Bizarropolis: Fantazie z břehů vylitá, Kristina Haidingerová, Roman Bílek (eds.): Bizarropolis
Tam, kde končí běžná fantastika, začíná svět v českých končinách doposud probádaný pouze zřídka; krajina, kde na pomyslné mapě české fantastiky stále žijí lvi a kam se noha (či spíše hlava) příčetného autora neopováží vstoupit. Právě zde leží posvátné město Bizarropolis. Vydejte se na fantastický výlet v první ryze české povídkové antologii žánru bizarro.
Když se řekne bizarro, vybaví se českému čtenáři snad jen jediné významnější žánrové jméno – Carlton Mellick III, jehož knihami nás poměrně pravidelně a s gustem zásobuje vydavatelství Carcosa. Přiznaných českých pokusů nebylo příliš, a asi nejblíže byly Hřbitov trpaslíků Petra Bočka nebo V rozkvětu Kristiny Haidingerové. Je otázka, nakolik má tato novela spojitost s pozdější antologií Bizarropolis, protože Kristina Haidingerová se ujala role editorky. Sluší se dodat, že druhým členem editorské dvojice je Roman Bílek, a toto duo společně pomohlo na svět povídkové antologii pyšnící se tím, že jde o první českou antologií žánru bizarro!
Račte vstoupit!
Pokud se ptáte, co je to vlastně to bizarro, pak si přečtěte předmluvu Milana Žáčka, který ví o vzniku a vývoji tohoto netypického žánru opravdu hodně a rád se s čtenáři podělí. A pokud váháte a nevíte co čekat, pak lze trochu tajemně odpovědět, že pestrou sbírku nespoutané fantazie, která se na rozdíl od hostující povídky Carltona Mellicka III obejde v českém podání bez zběsilého násilí, nechutností a mnohdy i zjevné ironické přepálenosti, ale přesto není o nic méně „ujetá“. Bizarro po česku umí být přemýšlivé, melancholické, ztřeštěné i parodické, ale každé z povídek nechybí nápad, u kterého si dřív nebo později řeknete, že: „Tohle je fakt ujetý.“ A přesně tak by to u tohoto žánru mělo být. Vstupní brány Bizarropolis jsou otevřeny, vítejte!
Pokud patříte mezi fanoušky Carltona Mellicka III, který je jakýmsi pomyslným etalonem pro českého čtenáře bizarra, pak vězte, že jeho hostující povídka v samém závěru knihy je zábavná, svěží a plná motorkářů milujících příchuť obrovského lízátka, které má hlavní hrdina příběhu místo hlavy. Mellickovu pojetí se asi nejvíce přiblížila Michaela Kubíčková, jediná autorka v antologii. Souboj proradného trpaslíka se zamilovaným mužem působí odvázaně, proklatě zábavně a místy až „chlapsky“ drsně.
Trochu jinou tvář bizarra představí hned dvojice povídek, které upoutají kvalitním řemeslným zpracováním, námětem i vyzněním. Muž v bedně Martina Nováka je hodně netradiční lovestory, jež přechází místy až do neosobní roviny, ale i taková občas láska umí být. Půlnoční motorest plněných přání autora s pseudonymem e.corché jde do hloubi lidských tužeb a varuje před tím, aby se náhodou vaše přání nesplnila. Oba texty se čtenáři budou ještě dlouhou dobu neklidně převalovat v hlavě, a to nejen kvůli své bizarnosti.
Najdi si to své
Bizarropolis je námětově pestrá, protože fantazii se (díkybohu!) meze nekladou. Každá z povídek na čtenáře „nějak“ zapůsobí, každá má nějaký dopad. Záleží tedy na vkusu a nátuře každého jednotlivce.
Příznivci povídek humorných a ironických si pak jistě užijí například Krev ve městě Ivana Adamoviče (pokud vám ten název připomíná jméno jednoho populárního seriálu, připište si bod!). Milovníci Příběhu hraček a legendárních Igráčků zase mohou prožít velké plastové dobrodružství v povídce O šperháku, pendreku, injekci a doporučeném psaní od Romana Bílka.
Fanoušci České pošty a nábytku „sestav si sám“ si zase oblíbí text Adresát nezastižen, ve kterém Vilém Koubek nabízí trochu jinou a mnohem lidštější variantu stavebnice pro kutily.
Na Bizarropolis je skvělá možnost objevovat fantazii autorů, takže o dalších textech už ani hovořit nebudeme. Nikoliv proto, že by oproti těm již zmíněným byly horší kvalitativně či námětem, to ani omylem. Petr Boček ani Karel Doležal rozhodně nezklamali, stejně jako Petr Stančík, který má na nevšední texty také talent… Jde opravdu jen o to, aby čtenář nepřistupoval ke knize s nějakým očekáváním. Bizarro je o překvapení, jakémsi šoku a radosti z odhalování netradičních námětů. Mimochodem, zde si zmínku zaslouží text K jádru věci Ondřeje Doležala, který čtenáře i přes zdánlivě všední námět a lehkou ekologickou agitku svojí pointou zaručeně dostane!
Ostatně, tahle kniha si vysloužila nominaci na cenu Magnesia Litera. O to, že se jedná o jednu z nejvýraznějších žánrových knih minulého roku 2022, rozhodně nemůže být pochyb. Bizarropolis v sobě kloubí literární kvalitu, širokou škálu pojetí žánru bizarro a především pestrou směsici nápadů, které upoutají a překvapí. Nelze než vyseknout editorům poklonu za jejich odvahu, stejně jako Carcose za vydání této antologie. Nezbývá než doufat, že první antologie českého bizarra nezůstane také poslední.
- Kristina Haidingerová, Roman Bílek (eds.): Bizarropolis
- Carcosa, 2022
- 344 stran, 399 Kč (v e-shopu Fantasye již za 359 Kč)