Halo je skvělým případem Evoluce knih z herních světů, kolektiv autorů: Halo - Evoluce
Série Halo se začala překládat do češtiny jako jedna z prvních knižních adaptací známých her, a tak nabízí možnost sledovat vývoj tohoto podžánru u nás. Od začátků, kdy se k literárním adaptacím her přistupovalo opatrně a mnoho lidí se na ně dívalo skrz prsty až po jejich dnešní rozkvět, kdy se většina herních hitů dočkala i své knižní obdoby. Vzhledem k tomu, že na antologii Evoluce se podílelo mnoho autorů, umožňuje kniha sledovat i vývoj samotného světa. Tak tedy, quo vadis, Halo?
Halo: Evoluce se na první pohled vymyká standardní představě knih z herních světů – jak z hlediska vizáže (je to pořádná tlusťoška), tak obsahu (jde o sbírku povídek doplněnou několika básnickými počiny inspirovanými atmosférou Halo). Na knize se podíleli zejména autoři, kteří už mají na svědomí nějaký příspěvek do univerza, ať už jde o samostatný román, komiks nebo práci na hře. Pro čtenáře je to jen dobře, protože svět i přes účast mnoha autorů působí velmi promyšleně a hlavně konzistentně.
Základní kostra univerza nepřináší mnoho originálních prvků: občanská válka mezi Zemí a jejími vzdálenými koloniemi, útok fanatické Smečky (mnohem vyspělejšího mimozemského nepřítele) a objev záhadných pozůstatků supěrvyspělé civilizace, který zásadně ovlivní vývoj konfliktu, patří do běžné výbavy vesmírných sci-fi.
Originální světy ale nikdy nebyly silnou stránkou her. Mnohem více se spoléhají na příběhy, které se v nich odehrávají. Většina povídek využívá atmosféru zoufalého boje lidstva proti mnohem silnějšímu nepříteli, a přestože lidé dokáží občas urvat i nějaké vítězství, vždy je to pouze za cenu obrovských ztrát. A protože se celé univerzum točí kolem boje lidí se Smečkou, nemůže chybět pořádná dávka akce, ať už jde o monumentální bitvy ve vesmíru nebo frontální přestřelky armád na zemi nebo skryté akce elitních Sparťanů typu udeř a uteč.
Někteří autoři se ale nespokojili s pouhou akcí a přidali něco navíc. S motivem hrbáče mezi SPARŤANY si pohrává B. K. Evenson a jde o povedenou hříčku na motivy známé z komiksu 300 od Franka Millera. Erik Raab zase přidává netypického hrdinu – antropologa zkoumajícího primitivní a barbarské zvyky Brutů, jedné z ras tvořící Smečku.
Jeff VanderMeer a Tessa Kum pak pracují s ještě temnějším nepřítelem, než je Smečka, a to s parazitickými emzáky, kteří dokážou udělat sobě poslušné zombie z jakékoli formy života. Obětování, zrada, spousta akce i osobitých postav tvoří nejenom nejdelší, ale i jeden z nejlepších kusů sbírky.
Druhým vrcholem je text od Karen Travissové. Jediná povídka, která se obejde bez akce, neboť jde o výslech avatara umělé inteligence Cortany, jíž zajala Potopa a odloučila ji od SPARŤANA 117– Náčelníka, který je hlavní postavou hned několika povídek. Citlivý a dojemný boj za zachování vlastní identity a vztahu „se svým člověkem“ ukazuje, kolika různých podob může nabývat Lidská slabost.
Netradiční formu odborného posudku v podobě emailu má zase Nemožný život a možná smrt Prestona J. Colea. Biografie jednoho z největších lidských hrdinů války se Smečkou kombinuje velkolepě pojaté vesmírné bitvy s civilnějším pohledem do duše slavného admirála lidské flotily.
Všechny povídky si drží velmi slušnou řemeslnou úroveň, a když k tomu se k tomu přidá pár originálně pojatých kusů, vyjde z toho pořádná dávka čtení. Kniha Halo: Evoluce představuje celé herní univerzum se všemi jeho přednostmi, přitom ale nezapomíná ani na skvělé příběhy, a to je rozhodně krok správným směrem. Herním adaptacím by určitě prospělo, kdyby takových knih bylo více. A čtenářům zase kdyby tuto knihu neodsoudili jenom kvůli tomu, že je napsaná podle akční hry. Byla by to velká chyba.
- kolektiv autorů: Halo – Evoluce
- Fantom Print, 2014
- překlad: Jakub Mařík
- 352 stran, 289 Kč (v e-shopu Fantasye již za 202 Kč)