David Lauda dokazuje, že přežít se dá téměř všechno, David Lauda: Jednorožec
Domov pro seniory není zrovna zábavným místem. Rozhodně ne pro jeho rezidenty. Spíš se zde jen v různých podobách čeká na smrt. Pan Ovčáček sice věkem patří mezi zasloužilé občany, rozhodně ale nemá v plánu zešílet pozorováním lhostejného personálu a dementních spoluobyvatel. A tak se rozhodne utéct.
Pan Ovčáček má ovšem smůlu, neboť o jeho bystré mysli a vysoké inteligenci vědí všichni kromě čtenářů. Ti se mohou rozhodnout, zda autorovi věřit či nikoli. Stejně tak je na nich, akceptují-li tuto knihu jak humoristickou. Základní premisa sice působí zajímavě (byť ne originálně), bylo by však chybou soudit knihu podle obalu. I když v tomto případě by nejspíš šlo o milosrdenství.
Čím kratší text, tím důležitější je dbát na jednotlivá slova a posuzovat přitom jejich nezbytnost ve vztahu k zamýšlenému sdělení. Ať už má jít o text s příběhem, nebo o pouhou koláž různých scének, volně svázaných v jeden celek. Zde děj neexistuje. Hlavní hrdina uteče z domova pro seniory, který slouží jen jako zdroj mnoha nepovedených vtípků, aby se mohl setkat s cynickým jednorožcem. I to slouží pouze ke generování nepovedeného humoru. A protože nápady jsou v dnešní době drahou komoditou, rozhodl se autor čtenáře čas od času do domova pro seniory vrátit, díky postavě hodného ošetřovatele, který pomáhal hlavnímu hrdinovi utéct.
David Lauda ve dvou bodech
- Narodil se v Novém Jičíně.
- Pracuje jako pedagogický asistent na speciální škole v Ostravě.
Absence děje není nutně na obtíž. Jednotlivé kapitoly, původně vycházející on-line, autorovi slouží pouze jako podklad pro sdílení svých myšlenek. Tyto se bohužel skládají z útrpně dlouhých souvětí (nejeden čtenář si vzpomene na úvodní monolog hospodského z Hospody na mýtince), v nichž se lze ztratit stejně snadno, jako se to povedlo logice. Vtipné scénky tím přichází i o ten poslední náznak vtipu, který jim ještě zůstal. A potom přijdou na řadu podivná přirovnání (například vykreslit něco jako Michelangelo Sixtinskou kapli) a v tu chvíli přichází poznání týkající se relativity v literatuře. I 120 stran totiž může být příliš.
Jednorožcovo vyprávění o osudech nejosamělejšího tvora na světě se v tomto prostředí naprosto ztrácí. Nebo by alespoň mělo, neboť není ani záživné, ani zajímavé. Kdo si někdy nedělal srandu z nejslavnějších diktátorů, jako by ani neexistoval. Přičemž nic nezačne být vtipné jen proto, že se na začátku věty objeví Hitler, ačkoli byl vegetarián.
Jednorožec nabízí spoustu neoriginálních myšlenek a snahu vytvořit vzájemné protiklady (jednorožec alkoholik, důchodce génius, Hitler pod pantoflem apod.). Jenomže dále se s nimi již nepracuje. Autor možná doufá, že se ozve čtenářská představivost, a dokreslí vše, co bylo jen načrtnuto. Ovšem zde se představivost nedoporučuje. Přečíst tuto knihu je lepší stejným způsobem, jako vypořádat se s nočním parkem plným bezdomovců. Nejde-li obejít, pak přidejte do kroku a za nic na světě se neohlížejte.
- David Lauda: Jednorožec
- Pointa, 2021
- Obálka: Klára Malová
- 128 stran, 229 Kč