Je Batman šílenější než Šílený Mad Hatter?, Gregg Hurwitz, Ethan Van Sciver, Szymon Kudranski: Batman Temný rytíř – Šílený
V angličtině se o šílencích s oblibou říká, že jsou „as mad as a hatter“ (šílení jako kloboučník). Fráze, která do jazyka pronikla na základě skutečných historických souvislostí, dala mimo jiné vzniknout postavě potrhlého Kloboučníka z neméně potrhlé Alenky v říši divů anglického prozaika Lewise Carrolla. V Gothamu se však šílenství narodilo, a tak se tamní Mad Hatter musí činit, aby pozici Šíleného obhájil.
Když Gregg Hurwitz převzal od Davida Finche scenáristický patronát nad sérií Temný rytíř, nejspíš si předsevzal, že dá v následujících číslech značný prostor Batmanovým tradičním rivalům. Po příběhu Kruh násilí, v němž blíže představil Scarecrowa, totiž nedávno na české pulty dorazil navazující svazek Šílený, který je velkou sólovou jízdou maniakálního Mad Hattera. Navíc na sebe určitě nenechá dlouho čekat ani poslední díl Hurwitzovy volné trilogie Clay o Clayfaceovi.
Komiksová série Batman Temný rytíř (v originále Batman The Dark Knight, 2011–2014)
- Batman Temný rytíř #1 – Temné děsy (BB art, 2013) – sebrané vydání obsahuje původně vydané sešity #1-#9. V příběhu, za nějž je zodpovědná tvůrčí dvojice David Finch a Paul Jenkins, se Batman utkává se Scarecrowem a především sexy Bílou králičicí. Kromě toho kniha obsahuje crossover zobrazující události z Noci sov Scotta Snydera.
- Batman Temný rytíř #2 – Kruh násilí (BB art, 2014) – vydání obsahuje původní sešity #10-#15 a bonusové nulté číslo. Hurwitzův Kruh násilí je především komiksem o původu Scarecrowa a jeho současných neplechách, v jednorázovém #0 pátrá Bruce Wayne po skutečných důvodech vraždy svých rodičů.
- Batman Temný rytíř #3 – Šílený (BB art, 2015) – vydání obsahuje původní sešity #16-#21 a výroční číslo Annual #1. V Šíleném si Hurwitzův Batman musí poradit s nemilosrdným Mad Hatterem, v úsměvném halloweenském „annualu“ pak v domě hrůzy rudne vzteky trojice arcizlosynů.
- Batman The Dark Knight #4 – Clay (česky zatím nevyšlo) – americké vydání obsahuje původní sešity #22-#29. Titulním Batmanovým sokem ve čtvrté knize je Clayface, dojde však třeba i na boj s Tučňákem.
V druhém, třetím a (brzy snad i) čtvrtém svazku má český čtenář možnost seznámit se s historií a tím i motivací některého z batmanovských záporáků. U Šíleného kloboučníka, jak už napovídá jeho jméno, je přirozenou součástí jeho hnacího motoru kultovní příběh o Alence v říši divů, jemuž však Hurwitz navíc dodává psychologické podhoubí. Podobně jako v případě Scarecrowa v Kruhu násilí zasazuje Hurwitz i Mad Hatterův původ do kontextu antihrdinova psychogramu a tesá z postavy sice brutální, ale ve své podstatě zcela uvěřitelnou lidskou trosku, která má pro bezcitné chování své důvody.
Velkolepá live-show smrti
Chlad Mad Hatterova srdce se promítá i do celkové mrazivé atmosféry komiksu, jehož adaptace by se v televizi rozhodně nevysílala před 22. hodinou. Mad Hatter za asistence dvojice nejapných hromotluků, jejichž předobrazy taktéž najdeme u Carrolla, unáší po celém Gothamu civilisty, s nimiž nacvičuje velkolepou live-show. Když se mu však některý z (ne)ochotníků nepozdává, bez váhání jej doporučí jako kompars do gothamské márnice. Mrtvol přibývá a komisař Gordon i Bruce Wayne zprvu jen bezmocně rozhazují rukama. A když se Batmanovi konečně podaří dostat Mad Hatterovi na kobylku, lépe řečeno pod klobouk, tragická hra se smrtí už dávno běží na plné obrátky.
Předností Hurwitzova scénáře není ani tak konvenční centrální zápletka, která se, jak už zaznělo výše, točí kolem Mad Hattera a jeho minulosti (zatímco Batmana s jeho vnitřními dilematy odsunuje až na druhou kolej), jako spíše drobná hra s batmanovskými klišé. Hurwitz si kupříkladu dosti nápadně střílí z Batmanovy obliby proskakovat skleněnými vitrážemi nebo zmizet v noční tmě dřív, než komisař Gordon dokončí větu. Samotný mýtus Temného rytíře tím scenárista přitom nijak nehanobí, spíše jen s jeho pomocí jednotlivé dramatické situace odlehčuje. A že je co odlehčovat, dokazuje množství mrtvol na panelech Šíleného.
Bujné dekolty i zamlžené stíny tváří
Za výtvarnou podobu příběhu je tentokrát zodpovědný zejména Ethan Van Sciver (New X-Men: G jako genocida, Flash: Znovuzrození atd.), jehož nezkrotnou zálibu v bujných ženských dekoltech by snad bylo možné chápat i jako výsměch soudobé snaze o větší genderovou korektnost a menší typizaci ženských hrdinek v komiksu. Van Sciver se opět připomíná jako uhlazený kreslíř s – řečeno fotbalovou hantýrkou – dobrým výběrem místa. Kompozice jednotlivých panelů nezůstává statická, nýbrž přizpůsobuje se příběhu a postavám, v detailních obličejích se adekvátně zračí jednotlivé emoce a ďábelský Mad Hatter se vizuálně až nápadně podobá Jokerovi Heatha Ledgera. V superhrdinském komiksu Van Sciverova střízlivá, ale nepříliš osobitá kresba určitě neurazí.
Gregg Hurwitz a Ethan Van Sciver v pěti bodech
- Gregg Hurwitz je americký prozaik a komiksový tvůrce, jeho thrillery vycházejí i česky.
- Coby scenárista a producent se Hurwitz podílel na vzniku několika epizod sci-fi seriálu V.
- Než Hurwitz začal psát Temného rytíře (2012–2014), seznámil se s druhou stranou konfliktu v krátké sérii Penguin: Pain and Prejudice (2011–2012).
- Ethan Van Sciver je americký komiksový kreslíř střední generace.
- V českém překladu už vyšly Van Sciverem ilustrované příběhy Flashe, Green Lanterna či New X-Menů.
Druhým výtvarníkem zastoupeným v novém svazku je Szymon Kudranski, jehož výtvarný projev je ve srovnání s Van Sciverem zamlženější, kompozičně svázanější a konzervativnější. Kudranski neklade příliš velký důraz na detail, nýbrž snaží se oslovit celkovým vyzněním kreseb, které jsou často dosti temné (barvy Hi-Fi), pracují s řadou stínů a celkově působí méně přístupně a mainstreamově než Van Sciverovy části. Zatímco v úsměvném „annualu“ Jednou o půlnoci temné, samostatném příběhu o tom, jak trojice Batmanových nepřátel společně tráví Halloween, Kudranského kresba příběhem doslova ožívá, záskok v ústřední dějové lince jednolitý výtvarný koncept příběhu spíše trochu nabourává. V rámci dlouhodobě vydávaných sérií však zdvojení kreslířů není nic neobvyklého, tuzemského čtenáře by tedy krátkodobá výměna neměla nijak zaskočit.
Šílený je čtenářsky vděčný, až jokerovsky temný příspěvek k dějinám Gothamu, respektive k postavě Mad Hattera. Takřka s jistotou se z nenápadného titulu nestane opěvovaný longseller či významný milník batmanologie, jedno chladné (pod)zimní odpoledne si s ním však čtenář zkrátí rád. Kdo nečeká žádný nadstandard, bude místy příjemně překvapen.
- Gregg Hurwitz, Ethan Van Sciver, Szymon Kudranski: Batman Temný rytíř – Šílený
- BB art, 2015
- překlad: Petr Zenkl
- 146 stran, 399 Kč (v e-shopu Fantasye již za 359 Kč)