Ženy s drakem umí přitlačit na pilu, Zuzana Hloušková a Františka Vrbenská (eds.): Žena s drakem

ant.: Žena s drakem

Třetí várka feministické fantastiky přináší další reprezentativní průřez tvorbou, který dokazuje, že ženy nemusí být pouze pověstným „něžným pohlavím“, ale dokáží taky vytvořit drásavé příběhy, které zvládnou vyvést z rovnováhy i nejednoho otrlého chlapa.

Přesně tak, nikdy nechtějte doopravdy naštvat ženu, protože ačkoli jsou velmi empatické a citově založené, v momentě, kdy něco překročí práh jejich sebekontroly, jejich ničivá moc nezná hranic. To platí i o obyčejných ženách, ale co teprve když se to stane čarodějce jako v povídce Scarlett Rauschgoldové Není cesty zpět. Motiv pomsty je tu vyhnán do absolutní krajnosti extrémů, kterým se mohou rovnat snad jen komiksy o Punisherovi. Stín divokého potom zase variuje na motiv hrstky statečných čelících přesile, a protože jeho autorkou je Petra Neomillnerová, tak nechybí silná hrdinka – čarodějka a naturalistický styl vyprávění.

O popularitě steampunku svědčí hned dvojnásobné zastoupení. Zatímco zábavná, ale v podstatě klasická dobrodružná výprava za artefaktem skončí Trikem Petry Slovákové, o něco silnější emociální dopad má arcanepunkové pošťuchování mezi starou čarodějnicí a mladým technomágem od Jely Abasové. I když Jedno z tisíc očí trochu narušuje sestavu temných dramat a nabízí spíše optimistický pohled na střet dvou naprosto odlišných přístupů ke světu, jde rozhodně o jeden z vrcholů sbírky.

Zuzana Droppová, druhá Slovenka ve výběru, odlehčený přístup rozhodně nenásleduje, naopak se vytasí s takřka hororovým příběhem o přeměně v monstrum, po kterém si rozmyslíte nakupovat nábytek z druhé ruky.

Anna Šochová, která je známá spíše jako ilustrátorka než spisovatelka, zase vykreslila horor sociální, který je pouze lehce prodchnut magickým realismem. Její příběh zneužívané dívky zkoušené osudem je pokusem o útěk od reality, který se ale rozhodně nepovede. Historickou fantasy s draky dá dohromady i další netypická autorka, Dana Krejčová, kterou můžete znát jako překladatelku známých fantasy ság. Její drakobijec z Benátek se ale tak jako většina hlavních postav příliš šťastného konce nedočká, když zjistí, že s těmi draky to není tak jednoznačné, jak to na první pohled vypadá.

Trochu nevýrazně oproti zbytku sbírky vychází trojice povídek. Ať už jde o cyberpunk Venduly Brunhoferové, historickou fantasy Zuzany Koubkové nebo druhou dračí povídku antologie od Petry Machové. Ne, že bych na nich bylo něco vyloženě špatného, jenom jsou prostě fádní, některé námětem, jiné prostředím a nemají takovou sílu opravdu zaujmout. Originalitou ani nápaditostí nehýří také Popel a krev Terezy Matouškové, ale temná atmosféra a dobré řemeslo její příběh o tajemném artefaktu, vzpouře a síle rodinných pout povyšuje nad výše uvedené kousky. Podobně je na tom upířina Šelma a ďábel od Kristiny Haidingerové, která se velmi svižně čte, ale nic navíc nenabízí.

Úplně jinak působí Křížové hřeby Edity Dufkové. Opravdu nervy drásající, emočně vypjatý a velmi poetickým stylem napsaný příběh o katovi a jedné z jeho obětí. Sugestivně popsané krvavé drama popravy střídají lehce psychedelické pasáže, které mají nabourat jednoznačné rozlišování reality, snu opileckého deliria a kdoví čeho ještě. Na výbornou se jim to daří, a zvyšují tak napětí v podstatě detektivní zápletky, i když příběh není ani tak o pátrání po vrahovi, ale o hledání v duši člověka. Příběh, který se hodně vymyká z typické tvorby Edity Dufkové, představuje opravdovou perlu na závěr knihy.

To, že třetí ženská antologie nepůsobí tak vyrovnaně z hlediska kvality jako ty předchozí, není proto, že by se do ní vešly horší povídky, ale proto, že je ozdobena hned několika velmi silnými příběhy. Čtenáře tu čeká nejedno překvapení, ale všechny jsou veskrze milá. Jinak platí to, co u ostatních dílů – ženy píšou všechny možné odrůdy fantastiky a v žádné z nich se rozhodně neztratí. Jejich pohled na věc sice bývá občas odlišný od toho mužského, ale to jen podtrhuje různorodost české fantastiky. Nezbývá než se těšit na poslední, čtvrtou antologii, která dokončí celé panorama.

  • Zuzana Hloušková a Františka Vrbenská (eds.): Žena s drakem
  • Fortna, 2017
  • Obálka: Jana Šouflová
  • 352 stran, 349 Kč (v e-shopu Fantasye již za 314 Kč)
2. března 2018, Jan Červenka