Český komiks hlásí zatím dobrý, Jan Novák, Jaromír 99: Zatím dobrý
Komiksoví tvůrci z Česka nemají zrovna na růžích ustláno. To platí i pro takové jména, jako je Jaromír77, který má na svém kontě i Eisnerovu cenu. Proto také najdeme tolik komiksů s edukativním nádechem – častokrát totiž vyšly díky podpoře nějakého grantu. To samozřejmě ovlivňuje i výběr témat, proto nepřekvapí, že najdeme celou řadu komiksů na náměty z historie. Jedním z nich je i Zatím dobrý, zpracovaný podle románu o kontroverzních odbojnících proti komunistickému režimu, bratrech Mašínových a jejich tzv. Poděbradské skupině.
To je samozřejmě téma zajímavé pro komiksové zpracování, přece jenom partyzánský odboj proti komunistické totalitě je téma, které nabízí dostatečnou přitažlivost i pro zcela běžného komiksového fanouška. K příběhu netřeba říkat mnoho, parta okolo bratří Mašínů, synů jednoho z nejvýznamnějších členů protinacistického odboje, se rozhodne chopit zbraní a bojovat s komunistickým režimem – podobně jako jejich otec bojoval s nacistickou okupací. Takže používají i dost nevybíravé metody zahrnující krádeže, sabotáže, přepadení a v nejednom případě dojde i na nefalšované přestřelky.
Jenomže to netrvá dlouho a po nepovedené akci se rozhodnou prchnout na západ. K tomu se ale budou muset prostřílet přes přísně střežené hranice. Právě jejich útěk „za kopečky“ je vyvrcholením celého komiksu, protože se ke slovu dostává akce, napětí a v ten moment i hlavní otázka celého díla – Jaké metody jsou morálně ospravedlnitelné v boji proti totalitnímu režimu? Samotný komiks ale žádnou odpověď nenabízí a poměrně striktně balancuje s idealizací odbojářů a představením jejich drsných metod. Autoři nemoralizují, neodsuzují ani přílišně Mašíny neidealizují.
Co ale může mainstreamového komiksového nerda trochu frustrovat, je grafická stránka komiksu. Té se nedá upřít zajímavá a originální stylizace po vzoru náborových a propagandistických plakátů z 50. let. Výborně působí zejména paleta barev spoléhající hlavně na odstíny šedé a žluté. Použití dalších barev díky tomu dokáže skvěle zvýraznit některé prvky (tak trochu ? la Millerovo Sin City). Jenomže to, co se z počátku zdá jako zajímavý nápad, se dokáže rychle proměnit v překážku čtenářskému zážitku – týká se to zejména malé variability obličejů postav, které jsou velmi snadno zaměnitelné a matoucí.
I další prvky jsou až zbytečně přestylizované – například stíny (zejména na obličejích postav), které jsou geometricky ohraničené, nepůsobí pouze nerealisticky, ale místy až neumětelsky. Podobně je na tom grafický efekt střelby v podobě hvězd okolo rudých kol. Jistě, je to stylizace, ale v konečném důsledku to vypadá poněkud lacině.
Oproti tomu na těch několika málo velkých panelech, když dostane Jaromír77 prostor pro vyjádření a nechá ho prodchnout noirovou atmosférou, působí kresba velmi působivě. Celkově ale zanechává grafická stránka komiksu dost rozpačitý dojem. Rozpačitě působí i další komiksové elementy, jako je práce s panely, která je moderní komiksové tvorbě na míle vzdálená, panely jsou od sebe odděleny tlustými mezerami mezi jednotlivými okny geometrických tvarů.
Je ale nutné, aby komiks, který se odehrává v době 50. let minulého století, také vypadal, jako kdyby v té době vznikl? Protože co se toho týče, kdejaká mainstreamová superhrdinská mlátička využívá prostředků komiksového vyprávění mnohem více. A je to škoda, protože Zatím dobrý dokazuje, že i jeho autoři toho dokáží využít – skvělá je například juxtapozice výpovědi Ctirada Mašína u Stb s prezentací skutečných událostí, které se za jeho slovy skrývají.
Bohužel tak komiks Zatím dobrý do jisté míry nastavuje zrcadlo české komiksové scéně, o které se dá přinejlepším říct: zatím dobrý. Jistě, komiks to má v Česku opravdu těžké, v dobách komunismu byl zcela odstřihnout od vývoje na Západě, v dobách kapitalismu se zase trápí kvůli malému trhu. Ale je otázkou, jak dlouho lze tyto argumenty používat, aniž by se z nich staly výmluvy. Zatím dobrý má snad nejlepší myslitelné podmínky, kromě grantové podpory a zázemí velkého vydavatele, i oceňovanou knižní předlohu a uznávaného kreslíře. Přesto všechno ale vzniklo dílo, jehož výsledný dojem je značně rozpačitý. Navzdory slibnému tématu i několika zajímavým nápadům zde máme komiks, který je ve srovnání s okolní produkcí spíše podprůměrný.
- Jan Novák, Jaromír 99: Zatím dobrý
- Argo, Paseka, 2018
- Obálka: Jaromír 99
- 256 stran, 498 Kč (v e-shopu Fantasye již za 448 Kč)