S čím kdo schází, Alex Drescher
Na další dobrodružství královského prokurátora Kloppa Yggredda jsem se těšil hned po dočtení knihy Dokonalý obchod (Leonardo, 2007). A v pokračování S čím kdo schází mě Alex Drescher rozhodně nezklamal. Nic z toho, proč mě jeho styl tak baví, totiž nedoznalo sebemenší újmy.
Drescherova směs tajemna, napětí, akce a humoru mi prostě sedí. Na internet (vlnová zrcadla) a další moderní vymoženosti ve středověkých kulisách (nově kupříkladu mobilní telefony alias komunikační krystaly) jsem si rychle zvykl. Hlášky, kterými jsou Yggreddovy příběhy prošpikovány, mě spolehlivě pobaví i při několikerém čtení. (Dva příklady pro ilustraci: „Řekl bych, že to bylo jako mávnutím kouzelného proutku, ale fakticky to bylo mávnutím firemního meče.“ nebo „Poslouchejte… začal Tibor, ale než vyslovil myšlenku dne, světlo vycházejícího slunce zmizelo ve stínu přilétajícího kyje.“)
Jistěže nenabízí žádné hlubokomyslné literární myšlenky, ale to po něm nikdo ani nechce. Má-li však být smyslem této knihy pobavit, pak já se bavím vrchovatě. Pokud i sama cesta může být cíl, pak zde se pro mě cílem stává už samotné čtení. Věřím, že podobně se autor baví při psaní.
Také druhá kniha přináší tři příběhy. A pokud jsem při hodnocení první trojice měl nějaké výtky, ochotně je nyní odpustím. Přestože v druhé knize nejvíce kladů do mého hodnocení přináší až třetí případ.
Čtvrté dobrodružství Kloppa Yggredda Komu čest (tedy úvodní v knize S čím kdo schází) přitom nevybočuje z již známých zavedených schémat. Na začátku se královský prokurátor ujímá vyšetřování vloupání, které je na první pohled výjimečné pouze tím, jak brutálním způsobem při něm oloupený přišel o život. Pohled na případ ovšem rychle změní zjištění, že z domu zmizel nějaký magicky velmi aktivní zakázaný artefakt… Jak je u Dreschera zvykem, vyšetřování se postupem času dál dramatizuje a vrcholí opět velkolepou bitvou, tentokráte přímo v ulicích Kněžegradu.
Pokud jsem autorovi vytýkal opakování některých postupů, pak tento příběh naplnil prakticky všechna schémata z první knihy. Jak co se týče vývoje děje, tak zakázaného načerpání energie, které v klíčovém okamžiku hlavnímu hrdinovi pomůže. Opakování sice může být matkou moudrosti, ale když se některé věci opakují příliš často, už mi to vadí.
Druhý případ Křik volavky naštěstí přináší první osvěžující vybočení z daných osnov. Poprvé se Kloppa Yggredda dotýká osobně, když se jej zločinci snaží zasáhnout na citlivém místě tím, že unesou ženu jeho bratrance. Tradiční postupy vyšetřování tak prokurátor promění vcelku razantně.
Co se týče délky, i zde je Komu čest průměr a Křik volavky pak povídka ve srovnání s posledním, titulním případem S čím kdo schází, který můžeme nazvat dosavadním Drescherovým majstrštykem a jenž by se svými sto sedmdesáti stranami obstál i jako samostatná kniha.
Pokud by se dal Klopp Yggredd jindy označit za detektiva, v tomto příběhu se spíše blíží postavě agenta 007 Jamese Bonda. A to i dosahem případu, neboť počínání hlavního padoucha směřuje ke způsobení poměrně velké zkázy – i když mu jde samozřejmě o prachy.
Případ opět začíná „nenápadně“. Alespoň pro ty, kdo vyšetřují vraždu majitelky nevěstince – i když je na první pohled jasné, že ke svému obrovskému majetku nemohla přijít legálně. Jakmile se však objeví bankocetle ve výši, jaké se mezi normálními lidmi vůbec neobjevují a o níž navíc nelze s jistotou říct, zda je pravá, či padělaná, dostane vyšetřování zcela novou dimenzi. A Klopp Yggredd se vydává do Pavlobergu, království trpaslíků a finančního centra, kde na něj čeká možná největší nebezpečí, jakému dosud musel čelit.
Kromě promyšleného příběhu plného akce i vtipu nabízí S čím kdo schází také příslib do dalšího pokračování. Tedy plánuje-li autor nějaké. Že Yggredd nakonec katastrofě zabrání, je asi jasné předem. Konec jeho zatím posledního případu, který zde ovšem nebudu prozrazovat, však skýtá opravdu zajímavé možnosti, jak by se dobrodružství s'anského prokurátora ve službách krále mohla dále vyvíjet. Tak se nechme překvapit.
A tak asi nejslabší částí knihy je její obálka. (Pominu občasné chybějící, či naopak nadbytečné čárky i několik hrubek, kterým by se možná při důkladnější redakci textu dalo vyhnout.) Pokud je hlavním hrdinou vysoký černovlasý chlapík, proč probůh je na obálce blonďák, který s knihou evidentně nemá nic společného?
- Alex Drescher: S čím kdo schází
- vydal: Leonardo, Ostrava 2008
- obálka: Michael Whelan
- 400 stran / 249 Kč