Stává se ze Spider-Mana James Bond?, Mark Waid, James Robinson: Amazing Spider-Man – Rodinný podnik

Waid Mark & Robinson James: Spider-Man - Rodinný podnik

Petr Parker alias Spider-Man patří k nejznámějším a nejoblíbenějším superhrdinům marvelovského vesmíru. Jeho příběhy určené pro komiksové učně i dospívající čtenáře se na českém trhu objevují pravidelně už od 90. let. Vycházejí v nejrůznějších podobách od epizod v časopise Crew až po brožované, vypravěčsky ucelené komplety. Novinka Rodinný podnik mezi nimi přesto vyčnívá.

Petra Parkera netřeba sáhodlouze představovat. Z pláten kinosálů, televizních obrazovek či stránek předchozích komiksů zná jeho příběh prakticky každý. V nejnovějším česky vydaném spider-manovském příběhu se přesto čtenář dočká hned několika novinek: Spider-Man (nedobrovolně) opustí své výsostné působiště New York City, zaplete se do vysoké hry tajných služeb, a dokonce se dočká i nového přírůstku do rodiny.

Jako James Bond

Asi by bylo chybou hovořit hned o velkolepém přerodu, i tak se ale nelze ubránit pocitu, že novinka Rodinný podnik, pod níž jsou v roli scenáristů podepsaní zkušení harcovníci Mark Waid a James Robinson, se snaží dát Spider-Manovi trochu jiný směr. Zatímco v předchozích česky vydaných komiksech z řady Amazing Spider-Man vsázela autorská dvojice J. Michael Straczynski (scénář) a John Romita jr. (kresba) především na tradiční koncept Spider-Mana coby sympatického mladého muže ze sousedství, Waid s Robinsonem posunují postavu spíše do roviny superhrdinského tajného agenta.

V líbivé kožené bundě s vysokým límcem, v níž vzdáleně připomíná „rebela bez příčiny“ Jamese Deana, a sexy brunetkou po boku se Petr vydává do Evropy a poté do Afriky, aby rozluštil jednu dávnou záhadu týkající se jeho vlastní rodiny. Boj mezi newyorskými mrakodrapy tak Spidey musí oželet na úkor letů v soukromém tryskáči, nóbl rvaček v kasinu či brázdění písčitých dun v džípu. Koho by ale snad napadlo, že scenáristé Rodinného podniku udělali ze spider-manovského komiksu čistokrevný špionážní thriller, bude na omylu. V závěru totiž dojde i k centrální superhrdinské konfrontaci Spideyho s jedním z jeho arcirivalů.

Mlžný opar akce

Přesto si nelze nevšimnout, že na čtenáře ihned po otevření knihy dýchne poněkud odlišná atmosféra. A není to ani tak kvůli tomu, že by se snad tvůrci zpronevěřili Petrově nátuře – pověstný smysl pro humor, který si Petr tradičně zachovává i v těch nejvypjatějších situacích, možná nedosahuje takové úrovně jako v některých jiných příbězích, ale tu a tam sympaticky probublává na povrch.

Mark Waid a James Robinson v pěti bodech

  1. Mark Waid je americký komiksový scenárista, který pracoval mj. na Daredevilovi, Fantastické čtyřce či Flashovi.
  2. Je držitelem několika Eisnerových cen, mj. za minisérii Království tvé, která vyšla i u nás.
  3. James Robinson pochází z Velké Británie, v americkém komiksu působil mj. u Batmana a Supermana, za svou práci na komiksové sérii o superhrdinovi Starmanovi získal Eisnera.
  4. V českém překladu vyšly jeho terminátoří příběhy (v rámci svazků Terminátor Omnibus 1 a 2) a také jeden Bart Simpson (v Čarodějnickém speciálu – Nervy v kýblu bublin)
  5. Amazing Spider-Man – Rodinný podnik (2014) je pro oba scenáristy druhou společnou prací, v roce 1997 se sešli v tvůrčím týmu jednoho příběhu hasiče Ashe.

K pocitu, že snad čtenář před sebou ani nemá pavoučí komiks, přispívá především kresba Gabriela Dell’Otta, jehož český fanoušek může znát ze stránek Tajné války či ze hřbetu jednotlivých svazků Ultimátního komiksového kompletu – tedy za předpokladu, že si pořídil dostatek svazků, aby z nich alespoň část panoramatického výjevu poskládal. Ten totiž Spider-Manův svět halí do mlžného, rozostřeného oparu. Dell’Otta si příliš nepotrpí na obvyklé pevné rysy ohraničené tenkou linkou a místo toho nabízí výrazně barevnějšího, třebaže na pohled současně poněkud hrubšího Spider-Mana.

Slovo závěrem: Rodinný podnik je zejména pro své neotřelé výtvarné zpracování slušnou volbou pro pokročilé čtenáře, jimž však scenáristé zůstávají dlužni lepší příběh.

13. prosince 2017, Jakub Ehrenberger