Criminal: Poslední z nevinných. Ed Brubaker buší na vrata komiksové dokonalosti, Ed Brubaker, Sean Phillips: Poslední z nevinných (Criminal 2)
Už je tady zas. Američan Ed Brubaker, bezpochyby jeden z nejlepších komiksových scenáristů současnosti, se v omnibusu Criminal: Poslední z nevinných znovu pouští mezi kriminální živly. A výsledkem je krimikomiksový skvost!
Když se před Vánoci 2012 na českém trhu objevil první tlustý svazek Criminalu, většině fandů obublinovaných gangsterek doslova vyrazil dech. Tohle byl více než důstojný nástupce Millerova Sin City. Z nejrůznějších důvodů to sice trvalo dva a půl roku, než se na pulty dostal druhý (a zatím i v originále poslední) omnibus – stejně jako ten první ve vpravdě luxusní vázané podobě –, mučivé čekání se však vyplatilo.
I v druhém omnibusu vsází Ed Brubaker na nejúspěšnější recept 21. století: ukazuje, že i padouši, lotři a další živly jsou ve své podstatě prima lidi, které k jejich činům dohnali zase jiní padouši, lotři a další živly. Sympatická na jeho antihrdinech je kromě toho skutečnost, že se nerekrutují pouze z řad nájemných zabijáků, ošlehaných ranařů a zjizvených drsňáků, tedy postav tak nějak předurčených k hrdinství, ale mnohem častěji z davu obyčejných, nenápadných kriminálníčků.
Jacob Kurtz z úvodní Zlé noci je vysloužilý padělatel, který se živí kreslením oblíbených komiksových stripů o soukromém detektivovi Franku Kafkovi, dokud mu cestu nezkříží neodolatelná femme fatale Iris, bohužel těsně následovaná svým násilnickým přítelem. Jacob, jehož vlastní chtíč zahnal do slepé uličky, musí oprášit víc než jen padělatelské nádobíčko, aby si udržel šanci na přežití.
Riley Richards ze závěrečného příběhu Poslední z nevinných je zase seriózním manažerem ve firmě nenáviděného tchána, kvůli dluhům z nelegálního hazardu se však uchýlí k nečekaně radikálnímu řešení své insolvence. A nebojí se jít přes mrtvoly.
Jen v Hříšnících je ústřední postavou typický ranař, starý známý Tracy Lawless. I on se však vyklání z tradičního rámce, když si vypěstuje něco jako svědomí, které mu znemožňuje prohnat kulku tělem každému, na koho jeho šéf ukáže. Být na pochybách se v jeho smrtonosné branži ale příliš nevyplácí.
Ed Brubaker a Sean Phillips v pěti bodech
- Ed Brubaker je americký scenárista a čtyřnásobný držitel prestižní Eisnerovy ceny, kterou si vysloužil mj. i za práci na komiksu Criminal.
- Začínal jako scenárista komiksových kriminálek, např. Lowlife či Scene of the Crime.
- Kromě původních sérií píše i superhrdinské komiksy jako Batman (DC), Captain America či Daredevil (Marvel).
- Sean Phillips je britský komiksový ilustrátor, od roku 2000 působí především na americkém trhu.
- Brubaker a Phillips v průběhu let vytvořili skutečně plodnou tvůrčí dvojici, kromě Criminalu společně dali vzniknout sériím a minisériím Scene of the Crime, Sleeper, Incognito, Fatale či The Fade Out.
Častým neduhem špatných komiksů bývá slabý scénář. Kreslit už dnes umí kdekdo (navíc když jej ještě jistí následné digitální zpracování), ale pokud se kreslíř nemůže opřít o dobrý scénář, jde často do kopru celý sešit. To naštěstí není případ nového Criminalu. Brubaker takřka čaruje, neboť se mu daří přijít s dvojicí originálních, dějově propracovaných a výborně zpracovaných noir příběhů (Zlá noc, Poslední z nevinných), které doplňuje jeden lehce nadprůměrný, třebaže nikterak nápaditý příběh o mstitelích z lidu (Hříšníci) a jeden úsměvný kraťas nazvaný 21st Century Noir.
Jeho komiks se přitom řídí nepsanými pravidly knižních či filmových gangsterek a na scénu uvádí celou řadu tradičních prototypů a figurantů od rozlícených bossů přes mlčenlivé tvrďáky až po rozjařené feťáky či zkorumpované, křivohubé policisty. S podobnou konstelací reálně hrozí, že výsledek bude jen slátanina proděravělých klišé, která sice pobaví skalní žánrové fandy, ale ostatní ji vypískají. Brubakerovi se nicméně daří přijít s nečekanými zvraty a komplexními postavami, takže i náročnější čtenář si jednotlivé návštěvy do jeho prohnilého světa patřičně užívá.
Realistickému, lépe řečeno věrohodně pojatému zobrazení podsvětí přizvukuje hrubá, nepříliš detailní kresba Seana Phillipse, která celou krimisérii probouzí k životu. Vědom si síly samotného příběhu, nesnaží se Phillips příliš experimentovat s kompozicí a formou a třeba striktní rozložení jednotlivých oken na tři úrovně na stránce je až křečovitě konvenční. Jak vidno, vše je podřízeno především silnému zážitku z příběhu.
Druhý Criminal je minimálně stejně tak dobrý jako jeho starší bratříček a neměl by chybět v arzenálu žádného milovníka (neo)noirových filmů, americké drsné školy či nejrůznějších syntéz obojího. Znalost prvního dílu s výmluvným podtitulem Každý je zločinec navíc není vyloženě nutná, a tak může případný zájemce klidně začít s recenzovaným titulem a k jedničce se vrátit až později. Pro české (a slovenské) čtenáře je sakra dobře, že se ambiciózní deluxe edici doplněnou mimo jiné o další povedené obrázky z Phillipsovy dílny po letech podařilo dotáhnout. Až se totiž budou psát novodobé dějiny komiksu, tahle série v nich nejspíš nebude chybět.
- Ed Brubaker, Sean Phillips: Poslední z nevinných (Criminal 2)
- BB art, 2015
- Překlad: Štěpán Kopřiva
- 432 stran, 990 Kč (v e-shopu Fantasye již za 891 Kč)