Cesta do hlubin Mengskovy duše, Graham McNeill: Já, Mengsk (StarCraft)
Přestože už vyšla solidní řádka příběhů ze světa Starcraftu, lidská rasa zatím docela ostrouhávala. Podle FantomPrintu nastal čas ke změně, a tak tento rok vychází již druhý příběh, kde hrají prim potomci pozemšťanů.
Je zajímavé, že každá herní rasa má v knižní podobě „svou“ sérii a zároveň i svůj specifický styl vyprávění. Zatímco příběhy točící se okolo Sáry Kerrigenové a zergů úzce navazují a rozvijí příběh hry, protosská Sága temných templářů se od hry vzdaluje a přidává epický rozmach, závan fantasy a poodkrývá hodně z historie celého univerza. No a s terrany přichází příběhy, které děj hry předcházely a ukazují přerod Konfederace k Dominionu. Jsou komornější, točí se pouze kolem několika málo postav a umožní tak jemnou psychologickou drobnokresbu.
Po příběhu telepatky v Starcraft Ghost: Nova přichází na řadu příběh o vzestupu vůbec asi nejvýznamnějšího lidského rodu v historii Starcraftu, rodiny Mengsků. Nikoho asi nepřekvapí, že v knize s názvem Já, Mengsk bude prim hrát Arcturus Mengsk, zakladatel Dominionu a jeho první vládce. Hrdinové, z jejichž pohledu je děj vyprávěn, jsou ale dva a jejich optika se vystřídá zhruba ve dvou třetinách knihy. Tím druhým není nikdo jiný než Arcturův syn Valerián, a tak není divu, že jeden z hlavních motivů se točí kolem vztahu otce a syna. Zejména přerodu Arctura ve svého otce a opakování jeho vlastních metod ve výchově.
Tento úvodní nástin vypadá možná až příliš psychologicky a suchopárně, ale ve skutečnosti tomu tak není. Vše se odehrává na pozadí turbulentních událostí provázejících rozpad Konfederace, za kterým stojí právě rodina Mengsků. Nechybí ani akční pasáže, ale ty jsou spíše dodány jako drobné osvěžení, které na vývoj samotného příběhu mají pouze minimální vliv. Ty zásadní události přichází nenápadně, tak jako se vkrádaly do života samotných Mengsků. Málokterá kniha se může chlubit tak přiléhavým titulem, neboť Mengskové a jejich ego jsou hlavními aktéry a hybateli celého děje.
Graham McNeill v pěti bodech
- Narodil se v Glasgow ve Skotsku.
- Pracoval pro Games workshop na obou jejich nejslavnějších hrách Warhammeru a Warhammeru 40 000.
- Napsal celkem 23 románů ze světů od Games Workshop.
- Já, Mengsk ze světa Starcraftu je jeho první román mimo světy Games Workshop.
- Jeho nejnovějším výletem mimo světy Warhammeru je trilogie Dark Waters, která se odehrává ve světě úspěšné deskové hry Arkham Horor.
V nové knize ze světa Starcraftu rozhodně nečekejte žádnou zběsilou akci, intriky nebo drama, jde vyloženě o komorní psychologickou sondu do duše Mengsků s jedním krátkým military intermezzem v době, kdy je Arcturus mezi mariňáky a která hraje i významnou roli v utváření jeho charakteru. McNeilovi se totiž podařilo své hlavní postavy vystihnout velice věrohodně, i když nejde o žádné hrdiny bez bázně a hany. Naopak z jejich chování někdy člověka až mrazí, ale jindy zase nemůže než obdivně smeknout.
Je až udivující, kolika různými pohledy a žánry je možné zkoumat univerzum počítačové hry. I sami hráči budou po přečtení Já, Mengsk překvapeni. Ne všem bude asi tento styl vyprávění pasovat, ale nikdy není na škodu si rozšířit obzory. Stracraft opětovně dokázal, že knihy z herních světů nemusí být jen jednoduché oddechové mlátičky, ale že jsou schopny unést i mnohem složitější žánry. Příběhy ze Stracraftu by se mohly stát vlajkou lodí ukazující směr plavby všem herním světům v bouřlivých vodách fantastické literatury.
- Graham McNeill: Já, Mengsk (StarCraft)
- FANTOM Print, 2013
- překlad: Jakub Mařík
- obálka: Mark Gibbons
- 304 stran, 249 Kč (v e-shopu Fantasye již za 174 Kč)