Fenomén jménem Kulhánek,
„Nevíte, kdy už vyjde Stroncium?“ či „Nemáte už toho nového Kulhánka?“, tak to byly v letech 2005 a 2006 asi nejčastěji kladené otázky ve všech sci-fi speciálkách u nás i na Slovensku. A nejen tam. Dokonce i v renomovaných knihkupectvích už předem věděli, co je to Stroncium a kdo je jeho autorem. Kýžené odpovědi však neznali ani tam. Se železnou pravidelností sice probleskovaly „zaručené“ zprávy, že už se zanedlouho konečně kniha objeví, avšak se stejnou rychlostí zase mizely v nenávratnu. Stroncium jako by bylo prokleté. Netrpěliví čtenáře byli stále otrávenější a naštvanější – na knihkupce, vydavatele i autora samotného. Až těsně před Vánocemi 2006 se konečně dočkali. Téměř mýtické Stroncium se objevilo na pultech knihkupectví a hordy natěšených fanoušků je vzaly útokem. A i přes značně rozporuplné reakce na tuto novinku se hvězda muže jménem Jiří Kulhánek posunula zase o kousek dál…
Hory mrtvol, potoky krve, tvrďáci v černém pálící snad ze všech
střelných zbraní, co na světě existují a z několika ještě
nevynalezených, osamělí mstitelé, upírky, alchymisté i zombie, honičky
v autech, rychlé akce, něco drsného soucitu, pár kapek černého humoru a
špetka šílenství kombinovaného s originálními hláškami – to jsou
v kostce knihy Jiřího Kulhánka. Knihy, z nichž každá se téměř ihned
po vydání stává bestsellerem a jen o něco později podpultovým
zbožím.
Za třináct let, kdy jsou jeho práce vydávány, si Kulhánek vybudoval na
poli české fantastiky jedinečnou pozici. Stal se pravděpodobně
nejprodávanějším domácím autorem tohoto žánru. Zároveň však rozdělil
čtenáře na dva tábory s naprosto odlišným pohledem na jeho tvorbu.
Na jedné straně jsou tisíce nadšených fanoušků, pro které je to „PAN
SPISOVATEL“ a kteří pokládají jeho texty za naprosto úžasné. Na druhé
pak stojí ti, kteří stejně vášnivě tvrdí, že píše brak toho
nejhrubšího zrna, a na příkladech dokazují, že to vlastně navíc ani
pořádně neumí. Ať už má pravdu jedna či druhá skupina, každá
z Kulhánkových knih má jedno jisté. Určitě nezapadne.
Slovíčko ke slovíčku, a je tu…
I „eso“ Kulhánkova formátu bylo na počátku neznámým amatérem. Pokud
nepočítáme jeho školní pokusy, poprvé na sebe výrazněji upozornil
povídkou Do rachoty zvesela, za kterou byl nominován v literární
soutěži Cena Karla Čapka (CKČ) v kategorii krátká povídka. Jen o dva
roky později už pokročil dál, když se jeho text Reportáž psaná na
svěrací kazajce umístil ve stejné soutěži na třetím místě.
Rok 1994 je pak prvním z přelomových roků. V časopise Ikarie vychází
povídka Je 7:00, pro dnešek nejvyšší čas zabít svého prvního
policajta (Ikarie 4/1994), drsný příběh z apokalyptické budoucnosti
o válce mezi klany pilotů a policajtů. Ve stejném roce Kulhánkovi
vychází i první opravdová kniha – povídková sbírka To je
přece nesmysl (Nakladatelství K 1994). Aby toho nebylo málo,
podařilo se mu vyhrát také CKČ, a to hned se dvěma texty
Šoulačka a Instant.
Ačkoli sám autor své povídky nyní pokládá spíše za nezdařené
experimenty, právě na nich piloval svůj specifický akční styl, který
později dovedl k dokonalosti v románech. V pozdějších letech se
kratším textům věnoval už jen sporadicky. Napsal ještě fantasy povídku
Soumrak (Ikarie 3/1995) a conanovský příběh Koruna
věčnosti (Nemesis 2/1996).
Upíři, Mrtváci a Emzáci
Skutečným přelomem v Kulhánkově tvorbě se stal román Vládci
strachu (United Fans 1995). Tento akční příběh zasazený do
alternativní současnosti a situovaný na naše území mu přinesl
neutuchající přízeň čtenářů i komerční úspěch. Ve Vládcích
strachu postavil upíry do pozice diametrálně odlišné od zavedeného
schématu. V jeho pojetí jsou kladnými postavami, zato jejich
pronásledovatele vykreslil jako mrzké „záporáky“.
Podle slov samotného autora rukopis vznikl za neuvěřitelných osmadvacet
dní. Poslal ho pak do nakladatelství Talpress, kde však vydávali jen
zahraniční autory. Doporučili mu však, aby se obrátil na United Fans, kde
si text získal Egona Čierneho. Slovo dalo slovo a kniha byla na světě.
Nedlouho po Vládcích strachu napsal Kulhánek další román –
Cesta krve. Vyšel rozdělený do dvou částí s názvy
Cesta krve 1 – Dobrák ( United Fans 1996) a Cesta
krve 2 – Cynik (United Fans 1997). V příběhu je svět napaden
upíry z vesmíru a většina lidstva je proměněna v Mrtváky, tvory
podobné oživeným zombiím. Hlavní hrdina je jedním z mála lidí, kterým
se podařilo zachránit. Dostane se do tajného vojenského skladu, kde získá
neviditelný obrněný transportér úplně nové generace nadupaný
nejnovějšími vynálezy a zbraněmi. V něm se vydává na jakousi
„křížovou výpravu“, na níž hledá další přeživší a eliminuje
nepřátele.
Román měl ohromující úspěch, oba díly získaly dokonce cenu Akademie SFFH
jako nejlepší román roku. Proto je s podivem, že sám autor tyto knihy
pokládá za natolik nepovedené, že se byť jen odmítá bavit o jejich
opětovném vydání. Celý náklad je samozřejmě už mnoho let vyprodaný a
ceny prodávaných výtisků se šplhají do extrémních výšek.
Až se rozzlobíme, budeme Divocí a zlí
Po Cestě krve následovala dvouletá odmlka, během níž autor připravoval
další román Divocí a zlí. Ten nakonec vyšel dokonce ve
čtyřech dílech: Čas mrtvých (KJV 1999),
Hardcore (KJV 1999), Prorok (KJV 2000) a
Kříže (KJV 2000). V tomto textu Kulhánek volně navazuje
na povídku Je 7:00, pro dnešek nejvyšší čas zabít svého prvního
policajta. Hlavním hrdinou je nejlepší z klanu Pilotů, Patejl. Ten
bojuje s mimozemšťany ve 24. století tak úspěšně, že se ho začne
obávat samotná vláda. Po sabotáži jeho lodi se Patejl ocitne
v 21. století, kde se protlouká jako člen elitní skupiny zabývající se
řešením ožehavých problémů. I tady se ho ale stále někdo pokouší
zabít.
Román je kombinací čisté akce s jakousi alternativní časovkou, při
které se hlavní postava musí pohybovat v různých kulturních a
společenských prostředích. V textu je mnoho narážek na jiné knihy či
filmové scény. Ačkoliv některé části děje působí hodně zajímavě,
celkové vyznění už tak příznivé není. Pro svou rozháranost a
rozkouskovanost jsou Divocí a zlí pokládáni za jednu ze slabších
Kulhánkovových prací.
Noční klub – upíři jsou zpátky!
V dvojdílném románu Noční klub 1 (KJV 2002) a
Noční klub 2 (KJV 2003) Kulhánek překvapivým způsobem
navázal na svůj první román. Výchozím bodem se stala myšlenka, že autor
knihy Vládci strachu je členem prastarého tajného spolku Noční klub,
jehož úkolem je trestat bezpráví. Zdánlivě nevinná kniha o upírech
uvede do pohybu události, které téměř vedou k zničení Nočního klubu.
Pan spisovatel na vlastní kůži poznává, že upíři skutečně existují.
V neustálém boji o život pak musí překonat svůj strach a vydat se cestou
pomsty. Protože dokud žije byť jen jeden člen Nočního klubu, zlo nemůže
klidně spát.
V této knize se Kulhánek originálním způsobem vrátil ke čtenářsky
nejoblíbenější látce. Příběh přitom zasadil do prostředí, které se
nejvíce blíží naší realitě. Opětovně tu hojně využívá svého
černého humoru. Jeho „záporáci“ vzbuzující největší hrůzu –
čili pánové Wries a Van Vren – jsou v mnohem podobní pánům Kiddovi a
Wintovi z bondovky Diamanty jsou věčné. Právě kombinace kultivovanosti a
brutality z nich dělá skutečné padouchy s velkým P. Však také
nahánějí hlavnímu hrdinovi patřičný strach. Noční klub byl návratem
k tomu, co mají čtenáři na Kulhánkovi nejraději, což se projevilo na
prodeji této dilogie i na ohlasech.
Stroncium – mráz přichází od Kulhánka
Jak už jsem se zmínil, na Stroncium (KJV 2006) se čekalo
hodně dlouho – téměř tři roky. Na veřejnost se přitom dostávalo jen
málo hodnověrných informací, což je ovšem u Kulhánkových projektů
spíše pravidlem než výjimkou. O to více kolovalo po internetu i mezi
lidmi různých fám a polopravd. Stroncium už je v tiskárně, Stroncium
autor ještě nedopsal, Stroncium si Kulhánek vyžádal ke kompletní
předělávce či Stroncium nebude, protože se Kulhánkovi text
nelíbí… To je jen malá část „zaručených“ zpráv, které se
porůznu objevovaly. A každá z nich jen zvyšovala dychtivost čtenářů.
Teprve před Vánocemi 2006 se román konečně dostal ke čtenářům, kteří
pak sami mohli posoudit, jestli se to čekání vyplatilo.
Stroncium je akční krvavý příběh ve sci-fi hávu, který je situován do
drsné budoucnosti plné sněhu, ledu a mrazu. Hlavním hrdinou je další
z galerie Kulhánkových „tvrďáků“ Longin, jehož se pokoušejí
„přečurat“ či zneužít snad všechny důležité dějové postavy.
Jenže Longin se jen tak nedá, takže se ona „chytristika“ většině
z jeho protivníků šeredně vymstí. Nepřekvapí tedy, že se to všude
kolem jen hemží mrtvými, umírajícími a těmi, kteří ještě neumřeli.
Vzduchem létají utrhané hnáty, krev prýští proudem, a Longin dokonce
dává pořádně zabrat i bitevním zombiím…
Pro tuto knihu autor zvolil poněkud odlišný přístup a je to na ní poznat.
Z Longina až příliš okatě čiší ono super-super-hrdinství, takže ve
finále proti němu nemá vůbec nikdo šanci. Dokáže totiž naprosto
brutálně nereálné věci, a ještě se přitom skoro ani nezadýchá. Navíc
se děj knihy odehrává hned v několika různých lokacích – od čistě
virtuálních přes obrovské megapole až po samotný vesmír. Celkově tak
text působí jaksi rozdrobeně. A i když je každá z jeho částí sama
o sobě velmi dobrá, jejich spojení už pak tak dobře nepůsobí. Jako by se
několikrát opakovala situace, kdy čtenáře děj nadchne a on hltá stránky
po desítkách, jen aby najednou došel k místu, kde autor přehodí výhybku
někam jinam, a milý čtenář musí začínat zase znovu. Kdyby se Kulhánek
zaměřil jen na jeden z plejády motivů a celou knihu věnoval jemu,
pravděpodobně by z toho vyšel o třídu lepší příběh. Takto sice
Stroncium není špatné, ovšem není adekvátní odezvou všech těch
nadějí, které do něj čtenáři vkládali. Mnozí z nich ho tak řadí co
do čtivosti až za Divoké a zlé.
Mistr akce a reakce
Jak a proč si vlastně Kulhánek získal takovou přízeň čtenářů? Ve
svých knihách s oblibou využívá velmi podobných postupů a motivů.
Každý příběh vypráví v první osobě. Jeho hrdina je osamělý
válečník, který musí přežít v extrémních situacích. Ačkoliv sám
má nadlidské schopnosti či je vybaven unikátními technologiemi, proti němu
stojí protivníci, kteří jsou na tom ještě lépe. Nikdy se však
nevzdává, i když je zdánlivě v bezvýchodné situaci. A nakonec, po
nesmírných útrapách vítězí.
Samotný příběh je vždy veden v rychlém akčním stylu, který
neponechává moc prostoru na hlubokomyslné úvahy. V jeho první polovině je
hlavní hrdina „lovnou zvěří“ a musí prchat před „záporáky“.
V druhé se situace obrací a ti zlí dostávají pěkně na frak.
Jedním z důležitých atributů děje jsou hlášky a komentáře hlavního
hrdiny, které umocňují prožitek z té které scény. Kulhánek přitom
nezastírá, že ho mnohdy inspirují filmy, které viděl. Přetváří si je
však k obrazu svému a hojně využívá i svůj pověstný černý humor.
Když k tomu často připočteme ještě domácí prostředí, do něhož děj
zasadil, máme základní prvky jeho tvorby. Ani ono „domácí prostředí“
však není tou naší zemí, kterou známe. Jeho Česká republika je mnohem
drsnější a krutější místo k životu. (Ačkoliv oproti jiným státům
ještě máme štěstí!)
Hodně se už napsalo o násilí v Kulhánkových knihách. Pro autora je to
však pouhý prostředek, který mu umožňuje stavět své postavy do mezních
situací, nikoli cíl. Mimo to je u Kulhánka násilí často ve formě
nadsázky, která občas zachází až na hranice parodie. Abych se ale vrátil
k otázce, proč si vlastně Kulhánek získal takovou přízeň čtenářů.
Protože se jeho knihy opravdu dobře čtou! A jak to vypadá, i přes
poměrně slabší Stroncium, budou jeho další tituly asi stále
nejočekávanějšími novinkami z domácí fantastické scény.
Pokud ale chcete zjistit, co tou další připravovanou knihou bude, museli
byste si asi najmout hodně dobrého věštce.
- Tento článek vznikl na základě mého článku uveřejněného v magazínu Pevnost č. 1/2007.