Grant Morrison se Na konci času topí v divokém moři vlastní představivosti, kol.: Superman Action Comics 3 – Na konci času
Říká se, že čeští komiksoví čtenáři jsou nároční a nespokojí se s kdejakým slepencem bublin. Možná i to je důvod, proč v tuzemsku v posledních letech dostal tolik prostoru nekonvenční skotský scenárista Grant Morrison. Jeho poslední příspěvek k Supermanovi, komplexní, na nejrůznějších místech v prostoru i čase se odehrávající příběh, však jde až na hranu únosnosti.
Morrisonův „run“ u Superman Action Comics končí, kruh se uzavírá, spousta drobností, které obdivovaný i zavrhovaný scenárista naznačil v předchozích dvou knihách, dostává v závěru „trilogie“ jasnější kontury. Superman v ní čelí hrozbě z páté dimenze, milovníkovi chaosu Vyndktvxovi, který dokáže cestovat časoprostorem a udeřit v kterémkoliv okamžiku Clarkova života – během hrdinova maturitního plesu, osídlování Marsu i zdánlivé současnosti.
Navíc Vyndktvx svůj útok plánoval už dlouho dopředu a zajistil si pomoc celé řady pochopů včetně gigantického Superdooma, robotických Metaleků či mumifikovaného kriminálníka Xa-Dua, uprchlíka ze Zóny přízraků. Ti všichni usilují o jediné – Supermanovo definitivní zničení. Poslední syn Kryptonu se bude muset spolehnout na pomoc z minulosti i budoucnosti, aby nebezpečí odvrátil.
Království chaosu
Jedno se musí Grantu Morrisonovi nechat. Závěr postupně budovaného střetu mezi Supermanem a zhrzeným zlosynem z pátého rozměru Vyndktvxem má vskutku široký záběr – protočí se v něm celý ansámbl nejrůznějších postav (Liga superhrdinů, dva Kryptonitoví muži a jedna Kryptonitová žena, Jimmy Olsen a Louis Laneová, Clarkovi praví rodiče, Clarkovi adoptivní rodiče, Lex Luthor, Glen Glenmorgan…), v jejichž společnosti se čtenář během více než dvou set stran ocitne na dobré dvacítce různých míst a hned v několika časových rovinách (Kansas, Metropolis, Mars, Zóna přízraků, Krypton, pátá dimenze, Pevnost osamění…). Skutečnost, že takto komplexní síť akcí a reakcí utkal jediný muž, si sama o sobě zaslouží obdiv.
Grant Morrison v pěti bodech
- Grant Morrison je skotský scenárista, který se kromě komiksu věnuje i filmové tvorbě. Roku 2012 obdržel Řád britského impéria.
- Za svou dlouholetou kariéru si vyzkoušel práci pro DC i Marvel. Dělal třeba Batmana, pár čísel Flashe, Fantastickou čtyřku či New X-Men.
- Český fanoušek jej zná právě díky sérii New X-Men či bookům Batman R.I.P. a Batman a syn.
- V původní Crwi vyšel česky Morrisonův a Millarův Judge Dredd: Egyptská kniha mrtvých, loni v čísle 33 zase jeho Hellblazer.
- Supermana poprvé psal dlouhodobě v letech 2005–2008. Na rok a půl se k němu vrátil právě v rámci restartu „The New 52“.
Problém je, že Morrison svou představu nezkrotil, respektive nedokázal ji srozumitelně transformovat do komiksového scénáře. V jednotlivých sešitech zdánlivě libovolně přeskakuje z místa na místo, od jedné postavy k druhé, či tam a zpět v čase. Tím sice simuluje chaotické pocity, které zažívá napadený Superman, celému příběhu však současně krade formu, v níž je třeba jej držet. Jinými slovy: nejen v Supermanově světě, ale i ve čtenářově hlavě zavládne chaos, z něhož vůbec není jednoduché se vymanit, a to ani po několikerém přečtení.
Dešifrování vyprávěcích experimentů
Výtvarnou stránku komiksu má podobně jako u předchozích knih pod palcem především Rags Morales, jehož kresba zapadá do přívětivého mainstreamu a čtenáře, který už držel v rukou některý z předchozích dvou titulů, stěží čímkoliv překvapí. Doprovodné krátké příběhy převážně z pera Shollyho Fische pak ilustroval Chris Sprouse, který jako by zkoušel vzdát hold jednotlivým uměleckým obdobím či směrům. Zatímco příběh z 30. století odkazuje na dnes už staromódní kresbu a coloring z 50. a 60. let, v nichž vycházely první komiksy o Legii superhrdinů, pestrobarevný svět páté dimenze nejvíc ze všeho připomene psychedelii Burtonova filmu Karlík a továrna na čokoládu či některých animovaných seriálů pro děti.
Třetí Superman Action Comics je určen především fanouškům, kteří si libují v dešifrování vyprávěcích experimentů. Chybí mu silný jednotící prvek, jenž by čtenáře příběhem bezpečně provedl. Místo něj nabízí pečlivě vykonstruovaný chaos ze střípků minulosti, současnosti a budoucnosti, který je třeba si v hlavě dodatečně poskládat. To by samozřejmě samo o sobě ještě tolik nevadilo, ale útržkovitý děj nedokáže k takovému úsilí ani pořádně motivovat, a tak nový Superman nadchne jen hrstku opravdových fajnšmekrů. Zbývajícím milovníkům Muže z oceli však přesto svitla naděje. S koncem Morrisona a příchodem nových scenáristů lze předpokládat, že Superman se opět bude o něco víc držet při zemi. A to vůbec nebude na škodu.
- kol.: Superman Action Comics 3 – Na konci času
- BBart, 2014
- překlad: Martin D. Antonín
- 224 stran, 399 Kč