Manara vrhá nové světlo na stinný a život kontroverzního Carravaggia, Milo Manara: Caravaggio

Manara Milo: Caravaggio (váz.)

Milo Manara proslul spojováním erotických a historických motivů a zejména jako výborný kreslíř. Carravaggiovy osudy ale uchopil i po scénáristické rovině. Nevybral si jednoduchý úkol, protože pokusit se zpracovat komiksem biografii takového světoznámého a přelomového umělce, jako je Carravaggio, rozhodně není jednoduché. Samozřejmě to vyžadovalo řadu ústupků jak na úkor historicity scénáře, tak v kresebném stylu. Přesto všechno ale je Manara zcela pohlcen tématem a bouřlivým charakterem protagonisty. Finálním výsledkem je tak ukázkový příběh o vykoupení a boji s vnitřními démony.

Kapitolou samotnou o sobě jsou miniportréty Carravaggiových obrazů, které můžeme často vidět v různém stádiu vývoje. Od modelace scén s figuranty přes hotové plátna a které působí i v takto minimalizované podobně úchvatně. Carravaggio se odráží i ve zvýšeném důrazu Manary na práci se světlem a některé scény mají jasně odkazovat na renesanční umění. Ale komiksoví fanoušci se nemusí vůbec bát toho, že by po výtvarné stránce Manara Carravaggiovi ustupoval. Naopak v těch momentech, kdy dojde k propojení renesanční malby a moderního Manarova stylu, představuje komiks tu nejúchvatnější podívanou.

Podobně silně ovlivňuje Carravaggiovo umění i příběh, protože většina z postav doslova „sestoupila“ z jeho obrazů – jsou to totiž Carravaggiovy modely, takže i tady se Manara do značné míry podřídil své předloze. V čem se ale rozhodně autor nehodlal podřídit, je typický Manarovský trademark  – motivy šmrncnuté erotikou. I když se zde nachází pouze okrajové, ani tady si je neodpustil. Nejsou však vždy samoúčelné (i když i takové případy najdeme), protože i tato stránka života renesanční Itálie má svůj význam pro Carravaggiův příběh.

Ten se velmi často pohyboval v pochybných kruzích prostitutek, potulných herců a rváčů, což ho opakovaně přivádělo do problémů. Zajímavým způsobem se vypořádal s Carravaggiovou sexualitou – historici se totiž přou mezi řadou různých možností, Manarův Carravaggio jako by sexualitu vlastně ani neřešil. Ani ne tak proto, že by byl asexuál, ale spíše proto, že v Manarově podání se malíř dostane do jakési umělecké extáze, která jakoukoli sexuální motivaci naprosto přehluší. Skvělou ukázkou je scéna s masturbující ženou, podle níž namaluje extázi Máří Magdalény. Když se modelka podivuje, že podle ní kreslí světici, malíř její údiv okomentuje lakonicky: „extáze jako extáze“.

Příběh samotný ani nemá moc smysl komentovat, je poměrně jednoduchý a periodicky se opakuje. Carravaggio někde začne sklízet úspěchy pro své umění a potíže a konflikty pro svou výbušnou povahu, což vyvrcholí jeho útěkem či uvězněním. Není to kdovíjak velkolepý syžet, ale poměrně dobře odpovídá historickým osudům umělce, takže není nač si stěžovat. V čem však Manara exceluje, je psychologizace hlavní postavy a jejího vnitřního pnutí mezi „lidovým“ cítěním a pocitem vlastní výlučnosti a mezi snahou o vlastní uplatnění a bojem se svou výbušnou povahou. Postupem času se tak Carravaggio čím dál tím častěji dostává do problémů. Přímo úměrně s tím roste jeho posedlost uměním i síla „vnitřních démonů“. Tato psychologizace je samozřejmě historicky hodně těžko doložitelná, ale v autorově podání působí přesvědčivě a skvěle doplňuje a povznáší poněkud jednoduchou zápletku.

U Manary asi příliš nepřekvapuje, že výtvarná stránka má navrch nad příběhovou linkou, ale v případě Carravaggia to rozhodně nevadí. Koneckonců tady nejde ani tak o dějinný příběh, jako o osobní příběh génia, který se vymyká pravidlům společnosti, a přesto, či spíše právě proto, dokáže posunovat umění dále něž jiní. Manarův Carravaggio tak má unikátní šanci posloužit k propojení dvou světů – vysokého, akademického světa dějin umění a populární komiksové kultury. A pokud se díky tomuto dílo alespoň jeden akademik přestane dívat na komiks skrze prsty či alespoň jeden komiksový geek objeví fascinující svět renesančního umění, tak Manaro s Carravaggiem splnili svůj úkol na výbornou.

  • Milo Manara: Caravaggio
  • Crew, 2020
  • Překlad: Denisa Streublová
  • 120 stran, 399 Kč (brož.) a 499 Kč (váz.) (v e-shopu Fantasye již za 359 Kč (brož.) a 449 Kč (váz.))
18. července, Jan Červenka