotný vznik Smečky. Ten ale není úplně bezproblémový, protože už zde jsou vidět kořeny pozdějších problémů – jak Proroci, tak Elitáři totiž nejsou v přijetí doktríny Svitku jednoty zcela jednotní. A jsou to právě tyto konflikty, které tvoří ve dvou v podstatě samostatných příbězích oddělných značnou časovou propastí hlavní osu celé knihy. To vše je doplňováno tajemným odkazem Předchůdců, ničivou silou Potopy a zničující válkou s lidstvem.
A tady je možné narazit na první slabinu, protože obě vyprávění kopírují obdobná schémata, takže čtenář má občas pocit d?ja vu. Intriky mezi Proroky ve Smečce a Ussanskými Sanghelii na Útočišti opisují dost podobnou dějovou křivku. A nejhorší na tom všem je, že hlavní aktéři obou příběhů jsou si podobní jako vejce vejci. A aby John Shirley podtrhl tuto až parodickou parabolu (případně se snažil vysvětlit až nápadnou podobnost jejich chrakterů), většina z postav je potomky těch z předchozí kapitoly. Na několik tisíc let dějinného vývoje je to vskutku malá genová variabilita a pro čtenáře to dělá ze čtení poněkud frustrující zážitek.
Shirley ale umí poměrně dobře pracovat s tempem příběhu, a tak intriky a politikaření jsou střídány akčnějšími pasážemi, takže čtenář občas i zapomene na vracející se motivy. Ale hlavní devízou knihy je avizovaný pohled z druhé strany. Nahlédnout pod pokličku náboženskému fanatismu Smečky, sledovat známé události z jejich pohledu je velmi osvěžující a dodává příběhu šťávu. Navíc jsou rasy Elitářů a Proroků zcela odlišné a není náhodou, že to Smečce přináší četné problémy. Vojenská mentalita Elitářů se točí kolem cti a hlavní náplní jejich kultury je boj, zatímco fyzicky zcela degenerovaní Prorokové jsou duchovně zaměření a svou slabost si vynahrazují technickou vyspělostí. Žádný div, že Proroci tvoří jakousi vůdčí kněžskou kastu Smečky, zatímco Elitáři jsou její obrněnou pěstí.
Zajímavých nápadů je v knize dost, ale ne všechny najdou uplatnění kvůli schematické a opakující se dějové linii. Navíc jsou obě hlavní příběhové části propojené dost neorganicky. Knize by prospěl spíše jeden propracovanější příběh než pokus o propojení dvou linií, který skončí nezáživným opakováním schémat. Možná za to může snaha přiblížit dávnou minulost k období, ve kterém se odehrává hra, ale příběhu to jednoduše neprospívá.
Na Zlomeném kruhu si pochutnají fanoušci světa Halo, kterým značně rozšíří obzory jak z historie, tak mentality Smečky. Obyčejnému čtenáři ale bude zoufale chybět zajímavější dějová linie. Místo samostatného díla tak čtenář dostane jen několik historek a střípků, které fungují jen jako doplněk pro hru. A to je škoda, protože svět Halo má velký potenciál.
- John Shirley: Zlomený kruh (Halo)
- FANTOM Print, 2015
- překlad: Jakub Mařík
- obálka: John Liberto
- 256 stran, 249 Kč (v e-shopu Fantasye již za 174 Kč)