Dva muži a komiksová revoluce, Frank Miller, David Mazzucchelli, Richmond Lewis: Batman – Rok jedna
![]() |
Na začátku není temný rytíř. Je tu muž. Tápající, zranitelný, nebezpečně odhodlaný. A vedle něj druhý – policajt, který chce znovu začít ve městě, jež nové začátky nedovoluje. Batman: Rok jedna je syrový restart schopný i čtyřicet let po svém vydání řezat do živého. Žádné výbuchy, žádní padouši v kostýmech. Jen Gotham, jeho špína, a dva muži na začátku kariéry, kteří se musí rozhodnout, kdo vlastně jsou.
LEGENDY DC – řada, kterou tenhle komiks pod hlavičkou CRWE obohatil. A zcela právem. Je jen málo zásadnějších děl, které se netopýřímu muži věnují. A za nejedním stojí komiksový titán Frank Miller. Ten měl v druhé půlce 80. let již za sebou fenomenální úspěch s Batmanovým epilogem: Návratem temného rytíře, a v sobě touhu říct své i k začátkům ikonické postavy.
Jak ale převyprávíte origin, který je i slovy samotného Millera ve své podstatě bezchybný? Nu, pořádně do něj říznete a jdete až na dřeň. Proti Návratu temného rytíře zvolil Miller opačný přístup. Tam, kde Návrat hlasitě burácí, Rok jedna šeptá jako deštivá noc. Miller tentokrát nevypráví o ikoně – vypráví o cestě, o pochybách, o hledání.
A rozdvojuje svou perspektivu. Vnitřní monolog Batmana se perfektně proplétá s vnitřním monologem Jamese Gordona – dvou mužů na začátku kariéry, kteří se snaží přemoct své démony a nezradit vlastní morální kompas. Ani jeden z nich zdaleka není hrdinou. Ale oba mají potenciál se jím stát. Když za to budou bojovat.
Akce a špína
Na výtvarné stránce komiksu těch 40 let od jeho vzniku přeci jen poznáte. Dneska už se kreslí jinak. Nicméně přesto se již v té době výtvarný styl mnohých autorů výrazně posunoval k tomu, na co jsme dnes zvyklí a David Mazzucchelli se do toho nebál šlápnout. Špína, přehledná a rychlá akce, tvrdá realita. Žádné superhrdinské manýry – čisté linie, ale i práce se stínem a náznaky. V kombinaci s utlumenými barvami od Richmond Lewis dosahuje přesně toho, o co autorům šlo – udělat Batmanův svět tak reálným, jak je to jen možné.
S velkým obdivem musíme zmínit vyprávění a střih. Jednotlivé scény jsou úderné, dokonale vypointované, na přepínání mezi záběry by byli ti nejlepší hollywoodští střihači pyšní. Celá kniha má perfektní rytmus. Čtyři sešity, žádná vata. Vyprávění jede po kolejích střídaných monologů, bez zbytečných odboček. Vývoj obou hlavních postav je promyšlený do posledního úsměvu v závěrečném okýnku.
Zásadní zvrat
Že to Miller (a spol.) zvládli i na podruhé, dokazuje popkulturní význam tohohle díla. O dekády později máme nové klasiky, které by bez něj nikdy nevznikly. Nolan si z něj pro Batman Begins půjčil polovinu námětu, od scény s netopýry až po vztah s Gordonem. Animovaný film Batman: Year One (2011) šel ještě dál a adaptoval Millerův scénář skoro panel po panelu. A i nejnovější The Batman Matta Reevese má v sobě víc Roku jedna než čehokoliv jiného.
Je fascinující, jak moderně Rok jedna působí i dnes. Žádné retro, žádná nostalgie. Jde o přímočarý, ale hluboký příběh o stvoření. Ne hrdiny. Ale člověka, který se rozhodl nepodlehnout a který dostal pořádnou nakládačku a stejně povstal. A ano, mluvíme o Jamesi Gordonovi. A Batmanovi.
Vrátit se do Gothamu je v dnešní době, kdy kina už skoro dvě dekády vybuchují superhrdinskými taškařicemi, vždycky úžasná úleva. V případě Roku jedna je opravdu znatelná. Tady bylo osekáno úplně všechno. Zůstalo jen deštivé město, dva muži a nezlomná víra ve spravedlnost. This is Batman.
- Frank Miller, David Mazzucchelli, Richmond Lewis: Batman – Rok jedna
- Nakladatelství CREW, 2025
- překlad: Jiří Pavlovský
- 136 stran, 499 Kč