Apokalypsa z pera Maria Giordana přinese zánik Vatikánu, Mario Giordano: Apokalypsa
Papež Jan Pavel II. krátce po své abdikaci beze stopy zmizel a nikdo netuší, kde by se mohl nacházet. Mezitím jsou všichni jeho blízcí nevysvětlitelně a krutě povražděni. Vrah se skrývá, ale reportér Petr Adam chce tuto záhadu vyřešit, a proto se vydává na nebezpečnou a divokou cestu za tajemstvím církve.
Mysteriózní řád Nositelé světla po staletí bojuje proti církvi a neštítí se ani nejšpinavějších způsobů. Jejich učení je založeno na prastarém proroctví, které znamená konec pontifikátu. To by pro církev znamenalo apokalypsu a možná i konec světa. Mladý a ambiciózní Petr Adam ví o církvi skoro vše, už několik let je vatikánským reportérem a vyřešení záhady nenadálého zmizení papeže by mu přineslo vyšší pozici a slávu. Vydává se tedy po stopách záhady, ale zároveň zjišťuje, že jeho minulost je s církví spojena více, než si kdy dokázal představit.
Detektivní román Apokalypsa je první kniha, kterou čtenář může prožít i prostřednictvím interaktivní aplikace. Strhující záběry a zvukové efekty doplňují četbu a zpříjemňují jinak nepříliš akční pasáže, kterých je v příběhu až moc. Akce se střídá s nudou a nicneříkajícími návraty do minulosti.
V knize autor nabízí více pohledů hlavních i vedlejších postav, ale také paralelní, časově oddělené příběhy. Mario Giordano vše střídá a překvapivě jsou všechny osy dobře rozpoznatelné a nevnášejí do příběhu zmatek. Autor prokázal, že právě toto je jeho silná stránka, ale bohužel celkový dojem zkazily těžko uvěřitelné a nepravděpodobné náhody, kterých je kniha plná. Zmatek a nepořádek ale Mario Giordano do příběhu vnáší tím, že se až příliš snaží vytvořit zajímavý, akční a napínavý příběh.
Hlavním problémem knihy je nepřehledný začátek, který buď odradí, nebo uvede čtenáře do rozpaků. Anotace románu vystihuje akční stránku textu, ale už čtenáři neřekne, že zbytek příběhu kvalitou neoplývá a místy je až přitažený za vlasy. Hlavní postavy mění svůj charakter s každou další stránkou, někdy jsou inteligentní a chápaví, ale v dalším momentu jim nedojde ani očividné a nepřehlédnutelné rozuzlení. Oba hlavní hrdinové Petr Adam i sestra Marie nabízejí odlišné pohledy na církev a autor tak nechává na čtenáři, ať si vybere, na kterou stranu se přidá. Místy toto rozdělení působí tak, že sám autor si není jistý svým názorem a církev odsuzuje nebo ji obhajuje stejně tak, jako se střídají pohledy obou postav.
Mario Giordano v pěti bodech
- Je německý spisovatel a scénárista.
- Narodil se v roce 1963.
- Studoval psychologii a filozofii na univerzitě v Düsseldorfu.
- Píše romány, povídky, knihy pro děti a mládež a rozhlasové hry.
- Žije v Kolíně nad Rýnem.
Apokalypsa od Maria Giordana má poměrně hodně společných prvků s mnohem známějšími Anděly a démony od Dana Browna. Pokud čtenář četl tuto knihu před Apokalypsou, jistě se neubrání srovnání. Obě knihy upozorňují na moc církve a také možnost, že některé informace si papežský stolec nechává pro sebe. V obou knihách je mladý ambiciózní hrdina doprovázený atraktivní společnicí, která nabízí jiný pohled na situaci. Oba autoři se rozhodnou vyhodit Vatikán do vzduchu. Ale i když jsou obě díla až nápadně podobná, nabízí Mario Giordano svůj příběh jiným způsobem vypravování a s jiným postojem k církvi.
Zápletka Apokalypsy a zakončení příběhu plně vypovídá o celé knize. Autor nic nevysvětlí a nutí čtenáře domyslet si, jak kniha dopadne. Jenže v následující vteřině se stane překvapivá a nepravděpodobná náhoda, která celý příběh zadusí. Celkový dojem z Apokalypsy je proto míchanice nadšeného výskotu a zmateného krčení obočí.
- Mario Giordano: Apokalypsa
- Knižní klub, 2013
- překlad: Vítězslav Čížek
- obálka: Emil Křížka
- 258 stran, 399 Kč (v e-shopu Fantasye již za 359 Kč)