Zde může být vaše reklama, Frederick Pohl, C. M. Kornbluth: Obchodníci s vesmírem

obchodnici s vesmirem

Mitch Courtenay má dokonalý život. Anebo to tak alespoň vypadá. Jako šéftextař jedné z prominentních reklamních agentur nemusí řešit problémy obyčejných konzumentů. Jeho starostí je zařídit, aby tyto problémy měly řešení v podobě jednoho z produktů, které jeho zaměstnavatel propaguje. A když se dostane k projektu kolonizace Venuše, získá možnost dokázat, co všechno v něm je. Pokud ovšem nepadne za oběť všudypřítomnému konkurenčnímu bo­ji.

Kdo by se dobrovolně vydal na dlouhou cestu, jejímž cílem je nehostinné prostředí druhé planety naší soustavy? Bude-li Mitch svědomitě pracovat na svém novém úkolu, pak takřka každý. Ostatně ani život na Zemi není v této verzi budoucnosti nikterak růžový. Vše podstatné ovládá reklama. A nejde o takovou tu mile otravnou verzi, jakou známe my. Marketingové triky zítřka umí člověku nalinkovat celý život. Od probuzení s šálkem snadno návykového nápoje, přes neméně návykové cigarety (nyní i ve verzi vhodné pro děti) až po něco, co se prodává jako jídlo, ač v tomto případě se museli copywriteři hodně snažit, aby se tento produkt vlezl do definice pokrmu.

Frederick Pohl ve čtyřech bodech

  1. Narodil se roku 1919 v New Yorku.
  2. Byl členem skupiny Futuriáni (The Futurians) tvořené newyorskými spisovateli science fiction.
  3. Založil cenu Karel za překlady science fiction.
  4. V roce 1992 byl oceněn titulem Velmistr žánru sci-fi a roku 1998 byl uveden do Síně slávy science-fiction.

Průzkumy trhu už dávno neřeší, co konzumenti potřebují. Jejich smyslem je pouze zjistit, jak dobře vám tyto potřeby dokázala agentura prodat. A velké reklamní společnosti ví přesně jak na to. Mitch je navíc mistrem ve svém oboru. S největší pravděpodobností by dokázal prodat cokoli. Jenomže ruka trhu se často uchyluje k takovým korekcím tržního prostředí, kterému by se dalo říkat vražda. Zvlášť když jde o takhle lukrativní zakázku. Mitch se právě stal velice lákavým terčem.

Obchodníci s vesmírem jsou až děsivě aktuální. Jistě, sem tam se do krajnosti natažený námět nesetkal s 21. stoletím, nicméně naše realita má zase spoustu příkladů, které by překvapily i autorské duo Pohl – Kornbluth. Zato jejich hlavní hrdina by se zde nepochybně cítil jako ryba ve vodě (při zakoupení pěti ryb vzorek H2O zdarma). Vše se točí kolem reklamy a prodeje. Lidský život lze docela dobře vyjádřit čísly, a i když se někteří snaží tento systém nabourat, zůstává jim pouhé snění o lepší budoucnosti. Pokud se na jejich stranu nepřidá někdo se schopnostmi výkonného tvůrce veřejného mínění. Ne, při čtení tohoto románu není vhodné vzhlédnout od knihy a zamyslet se nad paralelami s naším světem…

C. M. Kornbluth ve čtyřech bodech

  1. Narodil se roku 1923 v New Yorku.
  2. Byl vyznamenán v bitvě v Ardenách ve druhé světové válce.
  3. Od roku 1951 se živil jako spisovatel.
  4. Při psaní spolupracoval s mnoha autory, nejčastěji s Frederickem Pohlem.

Tento román zůstává nesmrtelnou sci-fi klasikou. S lehce dystopickým podtónem vypráví celkem jednoduchý příběh z vrcholu až na dno a zase zpět. Není to první kniha, jejíž hlavní hrdina je nucen poznat existenci i mimo svět privilegovaných. Na této verzi je ovšem sympatický fakt, že tento konkrétní protagonista zůstává v jádru stále stejným člověkem. Nečekejte žádné kouzelné objevení svědomí či empatie. I když zrovna kope za ten druhý tým, dělá tak s nezměněnou vizí. Pokud ještě nemáte kopii Obchodníků s vesmírem, nyní nastal čas to změnit. Jen se připravte na to, že žádná reklama už nikdy nebude vypadat tak nevinně.

  • Frederick Pohl, C. M. Kornbluth: Obchodníci s vesmírem
  • Triton, 2023
  • Obálka: Renata Brtnická
  • Překlad: Jarmila Emmerová
  • 208 stran, 359 Kč (v e-shopu Fantasye již za 323 Kč)
27. října 2023, Tomáš R. Tokoš