Transmetropolitan 10: Skutečně naposled?, Warren Ellis, Darick Robertson: Naposled (Transmetropolitan 10)

Ellis Warren a Robertson Darick: Transmetropolitan 10 - Naposled

Psal se rok 2009 a na český komiksový trh se dostalo první album s osudy holohlavého reportéra Spidera Jerusalema. Barevná vize nivelizované společnosti časů budoucích tehdy především zaujala dechberoucím množstvím vtipných a extrémně vulgárních hlášek. A dnes před českojazyčnou komiksovou obcí stojí poslední kus s příznačným názvem Naposled.

Několik posledních dílů Transmetropolitanu plnil roli stěžejní dějové náplně motiv střetu oficiální totalitní moci – zosobněné prezidentem Callahanem – se svobodou slova a projevu, která je ztvárněna titulní postavou Spidera Jeruzalema. Upřímně řečeno se pokusili autoři komiksu vytěžit z tohoto leitmotivu celé série více, než tento povrchový důl umožnuje. To však v ničem nebrání extra epickému završení skvělé série.

Příliš mnoho adjektiv k tomuto vyvrcholení nutno používat není, protože zakončení je to vpravdě důstojné. Velice jasným způsobem se autorům podařilo podtrhnout hlaní myšlenky série a obecně je možné říct, že završení je spíše filozofičtější než kulervoucí – například v kontrastu se zmíněným prvním dílem, kde sprosťárny a divoké hlášky vykouzlily červený ruměnec na tváři i zhýralému fanouškovi německého pornofilmu. I když je to naprosto v souladu s dějem komiksu, umírající Jerusalem už vůbec nepůsobí oním vzrušujícím dojmem šíleného divočáka. Na druhou stranu s postupující demencí se takový, byť čtenářsky vděčný, projev asi příliš nehodí. Svou největší slabinu si ale přenesl komiks z minulých dílů, které už propraly klíčový motiv souboje mezi Jerusalemem a Callahanem ze všech možných stran, a tudíž už je jeho vyvrcholení poněkud rozvařená polévka.

Waren Ellis v pěti bodech

  1. Britský komiksový scénárista, sloupkař a spisovatel.
  2. V komiksovém světě je krom Transmetropolitanu také znám jako autor sérií Fell, Gloval Frequancy a Nextwave.
  3. Napsal také pozoruhodný román, v němž vyjádřil svůj pohled na Ameriku. Nese název Crooked Little Vein a může si ho přečíst i český čtenář pod názvem Americkej sen.
  4. Věrní fanoušci nedají dopustit na jeho blog.
  5. Údajně nikdy nespí.

Naštěstí nám kniha nenabízí pouze tyto již mnohokrát prané ponožky. Mnohem vděčnější tečkou za sérii je dovětek, v kterém se Spider vrací do lůna panenské přírody na hoře, kde vlastně celá série započala. Na skalního fanouška rovněž velice dobře zapůsobí shrnutí a uzavření celého dějového oblouku, které připomene i všechny klíčové postavy. V posledním díle série mimořádně vynikne i snaha o hyperbolizaci ve futuristickém světě, která je tak jakousi satirou problému dnešního světa. Warren Ellis si dost možná ani neuvědomil, jak je jeho vize snah prezidenta Callahana o stvoření totalitního světa mrazivě podobná vzpomínkám na starý (ne)dobrý socialistický režim v naší vlasti.

Tradičně výbornou je v desátém díle kresba Daricka Robertsona. Bez ní by svět Transmetropolitanu naplněný nejrůznějšími trhany, mutanty, feťáky, transsexuály a dalšími bizarními obyvateli nikdy nebyl kompletní. Speciální zmínku si také zaslouží bonus – jedná se o dvě „knihy“ Spiderových sloupků pod názvem „Nenávidim to tu“ a „Města hnus“. Ke každému sloupku je zpracovaná grafika jiného komiksového kreslíře. Už jenom proto, že Spiderovy sloupky patřily v sérii k tomu nejštiplavějšímu, patří za tenhle dovětek tvůrcům mnohadecibelový aplaus.

Kdo to se zuřivým reportérem vydržel napříč všemi jeho dobrodružstvími, ten si závěr nemůže nechat ujít za žádnou cenu. Byť se nejedná o žádné epické vyvrcholení, o kterém budou skládat bájné eposy ještě celé generace nerdů, je to příjemné čtení a důstojné završení již legendární série. A kdo ví, třeba se v dnešním poptávkou hnaném světě ještě nějaké sequelu či prequelu ze světa Transmetropolitanu dočkáme. Pokud by byl někdo přece jen na pochybách, sloupky na komiksový způsob ve druhé půlce alba stojí za ochutnávku i pro ty největší gurmány.

  • Warren Ellis, Darick Robertson: Naposled (Transmetropo­litan 10)
  • BB/art, Praha 2014
  • obálka: Darick Robertson
  • překlad: Darek Šmíd
  • 240 stran, 499 Kč (v e-shopu Fantasye již za 449 Kč)
8. března 2015, Radim Červenka